המיזם החדש של איכילוב: מתחם עבודה לסטארט-אפים

המיזם, בשיתוף רשת מתחמי העבודה Mixer, יארח חברות שמעוניינות לעבוד באופן קבוע עם בית החולים • בית החולים יקים גם קרן של כ-65 מיליון דולר להשקעה במיזמים שעשויים לצמוח מהפעילות

בית חולים איכילוב ת"א / צילום: תמר מצפי
בית חולים איכילוב ת"א / צילום: תמר מצפי

בית החולים איכילוב מקים מתחם חדשנות ויזמות רפואית במרכז ויצמן, בשיתוף עם רשת מתחמי העבודה Mixer. המתחם יארח סטארט-אפים שמעוניינים לעבוד באופן קבוע עם בית החולים, אך אינו חלק מבית החולים עצמו. בנוסף, תוקם קרן שתשקיע במיזמים שיכולים לצמוח מהפעילות. היקף הקרן צפוי לעמוד על כ-65 מיליון דולר. מתחם החדשנות ייקרא IMed - Ichilov Mixer Medical ושמה של הקרן - InVITA.

השנה האחרונה הייתה לא פשוטה לתחום מתחמי העבודה, בשל המעבר המהיר לעבודה מהבית, ולכן חברות בתחום הזה מחפשות נישות שלא יוכלו לוותר בקלות על המיקום,  לדוגמה חברות שצריכות לעבוד בצמידות לרופאים, מערכות מידע סגורות, מכשירים ומטופלים בבית החולים.

מבחינת בית החולים, מדובר באחד מתוך כמה מיזמי חדשנות שהוקמו בקדנציה של פרופ' רוני גמזו כמנכ"ל בית החולים, וביניהם קומת המחקר, שבה נערך שיתוף פעולה בין חוקרים מחברות תרופות גדולות לחוקרים ורופאים מבית החולים, ומיזם I-Medata שמחבר בין מאגרי המידע הרפואי של בית החולים לסטארט-אפים בתחום המידע הרפואי.

"השנה הנוכחית והאתגרים הלאומיים הבריאותיים שהעולם ניצב מולם כתוצאה ממגפת הקורונה משנים את מערכת הבריאות העולמית ומזניקים אותה קדימה עם יוזמות והתעניינות שטרם הכרנו, ובאיכילוב חרטנו על דגלנו להמשיך להוביל את החדשנות הרפואית בישראל", אמר פרופ' גמזו על הקמת המיזם. 

ביקוש רב לשיתופי פעולה

לדברי פרופ' אלי שפרכר, סמנכ"ל מחקר ופיתוח במרכז הרפואי איכילוב ת"א, "בעקבות הקורונה אנו עדים לשתי מגמות עיקריות: הראשונה היא עלייה בפניות של אנשי טכנולוגיה ממערכת הביטחון ומחברות סייבר אשר כמהים לשיתופי פעולה בעולם הבריאות ולהעניק פתרונות לאתגרים קליניים של המערכת. המגמה השנייה היא  הטמעת טכנולוגיות רפואיות (לדוגמה, טלה-רפואה) בשילוב פיתוחים המייעלים, מקילים ומספקים תובנות חדשות, ושומרים על הבריאות במסע המטופל".

שפרכר אומר שבתקופה הזאת החלו לפעול יותר מ-100 חברות בריאות דיגיטלית שיש להן שיתוף פעולה עם מובילים קליניים באיכילוב, ויצאו לדרך 50 פרויקטים באמצעות חברת המסחור והחדשנות של המרכז הרפואי, "איכילוב טק".

"המשמעות למחקר של בית החולים היא אדירה. בשנת 2019 קיבל בית החולים מענקי מחקר בסך 24 מיליון שקל לעומת 62 מיליון שקל השנה. מדובר בהישג אדיר והמרכז החדש הוא עדות לביקוש ולצורך העצום שקיים בקרב חברות וארגונים הצמאים כיום לשיתופי פעולה עם מיטב מומחי איכילוב".

מגמה בבתי חולים

חלק מהחברות שיפעלו במתחם העבודה יהיו חברות שיוקמו על ידי חברת המסחור של איכילוב על בסיס המצאות של רופאים או אנשי צוות רפואי אחרים בבית החולים. חלק משיתוף הפעולה יכלול גם אפשרות לבצע ניסויים קליניים בתוך בית החולים.

כמה בתי חולים כבר הקימו מיזמים דומים. בבית החולים הדסה הוקם קמפוס ביוטק בסמיכות לקמפוס בית החולים. ברמב"ם הוקמה קרן, אם כי קטנה יותר, לתמיכה במיזמים שמקורם בבית החולים. גם בית החולים אסותא פועל בשיתוף פעולה עם קרן ALIVE שהוקמה לאחרונה, אולם בית החולים אינו לוקח בעלות על המיזם כפי שלוקח בית החולים איכילוב על הפרויקט הנוכחי.

לדברי איל נוה, מנכ"ל IMED ,MIXER הוא פרי של תכנון, שיתוף פעולה ועבודה מאומצת עם השותפים שלנו. היום אני יכול לומר בוודאות שמי שרוצה לממש את החלום שלו ולפרוץ דרך בעולם הרפואה מקומו ב-IMED".