קרן הגשמה: הפסד של לפחות 77% למשקיעים בפרויקט בלונדון

הגשמה: "שיעור ההפסד למשקיעים עלול להיו ת גבוה יותר לאור עלויות נוספות ששותפות הנכס תדרש לשאת בהן כתוצאה ממינוי המנהל המיוחד , עלות שכר עבודתו וכן עלויות ריבית הן בשל החריגה והן בשל התמשכות הפרויקט"

אבי כץ ועו"ד חנן שמש / צילומים: אמיר מאירי, איל יצהר. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אבי כץ ועו"ד חנן שמש / צילומים: אמיר מאירי, איל יצהר. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פרויקט דירות למגורים בלונדון (קילבורן) שבו מעורבת קרן הגשמה צפוי להסב למשקיעים הישראליים המעורבים בו הפסד של לפחות 77% על השקעתם.

הקרן דיווחה הערב לבורסה (לאחר דרישה של הרשות לני"ע) כי עקב בעיות נמשכות מול יזם הפרויקט והחלטה של הבנק המממן להעמיד לפירעון מיידי את היתרה הבלתי מסולקת של הלוואה שנלקחה (כ-26 מיליון ליש"ט), ההפסד הצפוי, כולל הוצאות עסקה אשר שולמו לשותף הכללי, מהווה 71% מסך השקעתם של המשקיעים.

בנוסף, מציינים בהגשמה, שער החליפין של הליש"ט ביחס לשקל, ירד, ממועד השלמת העסקה ועד היום בכ-6% כך שההפסד השקלי למשקיע יעמוד על כ-77% . להערכת השותפות, "שיעור ההפסד למשקיעים עלול להיו ת גבוה יותר לאור עלויות נוספות ששותפות הנכס תדרש לשאת בהן כתוצאה ממינוי המנהל המיוחד , עלות שכר עבודתו וכן עלויות ריבית הן בשל החריגה והן בשל התמשכות הפרויקט". 

זה לא הפרויקט הראשון בלונדון שרשם הפסדים כבדים עבור המשקיעים באמצעות הקרן. לפני כשבועיים הגישו עשרות משקיעים של קרן הגשמה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעת פיצויים נגד הקרן בגובה 10 מיליון שקל. אחד התובעים הוא הרב אורי שרקי, מהרבנים הבולטים בציונות הדתית. לצד הקרן נתבעים בכירים לשעבר בקרן ובהם אבי כץ, חנן שמש ויצחק לאופר. בתביעה נכתב בין היתר כי התובעים, נפלו קורבן "לביצוע השקעה רשלנית, ממונפת, נטולת בטחונות ממשיים ועתירת סיכון, שבעקבותיה אבדו ונמחקו כספי קרן השקעתם של התובעים, בעוד שקרן הגשמה מצויה בניגוד עניינים, גובה עמלות עתק מהתובעים ומתעשרת ממנגנון גיוס כספי הציבור ההמוני, האסור והמטעה שיצרה", לשון התביעה. 

המדובר בפרויקט "בשם פולנד - לונדון 9" שקידמה הקרן ב-2014 לרכישה והשבחה של בניין ברחוב פולנד בלונדון, כך שלאחר שיפוצו ייבנו בו שמונה דירות יוקרה שיימכרו במחיר גבוה. לפי לוחות הזמנים משך הפרויקט היה אמור להיות 18 חודשים, אלא שהפרויקט הסתבך, תוך שהבנק שנתן את ההלוואה לפרויקט בגובה של למעלה מ-16 מיליון לירות שטרלינג עיקל את הנכס, וההשקעה כולה ירדה לטמיון.

לטענת התובעים, קרן הגשמה ומנהליה ניהלו מנגנון הטעיה לשידול המשקיעים, שבמרכזו המצג המרגיע והמבטיח: החזר כספי ודאי של קרן השקעת המשקיעים תוך סיכוי לתשואה אטרקטיבית.

על-פי כתב התביעה, "הנתבעים הבטיחו חלום כלכלי שהתנפץ במציאות ואשר את תוצאותיו חווים על בשרם התובעים מדי יום ביומו. יש מי שאיבד כספים שיועדו בתוך 18 חודשים לתשלום עבור רכישת דירה, ויש שאיבדו כספים שנועדו להבטחת עתידם ועתיד משפחתם".