מיום ראשון ב-17:00: סגר כללי; מערכת החינוך תפעל חלקית

הסגר יימשך לשבועיים עם אפשרות להארכה, ויהיה בנוסח הסגר שהיה ביום הכיפורים  • הסגר יכלול הגבלות תנועה עד ל-1,000 מ', איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר, וסגירת המסחר, בילוי ופנאי סגורים פרט למשלוחים על ידי שליחים

רח' אבן גבירול בתל אביב ריק בעקבות הסגר השני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
רח' אבן גבירול בתל אביב ריק בעקבות הסגר השני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

23:10

הממשל אישרה: מיום ראשון ב-17:00 סגר כללי. עם זאת, מערכת החינוך לא תיסגר במלואה.

ראש הממשלה והשרים קיבלו את הצעתו של שר החינוך יואב גלנט להפעיל את מערכת החינוך לילדי הגנים ותלמידי כיתות א׳-ד׳ ו-יא׳-יב׳ במתכונת הקיימת במהלך ימי הסגר. תלמידי כיתות ה׳-י׳ יעברו ללמידה מלאה מרחוק בתקופת הסגר. בדיון הפנימי של ראה״מ עם שר האוצר, שר הפנים, שר החינוך ושר הבריאות התקבלה הצעתו של השר גלנט שדרש להמשיך את הפעלת מוסדות החינוך בתקופת הסגר. הנושא סוכם לאחר מכן עם שהב״ט ושר המדע והובא לאישור הממשלה כהצעה מגובשת.

לפי החלטת הממשלה, מסגרות החינוך יפעלו בין השעות 8:00-13:00, כאשר בין השעות 7:00-8:00 ו-13:00-14:00 התלמידים וצוותי החינוך וההוראה יוכלו לנוע בין מקום מגוריהם למוסדות החינוך. חינוך מיוחד מוחרג ויתקיים בכל הגילאים. 

הסגר יחול למשך שבועיים, ויוארך בשבועיים נוספים אלא אם כן תושג המטרה: R<1 N<1,000. 

הסגר יהיה בנוסח הסגר שהיה ביום הכיפורים ויכלול הגבלות תנועה עד ל-1,000 מ', איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר, וסגירת המסחר, בילוי ופנאי סגורים פרט למשלוחים על ידי שליחים.

עסקים שאינם מקבלים קהל יעבדו במתכונת של 50% מההיתרים הנוכחיים, תחבורה ציבורית תעבוד ב-50% מהנפח הרגיל. בשטח הפתוח יותרו התקהלויות של 20 איש, ובחללים סגורים המגבלה תהיה 10.

ה"איים הירוקים" יופסקו החל מיום ראשון, ספורט יחידני מותר ללא הגבלת מרחק (יוצאים וחוזרים הביתה, ללא רכב), ותותר העברת ילדים בין הורים במשמורת משותפת.


18:40

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתייחסות לכך שהמוטציה של נגיף הקורונה התגלתה בישראל: "ברור מאליו שנקטנו בצעדים הנכונים כשסגרנו את השמיים מבריטניה ומיתר העולם, ברור מאליו שנקטנו נכון כשחייבנו ישראלים להיכנס לבידוד במלוניות, וברור מאליו שנקטנו בצעדים הנכונים כשביקשנו לאתר אנשים שהיו באנגליה ובשאר המדינות הנגועות.
"עם זאת, כרגע אנחנו צריכים להניח שהנגיף מתפשט כאן. החדשות הטובות הן שההערכות של החברות שמספקות לנו את החיסונים, הן שהחיסונים הללו, בסבירות גבוהה אבל לא מוחלטת, מטפלים גם במוטציה. את זה נדע עוד כמה ימים, אין לנו ביטחון שכך יהיה.
"אנחנו צריכים להמתין כדי לדעת את זה. זה רק מחזק את מה שאנחנו דנים בו כרגע - דהיינו לקדם מהר מאוד את מבצע החיסונים שלנו שהוא כרגע מהמהירים ביותר בעולם ביחס לאוכלוסייה ובמקביל להגביל את תפוצת המחלה, גם של הנגיף הקודם וגם של המוטציה. שני הדברים צריכים להיעשות במקביל - גם מבצע חיסונים מהיר מאוד וגם הגבלות. אם נעשה זאת, נהיה המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מהמגפה. זה אפשרי, אנחנו יכולים לעשות זאת אם נעשה את זה ביחד".

פרופ' אש: אני לא רוצה להכניס פאניקה סביב הווריאנט, זה לא באמת חמור, היה צפוי שיהיו מוטציות וכולנו מקווים שהחיסון יעבוד. אבל זה יכול להעלות את מספר החולים וגם את האצת התחלואה. נעשה הכל להאיץ את החיסונים. בתחרות הזו מול החיסונים הנגיף שם גז ואנחנו נשים יותר גז. אני מעריך שנגיע בחודשיים הקרובים לכמה מיליונים של מחוסנים".

הפרופסור רן בליצר מצוות המאבק בקורונה, הפתיע בישיבה והציע להימנע מסגר ולנקוט בריסון מהודק מחמיר - "החמרת המגבלה בחלל סגור ובחלל פתוח, הפעלת החנויות הרחוב ומסעדות בטייק אווי, עסקים ללא קבלת קהל, התרת חטיבות ביינים ובתי ספר יסודיים. זה אחת החלופות וצריך לדון בה גם בפורום הזה".

ד"ר ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית המייעץ לצוות הקורונה: "כל יום המתנה עולה בעוד 40 מתים נוספים בתקופה. על כל יום סגר מאוחר יותר נדרש בסגר ארוך ביום" 
נתניהו: "40 מתים ליום או לכל התקופה?"
אשכנזי: "40 מתים בכל התקופה כתוצאה מהמתנה של יום. בשיא אנחנו עוברים את ה-50 ליום".

17:30

רה"מ בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי "אנחנו מתקדמים במתן החיסונים לאזרחי ישראל בקצב מהיר מאוד. בשעה האחרונה התברר שאנו מובילים בעולם בקצב מתן החיסונים, ומכיוון שהבאנו מיליוני חיסונים אנחנו נוכל להמשיך להוביל בכך וזה הישג יוצא מן הכלל למדינת ישראל.

"בכל העולם מכה גל שלישי של המגפה בעוצמה שלא הכרנו עד כה. באירופה ובארה"ב מתים אלפים רבים מדי יום, ייתכן שחלק מכך קשור למוטציה החדשה, או לעונת החורף, או לשניהם אבל זו עובדה ואין ויכוח על זה.

"גם אצלנו יש עלייה חדה מאוד בתחלואה, אם כי התמותה והתחלואה הקשה אצלנו הן ברמה הרבה יותר נמוכה מרוב המדינות הללו. אם לא נפעל מיד זה לא יישאר כך ותהיה עלייה חדה מאוד, גם של החולים הקשים וגם של המתים. אם נתעכב בנקיטת צעדים נגד התחלואה ונגד ההתפרצות הקשה שאנו רואים, אנחנו נשלם מחיר כבד מאוד, גם בבריאות, גם בחיים וגם בכלכלה.

"עכשיו השאלה היא: אם יש כל כך הרבה חיסונים, למה צריך לנקוט בצעדים מגבילים? הרי זה קשה, אנחנו מבינים שההגבלות הן קשות לאזרחי ישראל. התשובה היא כי המהירות פה היא קריטית, המחלה מכפילה את עצמה כל כמה ימים וקצב חיסונים, מהיר ככל שיהיה, לא מכפיל את עצמו. הוא לא יכול להדביק את הקצב המטורף של התפרצות המחלה.

"אם לא נבלום אותה עכשיו, אנחנו נראה עלייה עוד יותר גדולה של התחלואה. מספר האחיות, הרופאים, הפרמדיקים והחובשים שמזריקים את החיסונים לא מכפיל את עצמו כל כמה ימים ולכן צריך לבלום את המגפה. לא היום - אלא אתמול.

"כפי שהבינו כל ממשלות המדינות בעולם, אין שום פתרון אחר. אבל אצלנו, האפשרות שלנו לבלום את המחלה ולצאת ממנה היא כנראה הטובה בעולם. אם ננקוט בצעדים הנכונים ובמהירות הנכונה, כמו שעשינו בגל הראשון והשני כשהקדמנו את העולם, ובמקביל נמשיך לחסן בקצב המהיר ביותר בעולם - אנחנו נצא מהמגפה ראשונים בין האומות.

"אני חייב להודות לגנץ ושרי כחול לבן שלמרות הבחירות התעלו ופעלנו יחד אתמול למען הציבור".

ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר כי "אנחנו סביב ממוצע יומי של 3,000, חצינו כבר את רף ה-2,500. הנתונים גבוהים ממה שהיה בגל השני החלטנו שלא יוטלו הגבלות בחנוכה והגדרנו יעדים שמהם נצטרך לנקוט בצעדים, מאז התחלואה עלתה וחצתה את כל הפרמטרים. העלייה היא עקבית במאושפזים ובחולים הקשים, אנחנו כרגע ב-517 חולים קשים. לצערי זה בא לידי ביטוי גם במקרי המוות". 

נחמן אש: "רק יחד ננצח ואני בטוח שיחד ננצח. החברה הערבית ירדה בתחלואה והחברה החרדית עלתה מה שבתחילת החודש היה יותר נמוך. הנתח של החולים מאזורים אדומים הוא שליש מהאוכלוסיה. 13% מהתחלואה בישובים ירוקים והרוב בישובים צהובים. נתח האדומים הולך וגדל. כשאתה עולה מעל גיל 40 יש מספרים של חולים קשים שהם לא מבוטלים מידי יום. גם חולים קלים יש קפיצה בתחלואה, ופה העומס הוא על הקופות שצריכות לעסוק בהם ולצד זה גם לנהל את מבצע החיסונים. הנטל על הקופות גדול מאוד. אני מקווה שזה לא יפגע במבצע החיסונים".

מירי רגב: "50% מהאוכלוסייה לא רוצה להתחסן".

אש: "לא מכירים מספר כזה, יש ביקוש גבוה תורים ארוכים".

רגב: "אומרים שהאלרגיות נחשפות רק אחרי החיסון השני אז אנשים מפחדים להתחסן".

אש: "זה לא נכון. אנחנו עושים עבודת הסברה גם מול הפייק ניוז. מהתמונה של ההתחלה אני מרוצה, אבל כן אנחנו עלולים להתקל בקשיים".

16:40

הממשלה צפויה להצביע היום האם ישראל תלך לסגר כמעט מלא החל מיום ראשון הקרוב. לקראת ישיבת הממשלה האמורה לעסוק בהגבלות החדשות בשל העלייה בתחלואת הקורונה כבר מסתמן ויכוח קשה בין שר הבריאות ואנשיו הדוגלים בהגבלות מקיפות, בהם גם סגר, לבין שרי כחול לבן לצד שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הכלכלה עמיר פרץ ושר החינוך יואב גלנט.

בהצעת מטה הקורונה "מגן ישראל", האמורה לעלות בישיבה, הוצב יעד של 1,000 נדבקים ביום או לחילופין מקדם הדבקה R=1, שהוגדרו כרמת תחלואה המבטיחה מימוש אפקט החיסון, ותאפשר את הפתיחה של המשק. המודל שהוצע אמור להתחיל ביום ראשון הקרוב, ולמשך 25 ימים (שלושה שבועות וחצי). מודל הסגר כולל שהיה בבתים ויציאה רק עד מרחק של 1,000 מ' למעט יציאה לחיסונים או בדיקות קורונה. סגירה מלאה של מערכת החינוך, למעט חינוך מיוחד וחריגים אחרים, סגירת המסחר למעט מקומות חיוניים, בתי מרקחת, מרכולים וכו'. מודל סגר יום כיפור למקומות העבודה, כלומר המקסימלי ביותר - רק החיוניים ביותר יישארו פתוחים, צמצום התחבורה הציבורית ל-50% תפוסה, וצמצום התקהלויות ל-10 בחלל סגור ו-20 בפתוח. לפי ההצעה - אם יתעקשו חברי הממשלה על פתיחה חלקית של מערכת החינוך, יש להאריך את הסגר ל-49 ימים. האזהרה המופיעה במודל טוענת כי ללא קבלתו והסתכומת על חיסונים בלבד, ימותו עוד כ-3,000 ישראלים מהקורונה.

בכחול לבן מתכוונים להתנגד לסגר מלא. שר הביטחון בני גנץ ושר המדע והטכנולוגיה יזהר שי קיימו הערכת מצב עם פרויקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש לקראת ישיבת הממשלה היום. לאחר מכן קיימו התייעצות עם שרי כחול לבן. הם תומכים במגבלות רוחביות, אבל "בוחנים אפשרויות להקל על הכלכלה ולאפשר פעילות של מערכת החינוך".