כלל ביטוח | בלעדי

המחאה של אנטרופי כנגד המצב בכלל ביטוח: ממליצה בעד כל המועמדים לדירקטוריון

האסיפה תידרש לבחור 5 דירקטורים רגילים מבין 11 מועמדים, ועוד דח"צ מבין שני מועמדים, שאנטרופי "בעד" כולם • נראה שלחברת הייעוץ קושי לתעדף בשל הבלגן בחברת הביטוח, שאין בה גרעין שליטה

גל סטאל, יו"ר ובעלים באנטרופי / צילום: יונתן בלום, גלובס
גל סטאל, יו"ר ובעלים באנטרופי / צילום: יונתן בלום, גלובס

חברת הייעוץ לאסיפות כלליות אנטרופי ממליצה לגופים המוסדיים להצביע בעד כל המועמדים לתפקיד דירקטור בחברת כלל החזקות ביטוח, כך נודע לגלובס. מדובר בצעד חריג מאוד, שמבהיר כי בחברת המחקר לא רק שלא מוציאים הפעם "את הערמונים מהאש" עבור המוסדיים, אלא למעשה אף זורקים אותם עמוק יותר לאש. מהלך זה מרמז כנראה על חוסר שביעות רצון באנטרופי מהליך בחירת הדירקטורים בכלל החזקות ביטוח.

מההמלצה ששלחה אנטרופי למוסדיים ושהגיעה לידי גלובס, עולה כי אנטרופי תומכת בהצבעה "בעד" אבי קנובל, אוסאמה חסן, ורדה אלשיך, חיים סאמט, מלי מרגליות (ממלאת מקום יו"ר החברה כיום), יגאל בר יוסף, איציק הורוביץ, מיה ליקוורניק, שמואל שוורץ, אמיר חיאק ורוני מליניאק לתפקידי הדירקטורים הרגילים בחברה, וגם "בעד" המועמדות של יאיר בר טוב וניצנה עדוי לתפקיד הדח"צ אשר פנוי. נציין שהאסיפה בכלל ביטוח צריכה לבחור 5 דירקטורים רגילים מבין 11 מועמדים, ועוד דח"צ מבין שני מועמדים. עוד מפורט כי המועמדות של רון טירה כבר אינה על סדר היום. מנכ"ל החברה הוא יורם נוה.

"מצאנו עצמנו חסרי מידע שלם ומהימן"

באנטרופי מציינים בהמלצתם כי "לצורך המלצה מקצועית ככל שניתן, אנו פועלים בהתאם למתודולוגיה סדורה ומקצועית אשר עוצבה במהלך השנים ביחד עם לקוחותינו המוסדיים. במסגרת זו אנו בוחנים ראשית את צורכיה העסקיים והאסטרטגיים של החברה, את האתגרים מולם היא מתמודדת, את הסיכונים אליהם היא חשופה, את הכשלים שעברה בעבר ונדרשת לפתרונם, את הנחיות הרגולציה ועוד. כל זאת נבחן למול מערך הממשל התאגידי הקיים, ובמסגרתו גם מבנה הדירקטוריון והפערים בדירקטוריון הנדרשים להשלמה במסגרת המינויים החדשים".

ואולם, בכלל ביטוח שנקלעה מוקדם יותר השנה למשבר אדיר, שהסתיים עם התערבות חריגה של הממונה על רשות שוק ההון, ופרישת היו"ר הקבוע הקודם דני נוה, זה כנראה לא התאפשר. כך, באנטרופי פירטו בפני המוסדיים כי "בבואנו לעשות כן במקרה זה, מצאנו עצמנו חסרי מידע שלם ומהימן להבנת מכלול הצרכים והפערים, התאמתם לגישת בעלי מניות המיעוט המוסדיים ומתן המלצה תואמת למועמדים המוצעים. זאת בעיקר משום שחברת כלל נמצאת בתהליך מאוד רגיש הנוגע לעיצוב הממשל התאגידי, ובפרט בהקשר של הדירקטוריון, תמהילו ומבנהו".

"תהליך האיתור נוהל בידי מועמדת לכהונה"

עוד מתייחסת אנטרופי בהמלצתה לכך שהיו"רית הזמנית בקבוצה, מרגליות, הייתה חברה בוועדת האיתור, בציינה כי "יש טעם לפגם בכך שתהליך האיתור נוהל בראשות מי שהינה מועמדת בעצמה לכהונה מחדש כדירקטורית באסיפה זו".

לפיכך, נראה כי מבחינת אנטרופי יש קושי לתעדף בשל הבלגן בחברת הביטוח, הראשונה והיחידה שאין בה גרעין שליטה. בין היתר גם התעוררה ביקורת על ההליך בכלל ביטוח משום שלמוסדיים נאסר להציע מועמדים לדירקטוריון, בעוד שבעלי מניות פרטיים יכלו לעשות כן, ואף ניצלו זאת.

מתי אהרון, מנכ"ל אנטרופי ממשל תאגידי, המלווה בעלי מניות ודירקטוריונים בנושאים אלו ואינו קשור לייעוץ לאסיפות הכלליות, מציין כי בשנתיים האחרונות מתרחש דיון ער בנושא הרגולציה הנדרשת לחברות ללא גרעין שליטה. "האסיפה הנוכחית בכלל מגלמת כמעט את כל הנושאים הנדונים, כגון מה גודלו הנכון של הדירקטוריון הנדרש, מה מבנה הדירקטוריון, תמהילו וכדומה, וכן מציפה את הנושא של איתור ומינוי דירקטורים ומעורבותם של מחזיקי העניין. הקושי הקיים הוא כי אין תהליך סדור אחיד", אומר אהרון, "ואנו רואים שוני בין מגזרים, רגולטורים וסוגי משקיעים (זרים או מקומיים) שונים. כחלק מכך, המוסדיים הישראלים המשמעותיים נתקלים בקשיים, לקחת החלטה מקצועית הולמת כבעלי מניות עיקריים".