עסק ביום | פיצ'ר

"בזמן הקורונה אנשים פונים יותר לעסקים קטנים ומחפשים את המקומי"

אופיר יעקבי, אמן טקסטיל, הקים לפני ארבע שנים עסק קטן של כלכלה מעגלית בשם "פלייר רוסטר" • "אני עדיין משלם על העסק שרק נכנסתי אליו, אנחנו משלמים על גן פרטי לילד כי אין אופציה אחרת, ואני לא מכניס שקל" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אופיר יעקובי - אמן טקסטיל / צילום: שלומי יוסף
אופיר יעקובי - אמן טקסטיל / צילום: שלומי יוסף

חודשיים לפני שמשבר הקורונה החל לדהור קדימה, אופיר יעקבי הרגיש שהוא בשל להתמקד מבוקר עד לילה בעסק שלו, ולהפוך לעצמאי במשרה מלאה. את מכונות התפירה וחומרי הגלם הרבים שגדשו את ביתו עד אז הוא ארז היטב, והקים לעצמו סטודיו ב"ארוות האמנים", שם יוכל להמשיך ליצור ולהתרחב. כבר 20 שנה הוא אמן טקסטיל, ולפני ארבע שנים הוא הקים עסק קטן של כלכלה מעגלית בשם "פלייר רוסטר", בו הוא יוצר יש מאין.

יעקבי אוסף חפצים עזובים שלכאורה עבר זמנם - מצינורות כיבוי אש מקולקלים לאוהלים או בגדים שאין להם דורש, ומפיח בהם חיים חדשים. זהו עסק אקולוגי וטבעוני, שמבטא במידה מדויקת את צורת חייו והאמונות שלו ושל משפחתו. "הקורונה ללא ספק השפיעה על העסק", הוא מספר. "כשנכנסתי ראיתי תנועה משמחת ומפרגנת של לקוחות לכאן, אבל הקורונה גדעה את זה. המשכתי להגיע לסטודיו ולייצר, מדי פעם עברו כאן אנשים אבל זה היה ממש בקנה מידה קטן. עברנו להורים שלי בזמן הסגר כדי לא להיות בדירה קטנה עם הילדים. היינו שם שלושה שבועות בלי להכניס שקל, אבל קניתי עוד מכונת תפירה והקמתי 'סניף' אצל ההורים שלי. המשכתי ליצור במטרה שכשהקורונה תגמר, אני אוכל להמשיך".

איך אתם מתמודדים כלכלית עם הקורונה?
"אנחנו מצמצמים בבית הוצאות ומשתדלים להתמודד עם מה שיש. תכננו הרבה זמן לעבור לבית קרקע ולהקים בו את הסטודיו, אבל זה בלתי אפשרי כרגע. ברמה העסקית, אני מחזיק. המענקים שקיבלתי גרמו לי איכשהו לצוף, להיות עם האף מחוץ למים. בלי המענקים היחסית סבירים, היינו ממשיכים לנגוס את המעט שממנו אנחנו מתקיימים.

"אבל ההוצאות שלי ממשיכות, אני עדיין משלם על העסק שרק נכנסתי אליו, אנחנו משלמים על גן פרטי לילד כי אין אופציה אחרת, ואני לא מכניס שקל. אשתי לא עובדת, היא עם הילדים במשרה מלאה. אני מקווה שחמש שנים קדימה, יהיה יותר טוב. אני לא מחפש להתעשר אלא לעשות את מה שאני עושה תמיד בשביל הבריאות הנפשית והשמחה שלי. זו הגישה שלי. אני מאמין שהכסף יבוא ושיהיה יותר טוב בהמשך, עם כל הקושי. ממשיכים קדימה".

הוא מגיע מדי יום לעסק, ומנסה להגדיל במקביל את פעילות האונליין. את כל פעילות העסק, עד לרמת הפרטים הקטנים ביותר, הוא עושה בעצמו. למרות החסרונות הרבים של הקורונה, יעקבי משתדל להסתכל על הצד החיובי. לדבריו, "אני עושה הפרדה פסיכולוגית בראש ומנסה לא לעצור לרגע. העסק שלי הוא מאוד מקומי, אקולוגי, ואנשים מתחברים לזה. אני טבעוני אז כך גם העסק - קיימות זה המאפיין המרכזי של פלייר רוסטר, הכול מיוצר בעבודת יד. זה משהו שאנשים יודעים לחפש. מעבר לזה, אני נותן שירותים של תיקונים ומאריך חיים של מוצרים, כדי שאנשים לא יזרקו וייקנו חדשים - מאוהלים וטרמפולינות עד למעילי רכיבה ובגדים. בזמן הקורונה אנשים פונים יותר לעסקים קטנים ומחפשים את המקומי, ויש בזה יתרון. אני ממשיך לדחוף קדימה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il