עבר בקריאה ראשונה חוק "לא תעמוד על דם רעך"

בעקבות תחקיר מוסף G על הפיצוי הנמוך אותו מקבלים גיבורים שהקריבו את עצמם למען אחרים עברה היום לפנות בוקר בקריאה ראשונה בכנסת הצעת חוק שהגיש ח"כ מיכאל מלכיאלי שאמורה להשוות את הפיצוי למשפחות הנפגעים

ח"כ מיכאל מלכיאלי / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת
ח"כ מיכאל מלכיאלי / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת

בעקבות תחקיר מוסף G של גלובס, על הפיצוי הנמוך אותו מקבלים גיבורים שהקריבו את עצמם למען אחרים, עברה היום לפנות בוקר בקריאה ראשונה בכנסת הצעת החוק הפרטית שהגיש ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס, שאמורה לשנות את המציאות הקיימת. בהצבעה על חוק "לא תעמוד על דם רעך - תרופות", האמור להשוות את הפיצוי למשפחות הנפגעים, קיבלה רוח גבית מראש ועדת העבודה והרווחה בכנסת, ח"כ חיים כץ ומשר הפנים אריה דרעי.

כיום גיבורים שהקריבו את עצמם למען אחרים, כמו מוטי בן שבת ז"ל, ששילם בחייו למען הצלת אם וביתה בהצפות הגעתון בנהריה בחורף שעבר ומיכאל בן זקרי, שטבע בנחל זיקים תוך הצלת אישה ושלושת אחייניה מטביעה, מוכרים על ידי המדינה כ"נפגעי תאונות עבודה", המקנה לנפגעים ולבני משפחותיהם של החללים קצבה חודשית של כמה אלפי שקלים והטבות מוגבלות.

הצעת החוק "לא תעמוד על דם רעך - תרופות", של ח"כ מלכיאלי מרחיבה את החוק הקיים, המטיל חובה על אדם להושיט עזרה לאדם אחר הנמצא בסכנה, בלי להסתכן או לסכן את זולתו, ומבקשת להשוות את ההכרה בנפגעים ובחללים הגיבורים, לזכויותיהם של נפגעי פעולות איבה, המקנות למשפחות החללים קצבה חודשים מוגדלת והטבות מופלגות, החל מהחזרי קבורה אבל והנצחה, מימון טיפול נפשי, טיפולי שיניים, הנחה בארנונה ומס שבח, סיוע בשכ"ד, מענק הבראה ותשלום לבתי אבות. משפחות הגיבורים המנוחים, המוכרים כאמור כנפגעי תאונות עבודה, לא מקבלים אף אחת מהזכויות הללו והגמלה החודשים שהם מקבלים עומדת על 30%-60% משכרם לפני המוות, אם לא עבדו יקבלו קצבה בגובה 3,000 שקלים בלבד.

בדיון בוועדת העבודה והרווחה הביע איבי מוזס, יו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה, התנגדות להשוואת זכויותיהם של הגיבורים לנפגעי פעולות איבה ולכן הוחלט על פשרה על פיה יחוקקו תקנות מיוחדות למעמדם, אך הזכויות יושוו לאלה של נפגעי וחללי מערכת הביטחון, משטרת ישראל וכיבוי האש. הרציונל בהשוואת הזכויות דווקא אליהם, היא לאור העובדה שהגיבורים האזרחיים, שחרפו את נפשם עבור אחרים, נפגעו או נהרגו כשמילאו את מקומם של כוחות ההצלה ולא בגלל שנפלו מסולם או פיגום.

חוה בן שבת / צילום: פולי בלום
 חוה בן שבת / צילום: פולי בלום

"אני לא מפסיקה לבכות", אומרת חווה בן שבת, אמו של מוטי בן שבת, שנכחה בדיון בוועדה. "זה לא הכסף, אלא ההכרה. אני רוצה ששמו של מוטי יוזכר בטקסי הזיכרון ואנשים ידעו מה הוא עשה למען אחרים"