לקראת פיצוץ: עובדי נמל אשדוד מאיימים לשבות אם כספי הפרישה לא יופקדו מיד

בית הדין הארצי לעבודה רמז למדינה כי הוא שוקל להסיר את הצו שמנע מהעובדים לשבות • העובדים דואגים שכספי הפרישה שהובטחו להם לא יעמדו לרשותם בגלל התחרות עם הנמל החדש

נמל אשדוד. התחרות עם הנמל החדש מאיימת / צילום: Reuters, Amir Cohen
נמל אשדוד. התחרות עם הנמל החדש מאיימת / צילום: Reuters, Amir Cohen

בית הדין הארצי לעבודה רמז לנציגי המדינה כי הוא שוקל להסיר את צו המניעה שמנע מעובדי חברת נמל אשדוד להשבית את הנמל בשנים האחרונות, זאת על רקע חוסר שביעות רצונו מהתמשכות המו"מ בינם לבין המדינה.

המו"מ בין המדינה לעובדים נועד להגיע להסכמות בעקבות הקמת נמל מתחרה, נמל הדרום. נקודת המחלוקת הנוכחית בין הצדדים היא דרישת העובדים כי חברת הנמל תפקיד 300 מיליון שקל בחשבון ייעודי להבטחת תשלומי הפרישה מרצון שהובטחו לעובדים. בחברה טוענים כי אין בסיס לדרישה ומזהירים כי הוצאת הכספים מקופתה תחליש את מצבה לקראת ההתמודדות הקשה שמצפה לה בתחרות מול נמל הדרום, שאמור להתחיל לפעול בעוד כחצי שנה. בספטמבר חשף גלובס כי חברת נמל אשדוד סיימה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד נקי לראשונה בתולדותיה, על רקע משבר הקורונה.

בדיון בבית הדין שנערך ביום שלישי שאל ראש ההרכב סגן נשיא בית הדין השופט אילן איטח את נציגי המדינה אם יסכימו להסרת צו המניעה, וכשאלה השיבו בשלילה אמר איטח "אתם יכולים לא להסכים". בית הדין צפוי לפרסם את החלטתו ביממה הקרובה.

מדובר בצו מניעה בן שבע שנים שנועד לאפשר למדינה להגיע להסכם רפורמה עם עובדי הנמל, בדומה להסכם דומה שנחתם כבר עם עובדי נמל חיפה. לטענת לקוחות הנמל, ובהם לשכת הספנות ולשכת המסחר, עובדיו מעכבים לעתים במתכוון את העבודה, מבלי להכריז על סכסוך עבודה.

מסתכלים על ההסדר בנמל חיפה

עובדי נמל אשדוד כבר השיגו מהמדינה הסכמה לחבילת פרישה מרצון גדולה יותר מזו שקיבלו עובדי נמל חיפה: לפי הערכות יקבל כל עובד דור א' בנמל אשדוד חבילה בשווי של בין 3.1 ל-3.3 מיליון שקל. הפער נובע מהערכות שונות לגבי מספר העובדים שיסכימו לפרוש (הנעות בין 140 ל-200 עובדים).

על פי דוח הממונה על השכר האחרון הועסקו בנמל אשדוד ב-2018 כ-1,350 עובדים ושכרם הממוצע עמד על 29,733 שקלים לחודש ברוטו.

אף שמדובר בפרישה מרצון דורשים עובדי הנמל כי המדינה תפריש מיידית 75% מהסכום הכולל שהובטח לעובדים בשנים הבאות ותפקיד אותו בקופה ייעודית. העובדים מבססים את דרישתם על כך שבנמל חיפה הופקדו 450 מיליון שקל מכספי חברת הנמל לטובת העובדים. בנמל אשדוד מדובר בסכום נמוך יותר של כ-300 מיליון שקל. המקור לכספים היה סכומי יתר שהופקדו בקרן הפנסיה של העובדים בעת שהיו חלק מרשות הנמלים והרכבות. בנמל חיפה הובטח לכל פורש מרצון 2.8 מיליון שקל בממוצע.

המדינה מסרבת להיענות לדרישת העובדים בנימוק שהכספים המקבילים בחברת נמל אשדוד כבר נוצלו לטובת מימון תוכניות פיתוח תשתיות בנמל אשדוד (בהיקף כולל של 2.5 מיליארד שקל). לטענת המדינה השימוש בכספים לצורכי הפיתוח מאפשר לחברת נמל אשדוד לוותר על הצורך בהכנסת משקיע אסטרטגי שישקיע בתשתיות החברה.

על פי אותה טענה, בשל הפיגור בתשתיות נאלצה חברת נמל חיפה להסכים להפרטה שבמסגרתה סוכם כי הרוכש יתחייב לשריין מיליארד שקל מכספי החברה לטובת פיתוח תשתיות כדי שתוכל להתחרות בנמל הסיני החדש המוקם לידה.

התחרות תגזול 50% מתנועת המכולות

חברת נמל אשדוד אמורה להתחרות מול TIL, חברה הולנדית השייכת ל-MSC, מקבוצות הספנות הגדולות בעולם, שתפעיל את נמל הדרום המוקם בסמוך אליה. לפי הערכות פנימיות בחברה התחרות עשויה לגזול מחברת נמל אשדוד נתח של כ-50% מהיקף תנועת המכולות, מקור ההכנסה העיקרי של חברת הנמל הממשלתית. על רקע זה דורשים עובדי החברה כי המדינה תעביר לידי חברת נמל אשדוד את רציפים 24 ו-25, שני רציפים חדשים ששימשו להקמת נמל הדרום, שהמדינה מתכוונת להעביר לידי גורם פרטי. המדינה התנתה את הסכמתה לדרישת העובדים בכך שיסכימו להכנסת משקיע אסטרטגי לחברה.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי לדעת החברה "אין מקום לשביתות במשק הישראלי. אנו נמצאים ערב חתימה על הסכם ומאמינים שההסתדרות והעובדים יפעלו בנחישות ובאחריות לסיום הנושא".