לראשונה בארה"ב: עובדי אמזון עומדים להכריז על התאגדות

הסכם ראשוני יאפשר לאלפי עובדים במחסן ההפצה הגדול ביותר שלה בארה"ב באלבמה, להיות מיוצגים מול ההנהלה • עד כה הצליחה אמזון למנוע הקמת איגודי עובדים בארה"ב • אמזון: לא מאמינים שקבוצת העובדים הזו מייצגת את ההשקפות של עובדי אמזון

אמזון/ צילום:   Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
אמזון/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

אלפי עובדים של חברת אמזון עשויים להתאגד במקרה הראשון מסוגו במרכז אספקה הגדול ביותר של החברה בארה"ב. עד כה הצליחה החברה למנוע התאגדויות בארה"ב, בעוד שבאירופה הדבר יותר מקובל בקרב עובדיה. הצבעה בין עובדי החברה על עצם הצטרפות לאיגוד מקצועי צפויה להתקיים בתחילת השנה הבאה.

אמזון נמצאת במגעים עם ארגון עובדים, המבקש לייצג חלק מהמחסנאים שלה. ביום שלישי הגיעה החברה להסכם לגבי מספר העובדים, שיהיו חלק מגוף מייצג שידון מול הנהלת החברה על נושאים שונים הקשורים לרווחת העובדים.

יש לציין כי בחודשים האחרון שוויה של אמזון  זינק בעקבות הצורך החברתי שגדל בתקופת הקורונה להזמנות של מוצרים דרך האינטרנט במקום הגעה פיזית לחנויות. עקב כך נכנסה אמזון לבולמוס של גיוס עובדים חדשים. מדי יום מוסיפה אמזון לשורותיה עוד 1,400 עובדים. אם קצב זה יימשך, החברה תהפוך למעסיקה הפרטית הגדולה ביותר בארה"ב בתוך שנים ספורות.

הצדדים הגיעו להסכם ביום שלישי לאחר שימוע שנמשך שלושה ימים מול "הוועד הלאומי ליחסי עבודה" (National Labor Relations Board), במהלכו עורכי דין מטעם אמזון והוועד עברו על פרטי תוכנית וקבעו על אלו נושאים יוכלו עובדי החברה להצביע.

בחודש שעבר הודיעו עובדים במחסן של אמזון בעיר בסמר, אלבמה, ל"וועד הלאומי ליחסי עבודה" שהם מתכוונים לערוך בחירות על השאלה "האם להיות מיוצגים על ידי איגוד העובדים של חנויות הכלבו, הסיטונות והקמעונאות".

בהודעה, אמרו העובדים שהנציגות שלהם תילחם למען זכויותיהם של 1,500 עובדים במשרה מלאה וחלקית במחסן. באמזון ביקשו להרחיב את מספר העובדים שיוכלו להשתתף בהצבעה על הייצוג מתוך תקווה שהדבר יביא לביטול היוזמה. במחסן החברה המדובר עובדים 5,700 איש.

ביום שלישי אמזון והוועד הגיעו להסכמה על כך שהיחידה המייצגת את העובדים תייצג גם עובדים זמניים הנשכרים בעונות שיא, ועובדים בתפקידים אחרים. המשמעות היא שאלפי עובדים נוספים יוכלו להיות מיוצגים.

"אמזון חושבת שיש לה חוקים משלה"

כעת, אמזון והוועד הלאומי ליחסי עבודה דנים בשאלה איך לקיים את הבחירות. בהנהלת החברה מעוניינים שהן יתקיימו באופן פיזי במחסן החברה באלבמה. בכיר בוועד הדגיש במהלך השימוע ביום שלישי שב־30 מקרים מהעת האחרונה, הצבעות מסוג זה נערכו בדואר. מחוז ג'פרסון, שבו נמצאת העיר בסמר, סובל ממספר גבוה יחסית של מקרי קורונה, דבר שמגדיל את הרצון לקיים את המשאל באמצעות הדואר כפי שהתנהלה מערכת הבחירות לנשיאות בחודש שעבר.

"אנחנו לא מאמינים שהקבוצה הזו מייצגת את רוב ההשקפות של העובדים שלנו", אמרה דוברת אמזון, הת'ר נוקס, "העובדים שלנו בוחרים לעבוד באמזון מכיוון שאנו מציעים כמה מהמשרות הטובות ביותר שיש בכל אזור שבו אנחנו נמצאים, ואנו מעודדים כל חברה להשוות את השכר הכללי שלנו, היתרונות וסביבת העבודה שלנו".

ריצ'רד רואוקו, עורך דין המייצג את ועד העובדים, עקץ את החברה ואמר ל־"CNBC": "אני יודע שאמזון חושבת שיש לה חוקים משלה, ושהיא יכולה ליצור לעצמה בועה או לשכור בית מלון שלם או לעשות כל מיני דברים על מנת להכיל את הנגיף, אבל זה לא הסטנדרט המקובל".

בנובמבר, פרסם הוועד הלאומי ליחסי עבודה הנחיות לגבי קיום בחירות במהלך המגפה, בהן נכתב כי בכל מקום שבו יש 5% של בדיקות חיוביות או יותר, הצבעה יכולה להישלח בדואר ולא להתבצע באופן פיזי. בכיר בוועד אמר בשימוע ביום שלישי שאחוז המאומתים במחוז ג'פרסון הוא מעל 14% ולכן הם מבקשים לאפשר לעובדים להצביע בדואר באופן שלא יפחיד אותם להגיע כדי לא להידבק.