תקציב וחוק נגד מטפלות מתעללות: אלה החוקים שהכנסת קידמה לפני הפיזור

בשעות האחרונות בטרם פיזור אישרה המליאה הצעות חוק בקצב מזורז, חלקן אישור סופי והאחרות אישור בקריאה ראשונה מה שיאפשר את המשך החקיקה בכנסת הבאה • הכנסת הצביעה על איך ייראו בחירות בזמן קורונה, על מתן פיצויים לחתונות שבוטלו בגלל הנגיף, ועוד

יו"ר הכנסת יריב לוין בעת פיזורה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת יריב לוין בעת פיזורה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הכנסת ה-23 התפזרה בחצות לאחר שלא אושר כחוק תקציב המדינה, והבחירות הבאות תתקיימנה ב 23 במרץ 2021, בעוד שלושה חודשים בדיוק. הליכוד והעומד בראשו בנימין נתניהו יחד עם כחולבן ובני גנץ לא השכילו להתגבר על המחלקות ואי האמון ההדדי, והמשבר מוביל לבחירות. יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בסיכום ישיבת המליאה סמוך לחצות כי חברי הכנסת לא הצילחו לגשר על חילוקי הדעות ולמצוא מספיק מהמשותף כדי להמשיך ולנהל את המדינה. הוא קרא לקיים מערכת בחירות הוגנת ונטולת אלימות.

בשעות האחרונות בטרם פיזור אישרה המליאה הצעות חוק בקצב מזורז, חלקן אישור סופי והאחרות אישור בקריאה ראשונה מה שיאפשר את המשך החקיקה בכנסת הבאה.

הצעות החוק הממשלתיות שנועדו למנוע את המשבר התקציבי בגין אי העברת תקציב מדינה, וההצעה לעצור את ההצמדה האוטומטית של שכר הח"כים לשכר הממוצע במשק אושרו בקריאה ראשונה והטיפול בהן ימשך בימים הקרובים עד לאישור סופי הצפוי בשבוע הבא.

קלפיות מיוחדות בבתי אבות, ותשלום רגיל לעובדים זרים: חוק הבחירות בזמן קורונה

המליאה אישרה את החוק לניהול הבחירות לכנסת ה-24 בזמן קורונה, לאחר שהוסרו רוב ההסתייגויות שהגישו חברי הכנסת. בין ההסתייגויות שהורדו הניסיון של חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד לשנות את חוק מימון המפלגות באופן שהיה פוגע קשה במפלגתו החדשה של גדעון סער. קרעי נתקל בהתנגדות עזה של היועצים המשפטיים שהבהירו כי מדובר בתיקונים לא סבירים ויותר מרמזו שהם יפלו בדיון בבג"ץ.

לפי החוק ייוחדו קלפיות ייעודיות לבוחרים אשר נדרשים לחובת בידוד, וקלפיות נפרדות לחולים. בוחר שחייב בבידוד יוכל לצאת ממקום הבידוד לצורך ההצבעה בלבד, בכל עירייה או מועצה מקומית או אזורית שרשומים בה בעלי זכות בחירה תמוקם לפחות קלפי אחת לחולים וקלפי אחת לחייבים בבידוד שאינם חולים.

במקרה שיוטל סגר לפי חוק הקורונה הגדול, ניתן יהיה לצאת ממקום המגורים לצורך ההצבעה לבחירות לכנסת ולרשות מקומית; בדומה, בוחרים באזור מוגבל יוכלו להגיע לקלפי שבתוך האזור.

יו"ר הוועדה המרכזית וסגניו יוכלו להורות על הצבעה במעטפות כפולות במקרה של זיהום קלפי בנגיף הקורונה; ועדת הקלפי תציין לצד שמו של הבוחר את שעת הצבעתו לצורך חקירה אפידמיולוגית או חקירה פלילית של טוהר בחירות.

לראשונה יוצבו קלפיות מיוחדות בבתי אבות ובבתי דיור מוגן בהם יותר מ-30 דיירים; מתחת למספר דיירים זה פתיחת הקלפי תהיה לשיקול יו"ר ועדת הבחירות בהסכמת סגניו; תתווסף הוראה האוסרת הזזה של קלפיות בתוך בתי אבות או ביניהם וכך גם לגבי קלפיות למבודדי קורונה.

המפלגות דאגו גם לתקציבן וכך, סיעה שלקחה הלוואות באחת משלוש הכנסות האחרונות- ההלוואות לא ינוכו מהמקדמה שהיא זכאית לה לשם מימון הוצאות הבחירות הקרבות והחזר ההלוואות יידחה לחודש לאחר כינונה של הכנסת ה-24 ויימשך עד תום ארבע שנים וארבעה חודשים מכינוסה של הכנסת ה-24; סיעות שלא קיבלו הלוואה או שלא קיבלו את מלוא סכום ההלוואה יוכלו לקבל עד 80% מסכום ההלוואה שהיו זכאיות לקבל לפני אישורו של החוק.

לאור ההסכמות, הוועדה אישרה את הסתייגותו של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ולפיה עובדים זרים, שאין להם זכות הצבעה, לא יהיו זכאים לתשלום מיוחד ביום הבחירות וככל שיעבדו ישולם להם שכרם הרגיל.

החוק להחמרת הענישה למתעללות בפעוטות עבר למרות התנגדות משרד המשפטים

כן אושרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק החזר מקדמה בשל ביטול אירוע של חברי הכנסת הילה שי וזאן, יעקב מרגי ואחרים הקובעת כי בעלי אולמות יחזירו את המקדמות שקיבלו אם האירוע בוטל בשל הקורונה, בקיזוז הוצאות ארוחת טעימות ודמי קיזוז.

הצעת החוק של חבר הכנסת אופיר כץ להחמרת ענישה למתעללות בפעוטות עברה בקריאה ראשונה ותחול עליה רציפות לכנסת הבאה. ההצעה התקבלה למרות התנגדות שר המשפטים ניסנקורן ואנשי משרדו. הצעת החוק קובעת עונש מינימום של מאסר בפועל שלא יומר בעבודות שירות לכל מי שתורשע בתקיפה או התעללות בחסר ישע. לפי הצעת החוק מי שתורשע בעבירות אלו תשב בכלא ללא אפשרות להמרה בעבודות שירות, קנס או מאסר על תנאי. חבר הכנסת אופיר כץ אמר כי התמיכה מכל סיעות הבית בהצעה, משקפת את רצון הציבור להגן על הילדים.