קולנוע | פיצ'ר

2020: מצעד הרגעים החשובים בקולנוע

יוניברסל סללו דרך, דיסני העזו, וורנר הבעירו וקאן בוטל • ציוני דרך בתעשיית הקולנוע 2020

"וונדר וומן 1984". מציאות חדשה / צילום: מתוך סרט הקולנוע וונדר וומן 1984, Warner Brothers
"וונדר וומן 1984". מציאות חדשה / צילום: מתוך סרט הקולנוע וונדר וומן 1984, Warner Brothers

לפני המון זמן - שנה - חשבנו שהדבר הכי דרמטי בעולם הקולנוע הוא ההתעצמות הבלתי נגמרת של דיסני. מצד שני, גם הקצנו לשחר חדש כאשר "פרזיטים" הדרום קוריאני הביס את כל המתחרים באוסקר. אף אחד לא העלה על עצמו שכל אלו יהיו חסרי משמעות תוך כמה חודשים בלבד - 2020, בחסות הקורונה, עשתה שמות בכל העולם, והקולנוע ממש לא יצא מזה בשלום.

בין שהמציאות השתנתה לנצח, או שמדובר במהמורה בת חלוף, הרבה מאוד קרה לאחרונה. אז כדי לסכם את 2020 המטלטלת, החלטנו להניח רגע לסרטים, ולעשות את מצעד הרגעים החשובים ביותר של השנה.

אפריל: הטרולים פורצים את הסכר

לא משנה כמה הנשיא האמריקאי ניסה להימנע מקבלת החלטות, באפריל כבר היה אפשר לראות שמזה לא נצא בקרוב. האולפן יוניברסל - הראשון לזהות לאן הדברים מתקדמים ועל ההתחלה דחה את "מהיר ועצבני 9" שנה שלמה קדימה - קיבל החלטה שבשעתה הייתה דרמטית להדהים: "טרולים מסביב לעולם", סרט ההמשך ללהיט האנימציה מ-2016, לא יחכה ליום שבו המגפה תחלוף אלא ייצא במקביל לבתי הקולנוע הפתוחים ולשרתי ה- VOD.

הוליווד נבהלה מהתקדים, וכמה רשתות קולנוע אמרו שלעולם לא יקרינו את סרטי יוניברסל בעקבות המעשה, אבל האולפן לא מצמץ. בסופו של דבר, לא רק שההחלטה השתלמה ו"טרולים מסביב לעולם" היה להיט הזמנות, אלא גם התברר שיוניברסל הקדימו את זמנם וסללו את הדרך לאחרים.

יוני: לראשונה זה 52 שנה, אירוע הקולנוע הגדול בעולם מבוטל

גם מחוץ להוליווד התרחשו טלטלות שישפיעו על כל העולם. הכניעה הכי גדולה בפני המגפה הייתה כאשר הודיעו ראשי פסטיבל קאן שהאירוע המתוקשר והחשוב ביותר על לוח השנה הקולנועי לא יתקיים בשום מתכונת, לראשונה מאז 1968.

אי אפשר להדגיש כמה הדבר משמעותי לכל תעשיית הקולנוע העולמית, ובעיקר לחברות ההפצה וההפקה שזקוקות לפלטפורמה הפסטיבלית כדי למכור ולשווק סרטים קיימים, וכך גם להשיג תקציבים לסרטים חדשים.

הביטול של קאן היה ממש עצירה בחריקת בלמים של מאות פרויקטים לשנים הקרובות, וכמובן לא מעט משכורות. בנוסף, לא מעט סרטים החליטו להתאפק ולחכות לחשיפה בקאן 2021, ולכן יבול הקולנוע העולמי השנה הרגיש קצת כמו שאריות.

אוגוסט: מולאן + 30

הקרנות בכורה לעיבוד המחודש של "מולאן" כבר נערכו במרץ, והכול היה מוכן לשיגור אחת ההבטחות הכי גדולות של דיסני לרווחים השנה. ואז קוביד-19 הגיע. במהלך ימי הסגר הראשון, המדיה התעסקה בעיקר בשאלה האם דיסני יעזו להוציא הפקה של 200 מיליון דולר הישר לטלוויזיה, כשהקונצנזוס היה שאין סיכוי.

אבל אז "טנט" נכשל ובדיסני מצאו את התירוץ המושלם לא לחלוק רווחים עם אולמות הקולנוע, והוציאו את הסרט ישר לסטרימינג שלהם דיסני+. הקאץ'? כדי לצפות בסרט, מנויי השירות יצטרכו לשלם 30 דולר נוספים. מכיוון שאין חובה לדיווח על הכנסות, אין לנו מושג האם העניין נחשב הצלחה. אם זו אינדיקציה, נספר שדיסני לא חזרו על הניסוי שוב.

ספטמבר: הבמאי שהכי אוהב קולנוע מוטט את האולמות

כמעט שנתיים העולם מחכה בקוצר רוח ל"טנט", שהיה אמור להיות הבלוקבאסטר הגדול ביותר של 2020. וורנר חששו להוציא את הסרט, כך לפי הדיווחים במדיה, אבל כריסטופר נולן, הבמאי שהכניס מיליארדים לוורנר עם "התחלה" וטרילוגיית "האביר האפל", התעקש שהקהל יראה את יצירתו על המסך הגדול, ולא היה אכפת לו מכלום.

וורנר החליטו להתכופף, והתוצאות לא אחרו להגיע - "טנט" קיבל ביקורות קרירות יחסית והכניס 57.8 מיליון בארה"ב ועוד 361 מיליון ברחבי העולם. אומנם זה לא רע לתקופת מגפה, אבל השאיפות היו הרבה יותר.

זה הבהיר באופן מוחלט שהקהל עדיין לא מוכן לחזור לאולמות, הוליווד הבינה שהמוצא רחוק, ומה שהיה אמור להיות התקווה של אולמות הקולנוע התגלה כסיוט הכי גדול שלהם.

דצמבר: וורנר מבעירים את השטח

בוקר אחד, ב-5 בדצמבר ליתר דיוק, התעוררה תעשיית הקולנוע למציאות חדשה. לאחר שבדקו את המים עם "וונדר וומן" (ושילמו על כך פיצוי כספי נאה לפטי ג'נקינס הבמאית ולגל גדות), הודיע האולפן הענק וורנר שבאופן חסר תקדים כל לוח ההפצה שלו ל-2021 אומנם יגיע לאולמות ההקרנה, אבל במקביל ייצא גם ל-VOD של HBO למשך חודש אחד.

זה כולל הפקות פאר כמו "חולית", "מטריקס 4", "יחידת המתאבדים" ועוד (ללא ספק, ריאקציה לכישלון היחסי של "טנט"). היה אפשר לשמוע את כל הוליווד משתנקת. בעלי בתי הקולנוע הבינו שזה מסמר אחרון בארון, והיוצרים השתוללו ברשתות ובמדיה, בעיקר כי האגו שלהם היה הראשון להיפגע.

וורנר אומנם אמרו שזה רק ל-2021, אבל מכיוון שהם בשליטת חברת הסלולר AT&T די ברור שיש כאן שאיפה לעולם של סלולר וסטרימינג, הרחק מבתי הקולנוע. האם הם יתקפלו? נדע כנראה עוד כמה חודשים.

כמעט ונכנסו למצעד: "חוק פארמאונט", שמונע מאולפנים להיות בעלי אולמות, פוקע ומשנה את חוקי ההפצה; האוסקר, שנדחה לאפריל ומותח את זמן הכשירות לסרטים פנימה אל 2021.