גיוס הון | פיצ'ר

"מגמת הרכישות של חברות ישראליות ע"י SPAC תימשך ביתר שאת במהלך שנת 2021"

השנה החולפת אופיינה לצד הקורונה גם בקדחת גיוסי הון וחוב בבורסות וול סטריט • החברות הישראליות לא נעדרו מהחגיגה וגייסו כ-13 מיליארד דולר ב-83 הנפקות מסוגים שונים - עלייה של כ-142% ביחס ל-2019 • ומה צפוי בשנה הקרובה?

הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE
הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE

שנת 2020, שמסתיימת בעוד ימים אחדים, הייתה ללא ספק שנה יוצאת דופן בהרבה מאוד מובנים. אם מישהו היה אומר רק לפני שנה שב-2020 תפרוץ מגפה עולמית שתשתק את הפעילות הכלכלית לזמנים ממושכים, בזמן ששוקי ההון ימשיכו לטפס, כנראה שהיינו חושדים שהוא הוזה. אבל זה בדיוק מה שקרה, והעליות המתמשכות בשוקי ההון (לאחר שפל קצר בתחילת השנה בצל מגפת הקורונה) יצרו כר פורה עבור חברות שמבקשות לבצע גיוסי הון. במקביל, גם בשוקי האג"ח נוצרה אווירה נוחה לגיוסים.

החברות הישראליות השתתפו בחגיגת הגיוסים וניצלו את האפשרות לחזק את המאזנים שלהן בתקופה של אי ודאות, בהתאם לקלישאה השחוקה "מגייסים כשאפשר, לא כשצריך". התוצאה היא מיליארדי דולרים שגויסו השנה על-ידי חברות ישראליות (וכן חברות בעלות זיקה לישראל) בשווקים בחו"ל.

מנתוני סקר שנתי מקיף שנערך על-ידי בנק ההשקעות ברקליס ומשרד עורכי הדין דיוויס פולק (ניו יורק) והרצוג-פוקס-נאמן (תל אביב), עולה שהיקף הגיוסים של חברות ישראליות ושל מדינת ישראל בחו"ל בשנה המסתיימת זינק בכ-130% לרמה של 20.4 מיליארד דולר. אם "ננטרל" מהנתונים את השפעת גיוסי החוב של המדינה, הרי שהחברות הישראליות גייסו בשנה החולפת בחו"ל סכום מכובד של 12.8 מיליארד דולר ב-83 הנפקות מסוגים שונים. זאת, בהשוואה לשנת 2019, אשר בה בוצעו 35 הנפקות שבהן גויס סכום כולל של כ-5.3 מיליארד דולר. המשמעות: עלייה של כ-142% בהיקף הגיוסים של חברות ישראליות בחו"ל ב-2020. למעשה, הסקר מצא שבשנה האחרונה חלה עלייה משמעותית בפעילות החברות הישראליות בשוקי ההון בחו"ל, ובעיקר בנאסד"ק.

מתוך 87 הנפקות (כולל אג"ח מדינה), 72 היו הנפקות הון ו-15 הנפקות חוב. בין כלל הנפקות ההון, 11 היו הנפקות ראשוניות לציבור (IPOs), לעומת 6 שבוצעו ב-2019. במקביל, השנה סימנה גם את חזרתן של עסקאות ה-SPAC - חברות בלנק צ'ק ללא פעילות, המגייסות כסף מהציבור במטרה למזג לתוכן חברות עסקיות. בהקשר זה נזכיר את חברת אינוויז הישראלית מתחום האוטו-טק, שהודיעה לאחרונה על כוונתה להפוך לחברה ציבורית לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, באמצעות מיזוג עם חברת SPAC אמריקאית.

4.2 מיליארד דולר, הוא הסכום המצטבר שגויס על-ידי חברות ישראליות ובעלות זיקה לישראל במהלך 2020, במסגרת הנפקות הון (אקוויטי) - הן ראשוניות והן הנפקות משניות של חברות שכבר נסחרות. מדובר על עלייה של 235% בהשוואה לנתוני 2019. מתוך כלל הגיוסים, 9 הנפקות כללו גיוס של 100 מיליון דולר או יותר, לעומת 4 בלבד ב-2019.

בין החברות הציבוריות שניצלו את הגאות בשווקים להצטייד במזומנים במסגרת הנפקות משניות, ניתן למנות את סאפיינס, איתמר מדיקל, ננו דיימנשן, אודיוקודס ופייבר. בחלוקה לפי סקטורים, באופן לא מפתיע, הסכומים הגדולים ביותר גויסו על-ידי חברות טכנולוגיה (מעל 2.5 מיליארד דולר) וביוטק (כ-923 מיליון דולר), שני סקטורים בולטים בישראל. במקביל, גיוס אחד היה של SPAC: חברת ION Acquistion גייסה 225 מיליון דולר, במטרה למצוא חברה לרכישה באקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי.

11 חברות ביצעו במהלך השנה IPO והפכו לראשונה לחברות ציבוריות. עורכי הסקר כוללים בין אלו גם את חברת הרפואה-מרחוק Amwell, שאמנם היא חברה אמריקאית אך  נוסדה ומנוהלת על-ידי ישראלים (האחים עידו ורועי שיינברג). אמוול גייסה לפני כשלושה חודשים 742 מיליון דולר בהנפקה בבורסת ניו יורק, ומנייתה זינקה מאז בכ-50% למחיר שמשקף לחבה שווי של 6.4 מיליארד דולר.

עוד הנפקות גדולות היו זו של חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, שהונפקה בחודש יולי בבורסת ניו יורק, ושל חברת הטכנולוגיה JFrog שהונפקה בספטמבר בנאסד"ק, וגם שתיהן הניבו למשקיעים תשואות נאות מאז ההנפקות. בבורסות שאינן בארה"ב לא הייתה פעילות IPO משמעותית של חברות ישראליות בשנה האחרונה, למעט הנפקה אחת באוסטרליה.

 
  

2.25 מיליארד דולר גויסו בשנה האחרונה באמצעות הנפקה של אג"ח להמרה, במה שהפך לאחת התופעות הבולטות בעיקר בקרב חברות טכנולוגיה, עלייה של 349% לעומת גיוסי 2019. החברות הללו ניצלו מצד אחד את סביבת הריבית הנמוכה ואת הרצון של משקיעים להשיג תשואה, ומנגד, מנעו מעצמן דילול מיידי בגיוס. בין החברות שביצעו הנפקות אג"ח להמרה במהלך 2020 אפשר לציין את נייס, סולאראדג', Wix ואחרות, שגייסו בחלקן אג"ח להמרה בריבית שנתית של 0%. בוצעו גם גיוסי אג"ח שאינן להמרה, בין היתר על-ידי אמדוקס שלפני כחצי שנה גייסה 650 מיליון דולר בריבית שנתית של כ-2.5%.

 "שוק ההון הבינל' מביע אמון בחברות ישראליות"

אז איך ניתן להסביר את החוזק בשוקי ההנפקות ב-2020, ומה צפוי בהמשך? לדברי מייקל קפלן, ראש מחלקת חברות במשרד עורכי הדין דיוויס פולק מניו-יורק (שליווה השנה בין היתר את גיוסי החברות אמוול, אמדוקס, Wix ואחרות), "על אף ההשפעה השלילית של נגיף הקורונה על הכלכלות, והמגבלות שהוטלו על ידי ממשלות, מהירות התגובה של הבנקים המרכזיים להורדת הריבית הביאה משקיעים לחפש תשואה בשוק ההון. החברות מצידן מיהרו לגייס על מנת להגן על עצמן מהשפעות הקורונה, ועברו לגייס כסף משווקים אטרקטיביים".

רון בן-מנחם, שותף במחלקת שוק ההון של משרד הרצוג פוקס נאמן, התייחס גם הוא לממצאי הסקר ואמר כי "2020 היתה שנת שיא בשוק ההון. הצמיחה הייתה גם בהנפקות של חברות ישראליות בחו"ל (Outbound) כמו הנפקת ניאוגיימס, וגם בהנפקות ישראליות בבורסה בתל-אביב, אשר נפתחו למשקיעים בינלאומיים והובלו בידי חתמים בינלאומיים (Inbound), כמו הנפקת מקס סטוק, שבה ייצגנו את החברה ואת בעלי המניות. ההצלחה של ההנפקות הללו היא עדות לאמון ששוק ההון הבינלאומי הביע בחברות ישראליות".

בן-מנחם מעריך עוד כי המומנטום צפוי להימשך בטווח הקרוב: "לפי מספר ההנפקות שכרגע בקנה, נראה שגל ההנפקות ימשיך גם בתחילת 2021", הוא אומר.

עלתה קרנן של הנפקות האג"ח להמרה

אילן פז, המנהל של ברקליס בישראל וראש מחלקת בנקאות להשקעות, בחר להתייחס לשתי מגמות בולטות - גיוסי אג"ח להמרה, וחברות SPAC. לדברי פז, "בהקשר של המומנטום בשוק ההנפקות ב-2020, כדאי לציין את עליית קרנן של הנפקות האג"ח להמרה וחברות צ'ק פתוח (SPAC). תנודתיות גבוהה בשווקים, סביבת ריבית נמוכה מבחינה היסטורית ועליית מחירי המניות בסקטורים ספציפיים הובילו למספר לא מבוטל של הנפקות אג"ח להמרה עם ריבית (קופון) של 0% על ידי מספר חברות ישראליות, ולגיוסי אג"ח להמרה בחו"ל בהיקף של כ-2.2 מיליארד דולר, אשר משקף גידול חד של 349% ביחס לשנה הקודמת. הגיוסים הגדולים ביותר היו של Wix, נייס, ורוניס וסולאראדג'.

"מכשיר גיוס נוסף אשר הפך לפופולרי השנה הינו חברות הבלנק צ'ק, SPAC, שקיימות בישראל ובחו"ל שנים רבות. יחד עם זאת, 2020 הינה שנת מפנה הן בתפיסה, והן מבחינת האמון שניתן על ידי משקיעים מובילים למודל הזה. מספר חברות ישראליות, כגון אינוויז שלאחרונה הכריזה על גיוס בגובה של 350 מיליון דולר באמצעות מיזוג עם SPAC, בחרו במסלול ה-DeSPAC (מיזוג עם חברת SPAC קיימת, ש' ח' ו') וזאת כתחליף להליך ההנפקה המסורתי. לכך יש מגוון סיבות: הליך גיוס מהיר, ודאות גבוהה בנוגע למחיר העסקה וגמישות גבוהה במועד התממשותה".

פז מעריך כי בעקבות הגידול המשמעותי בגיוסי ה-SPAC בארה"ב - אשר שברו לאחרונה שיאים ועומדים על כ-48% מסך שוק ההנפקות בשנת 2020 - ובהינתן אורך החיים המוגבל שלהם לפני שהם צריכים להחזיר את הכסף שגייסו למשקיעים שלהם, "אנו צופים כי מגמת הרכישות של חברות ישראליות באמצעות DeSPAC תימשך ביתר שאת במהלך שנת 2021".