עישון | פיצ'ר

"קשה לשכנע מעשנים להיכנס לתהליך גמילה דיגיטלי. הקורונה העצימה את כל ההתמכרויות"

אסף אשכנזי, מנכ"ל אלן קאר ומי שהביא לארץ את שיטת הגמילה מעישון, מסביר כי התקופה הנוכחית מספקת את כל התירוצים לדחות את התהליך • "בימים רגילים המעשנים עושים טקס פרידה ואת החפיסה האחרונה זורקים לארגזים העמוסים במשרד שלי"

אסף אשכנזי, מנכ"ל אלן קאר ישראל, חברה שמציעה גמילה מעישון / צילום: איל יצהר
אסף אשכנזי, מנכ"ל אלן קאר ישראל, חברה שמציעה גמילה מעישון / צילום: איל יצהר

הקורונה לא עשתה טוב למעשנים. למרות שאל הסיבות הברורות להפסיק לעשן הצטרפה גם מגפה עולמית ששמה את המעשנים בקבוצת סיכון - מסתבר שמעשנים שלעבר חזרו לעשן, וגם הסיבות להמשיך לעשן קיבלו חיזוק מהמצב הנפשי והכלכלי שמתלווה למגפה. אם לא די בכך, העישון הפסיבי, עם דגש על ילדים, עלה בשעה שהמעשנים היו כלואים בבתים בחסות הסגר. מספר הנגמלים הושפע מהמצב גם כאשר סדנאות הגמילה עברו למסך.

אסף אשכנזי הוא מנכ"ל אלן קאר. אלן קאר היא שיטה שייסד בריטי בשם אלן קאר שמת מסרטן ריאות ב-1983 אחרי שנגמל בעצמו. "ב-38 השנים שפועלת השיטה נעזרו בה 50 מיליון איש ברחבי העולם".

הזירה

אסף אשכנזי הביא לארץ את שיטת אלן קאר לגמילה מעישון לפני 13 שנים. את הזיכיון לשיטה קיבל רק משום שהשותף שלו רמי רומנובסקי עישן בעבר. אשכנזי עצמו לא עישן - "וזה התנאי של אלן קאר לקבל זיכיון". מרבית העובדים באלן קאר הם מעשנים שנגמלו. תהליך הגמילה הוא לימודי-מחשבתי. "למעשנים יש מפלצת קטנה בגוף שבכל פעם שמכבים סיגריה היא צועקת שהיא רוצה עוד. הצעקות גוברות ומפריעות לריכוז עד שמאכילים את המפלצת מחדש. אנחנו מלמדים תהליך שבסופו המעשנים מבינים שטעו לחשוב שהסיגריה היא חברתם הטובה ובסיומו הם לא מקנאים במי שמדליק סיגריה לידם. בתקופה כזו האתגר לשכנע מעשנים להיכנס לתהליך גמילה דיגיטלי - היא קשה בשעה שהקורונה העצימה את כל ההתמכרויות. בימים רגילים, בסיום הקורס, המעשנים עושים טקס פרידה ומעשנים סיגריה אחרונה. את החפיסה שלהם הן זורקים לארגזים עמוסים שנמצאים במשרדי אלן קאר. "זו שיטה שאמורה לעבוד על התמכרויות שונות. בשלוחה העולמית מציעים סדנאות לגמילה מהימורים, מפחד טיסה ואפילו נדודי שינה. בארץ בינתיים מתמקדים בנושא העישון. אחוזי הצלחה? אנחנו מודדים לפי הדרישה להחזיר כספי. אנחנו מציעים החזר מלא למי שלא נגמל אחרי 3 חודשים. 90% לא מבקשים. אלן קאר כמו מרכזי גמילה אחרים לא קיבלו אישור לעבוד כעסק חיוני והמעבר לזום לא פשוט. "בממשלה מעבירים אותנו מאחד לשני. זה שמתים כל שנה 8,000 איש מעישון זה משהו שאי אפשר להזניח בתקופה כזו אבל בממשלה החליטו להוריד את הרגל מהגז בכל מיני דברים שנוהגים לייחס לאיכות החיים".

החיים עצמם: "ענף הגמילה מעישון מאתגר גם בלי מגפה משום שהוא עוסק במכורים. מחד, המעשנים מודעים לנזקי העישון שגם מגבירים את הסיכוי להידבק בקורונה ולהחמיר את הסימפטומים למי שחלה. מאידך, התקופה הנוכחית מספקת את כל התירוצים לדחות את הפסקת העישון. היום בעיקר עבור המעשנים הסיגריה היא משענת".

המתחרים: "יש שיטות שונות לגמילה מעישון: טיפול תרופתי, סדנאות בקופות חולים, טיפול אלטרנטיבי כמו דיקור או שימוש בקריסטלים".

על הצרכן הישראלי: שיעור העישון בכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל הוא 20% (לפי משרד הבריאות), המגזר הערבי מעשן יותר וגם בני המין הגברי לעומת הנשים. שיעור העישון בישראל גבוה ממוצע ה-OECD. הגיל הממוצע להתחלת עישון הוא 18, לקראת גיוס או בתהליכו. אשכנזי כבר נתקל גם במעשנים תלמידי כיתות ו'-ז'.

מהלך שיווקי שאתה גאה בו: "השקנו קמפיין ויראלי במטרה למנוע מדור ה-Z להיכנס למעגל המעשנים והמאדים עם מוצרי ניקוטין כמו סיגריות אלקטרוניות שמשכללים את מלכודת הניקוטין. גייסנו סלב'ס שנגמלו אתנו והפצנו סרטונים שמדברים על האבסורד שבעישון סיגריה אלקטרונית והסכנה בקריצה של חברות אלה לבני הנוער. אני גאה בקמפיין הזה כי הצלחנו להעלות את המודעות לנושא בתקופה שבה חברות שמשווקות סיגריות אלקטרוניות הטעו את הציבור בצורה מזעזעת. אני מאמין שיש לנו חלק קטנטן בכך שבסופו של דבר אחת החברות הגדולות של הסיגריות האלקטרוניות סגרו את הפעילות בישראל".

מהלך שיווקי שהיית רוצה למחוק: "חשבנו כיצד להרחיק ילדים מעישון והפקנו הצגה לילדים. השקענו עשרות אלפי שקלים בתפאורה, שחקנים וכד' ובתי הספר לא קנו את ההצגה, שהפכה ללא כלכלית. במקום זה יצרנו סדרת מפגשים מוצלחת מאוד בבתי ספר".

מה שקורה עכשיו: "התאמנו את הסדנאות לפורמט דיגיטלי, בזום באמצעות שמונה שיעורים קצרים, בליווי ובשירות בפייסבוק, בוואטסאפ וטלפונית. אנחנו מנסים לקבל היתר לחזור לסדנאות פרונטליות ולהציל חיים. לצערי בסגר, סדנאות הגמילה לא נחשבו פעילות חיונית ולכן לא הותר לנו להמשיך לסייע לאנשים להיגמל מעישון, דווקא בתקופה שמקשרת בין תחלואה בקורונה לבין עישון".

פוליטי

בדיוק לפני שנה הוחלט על שינוי אריזה לקופסאות הסיגריות שנצבעו, "בצבע המכוער בעולם" שמחק את המיתוג. הרגולציה גם קובעת אזכור על נזקי העישון בפרסומים אבל אשכנזי לא נרגש מזה. "את מי שמכור לא מעניין צבע הקופסה, בטווח הארוך זה אולי ירתיע את המעשנים החדשים. במגבלות השיווק אומרים משהו אחד ועושים אחר: קחי למשל תוכניות טלוויזיה כמו האח הגדול שכל היום מעשנים ורבים גם על התקציב לקנות עוד סיגריות. בהפקה היו אתנו בקשר שנשתלב שם אבל לא הסכימו לתנאים שהצבנו וזה ירק מהפרק. הרגולציה לא מדביקה את הפער למציאות וראו את זה היטב כשחברות של סיגריות אלקטרוניות שיווקו בלי בעיה את עצמן כאמצעי לגמילה. פעם הייתי אומר שטבק זה טבק היום אני אומר שניקוטין זה ניקוטין, זה חומר ממכר ואת זה הם יכלו להסתיר".

אישי

המודל שלך: היזם ואיש העסקים עופר בן דור, "שמשלב בין עסקים ופעילות חברתית דרך עמותות ופעולות שמסייעות להרבה אנשים" ומוקי שניידמן (בעלי צור-שמיר) שמלווה אותנו. אני מעריך אותו על הפעילות שהוא הקים בעשר אצבעות".

הגלגול: "השתחררתי משירות קבע כמ"פ. שמעתי על ארגון מיכא"ל (מיצוי כישורים אישיים למצוינות) והחלטתי להיות מנחה שם ולסייע לאנשים לממש את הפוטנציאל שלהם. שם פגשתי את רומנובסקי שסיפר לי על שיטת גמילה מעישון מחו"ל שסייעה לו להיגמל ושהוא רוצה להביאה לארץ. התחברתי לאפשרות להציל חיים ויצאנו ביחד לדרך עצמאית. הוא הפך למנהל השיווק ואני למנכ"ל. הפוקוס שלנו הוא לשווק ולמכור למעשנים ומכורים אחרים את הפתרון שלהם לצאת מהמלכודת שהם מצויים בה". 

על רגל אחת

תפקיד: מנכ"ל אלן קאר ישראל
גיל: 40
מצב משפחתי: בזוגיות עם השחקן ציון חורי + תאומים
מגורים: תל אביב
עוד משהו: "כאב גיי לילדים בתהליך פונדקאות, חשוב לי להשמיע את קול הקהילה. בשעות הפנאי אני מתאמן בעמידות ידיים בקבוצת 'מובמנט ישראל'"

המספרים מדברים
לאלן קאר 4 סניפים (ת"א רחובות, חיפה, ב"ש, ובקרוב ייפתח סניף בירושלים). מחירי הסדנאות: 1,980-3,890 שקל בהתאם לפורמט