עיריית הוד השרון שלחה לשי באב"ד אזהרה לפני נקיטת הליכים בגין עבירת בנייה

לפי פרסום בתאגיד השידור "כאן", מנכ"ל משרד האוצר והאחראי על הרשות לאכיפה במקרקעין, שי באב"ד, חילק באופן לא חוקי את הקוטג' הדו משפחתי שלו בשכונת הפרחים בהוד השרון ומשכיר יחידת מגורים בקומת המרתף

שי באב"ד / צילום: איל יצהר
שי באב"ד / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר התפרסם בתאגיד השידור "כאן", ששי באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר והאחראי על הרשות לאכיפה במקרקעין, חילק באופן לא חוקי את הקוטג' הדו משפחתי שלו בשכונת הפרחים בהוד השרון ומשכיר יחידת מגורים בקומת המרתף. היום (ג') נודע שעיריית הוד השרון החליטה, אחרי שלוש שנים, לפעול בנושא, ושלחה לו ולרעייתו אזהרה לפני נקיטת הליכים. העבירות שבהן מואשמת משפחת באב"ד הן "עבודה אסורה במקרקעין" ו"שימוש אסור במקרקעין".

הרקע: בשנת 2016 עברו שי ושני באב"ד לקוטג' שבנו בהוד השרון. כמו רבים מתושבי הישוב, הם רצו למקסם נדל"נית את הנכס שברשותם ובנו בקומת המרתף שתי יחידות דיור נוספות. הגישה למתחם המגורים הנוסף היתה מתוך הבית שלהם, מאחר שהפיצול לכמה יחידות אוטונומיות לא היה חוקי בעת קבלת ההיתר לתוכנית הבנייה.

בשנת 2018 הגישו בני הזוג באב"ד למחלקת ההנדסה של עיריית הוד השרון בקשה להקמת גרם מדרגות נוסף שיאפשר לייצר כניסה נפרדת, לא מתוך הבית, כך שיוכלו להשכיר את שתי יחידות הדיור הנוספות לזרים תוך מגע מינימלי. ואולם, ההיתר לא קודם, והם בנו את גרם המדרגות החיצוני והתחילו להשכיר את יחידות הדיור הנוספות. המחיר המבוקש לכל יחידה היה 4,300 שקל לכל יחידת דיור. במילים אחרות, הכנסה של כ-100,000 שקל בשנה.

בחודש יוני האחרון שלחה לבאב"ד עיריית הוד השרון הודעה, עליה חתומה אורלי גיאת, אחראית תחום רישוי בעיריה, כי סגרה את הבקשה להיתר בגלל "חוסר טיפול בבקשה". הבעייה היא שבניית גרם המדרגות לא חוקית וגם, לא שולם היטל השבחה לעירייה.

יש להסביר כי בשנת 2017 אישרה הכנסת הצעת חוק הקובעת שהוועדות המקומיות לתכנון ובנייה יחויבו לאשר לעד 20% מכלל הבתים צמודי הקרקע בשטחן פיצול לשתי דירות ללא תוספת בניה. התנאים הם שהמבנה הקיים הינו בגודל של מעל 120 מ"ר ושגודל היחידה הנוספת יהיה לפחות 45 מ"ר והיא תכלול מטבח, שירותים וכניסה נפרדת. במקרה של הוד השרון התיקון אושר רק בשנת 2019. כלומר, באב"ד שהיה מודע לתיקון, הרשה לעצמו לפצל את הבית לפני שהעניין היה חוקי.

תגובת עיריית הוד השרון לקונית, אך חושפת את אוזלת היד בטיפול בעבירות בנייה: "היתר הבנייה שהוצא למבנה בנובמבר 2017 כלל הערת אזהרה בדבר איסור הקמתה של יחידת דיור נוספת. במרץ 2018 הוגשה בקשה לשינויים במבנה ולפיצול ליחידת דיור נוספת בכל אחת מהיחידות המרכזיות במבנה הדו משפחתי, אך זו לא התקדמה בשל העדר טיפול מצד המבקש ועל כן ביוני 2020, נשלח למבקש מכתב כי הבקשה תיסגר. ב-15 בדצמבר 2020 הוגשה בקשה חדשה לפיצול ליחידת דיור נוספת וזו פורסמה להתנגדויות בעלי נכסים גובלים למשך 15 יום בטרם יימשך הטיפול. נבקש להבהיר כי עיריית הוד השרון לא קיבלה כל דיווח על חריגות הבנייה, עד הפרסום בנושא בימים האחרונים. כעת משהנושאים הוצפו, הם נבדקים על ידי הפיקוח על הבניה ויטופלו כדין".

מקורות המקורבים לשי באב"ד מסרו כי הוא פועל להסדרת עבירת הבנייה ובתוך כמה חודשים יקבל היתר.