השריון נסדק: כתב האישום של אלקין משמעותי יותר מהמהלך שלו

כוחו האלקטורלי של אלקין לא כזה גדול, אבל דברי הפרישה שלו יכולים לגרום נזק משמעותי לראש הממשלה - שכן אלקין היה מבפנים, יודע הכל, וכשהוא אומר אלה לא סתם מילים באוויר • עם זאת, המבוי הסתום הפוליטי נותר בעינו: סער פשוט החליף את כחול לבן הנעלמת

זאב אלקין / צילום: רפי קוץ
זאב אלקין / צילום: רפי קוץ

השריון של נתניהו מתחיל להיסדק, כי הביקורת הפעם באה מהבית פנימה. בשמאל הבינו מזמן שכדי להפיל את נתניהו צריך למשוך מצביעי ימין, ולכן לכחול לבן הגיעו יעלון, האוזר והנדל. והם אכן הביאו עימם כמה מנדטים להישג של כחול לבן, אבל לא מספיק.

עם סער, אחד שהוא מלב ליבו של הימין והליכוד, ואלקין, הסדק בשריון מתרחב. אני מודה שגם אני הופתעתי מהמספרים המפרגנים לסער בסקרים, שדיברו על כ-20 מנדטים, והספקות על אמינותם מוצדקים, אבל גם 15 מנדטים לסער הם פגיעה של ממש בעוצמתו של מי שנדמה היה כי אי אפשר לנצחו, וזאב אלקין הרחיב אתמול מאוד את הסדק הזה.

על אף הליכתו עם אריאל שרון לקדימה - גם הוא חזר הביתה לליכוד, ובניגוד לסער, נותר תמיד בלב הקונצנזוס והעשייה. הוא חזק במיוחד בשני מגזרים: יוצאי מדינות חבר העמים והמתנחלים. אליו יצטרפו עשרות פעילים מרכזיים, וכמה וכמה מראשי הסניפים של הליכוד ברחבי הארץ.

אבל מעבר לכוחו האלקטורלי, שככל הנראה אינו כה גדול, הנזק המשמעותי ביותר לנתניהו נגרם מדבריו בנאום הפרישה ובמכתב ששלח לנתניהו: הוא מבפנים, הוא יודע הכל, וכשהוא מדבר, זו לא התקפה מובנת מאליה של כחול לבן או ליברמן - והדברים שאמר חריפים. וכל מילה כמדקרות חרב בלשכת ראש הממשלה: "בשנתיים האחרונות ובמיוחד בתקופה האחרונה אני מרגיש יותר ויותר שהשיקולים האישיים ושל סביבתו הקרובה תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בקבלת ההחלטות. אדוני ראש הממשלה, אני מכיר אותך היטב ויודע שאתה צופה בנו" .

אלקין ממשיך ואומר: "אתה יודע את האמת הפשוטה. לקחת משיקולים אישיים את כל המדינה לבחירות רביעיות מיותרות תוך שנתיים, בחירות הזויות. אתה יודע את האמת, אנחנו הולכים לבחירות ההזויות האלה בגלל רצונך להשפיע על בחירת פרקליט המדינה והיועמ"ש ובשביל התקווה שלך לחוק צרפתי. אבל אתה, אדוני ראש הממשלה, הרסת את תנועת הליכוד והבאת לתוכה אווירה של פולחן אישיות ופחד להביע ביקורת. הרסת את תנועת הליכוד, הם מפחדים ממך ומהאווירה שיצרת. הבאת לליכוד פחד להביע ביקורת וחצר ביזנטית. חברי כנסת שירוצו לאולפנים יבקרו אותי בשצף קצף אבל הם אומרים עליך בחדרים סגורים את אותו הדבר".

אלקין הולך אף רחוק יותר ואומר: "כשאתה צריך, אין לך בעיה להבטיח לחברים ולשותפים לפעילים ולאזרחים ושוב ושוב ולצפות שישכחו שרימית אותם ושוב יאמינו. גם עכשיו אתה בונה על נפתלי בנט שישכח את כל הפעמים שרימית אותו ואחרי הבחירות יציל אותך מהמשפט והתבוסה. כמי שצופה בתהליך המסוכן הזה מקרוב אני מודאג יותר ויותר, והאמון שלי בך ובכנות כוונותיך נסדק יותר ויותר. השיקול האישי מתערבב עם השיקול הלאומי, ואף גובר עליו יותר ויותר. הפרת הסכם שחתמת עם גנץ - לא יכול להיות שקט שתפעל למען אזרחי ישראל ולא למען האינטרס האישי שלך".

וכאן התייחס אלקין לאירוע מכונן: טירפוד הסכם קואליציוני בין הליכוד לכחול לבן בנובמבר אשתקד, לאחר הבחירות השניות. בגלובס חשפנו אז את המגעים שהבשילו לנייר מוכן. יאיר לפיד היה פחות נחרץ בהתנגדותו מאשר במאי 2020, אבל חיפש את הנימוק להתנגדות גורפת. ונתניהו סיפק את הנימוק הזה כפי שמספר אלקין: "אתה בוודאי זוכר היטב איך התפרצתי לחדרך ביום שבו הלכנו לבחירות שלישיות. הפצרתי בך לעצור את האיוולת ולעצור את הבחירות המיותרות האלה. כל מה שהיית צריך לעשות זה להכריז על הוויתור על החסינות האישית שלך, חסינות שגם ככה, כמו שהזהרתי אותך, לא היה לה רוב בכנסת. יכולנו כבר אז להקים את ממשלת האחדות עם כחול לבן. החלטת אחרת מתוך תקוות שווא לחסינות וחוק צרפתי בכנסת הבאה ולקחת את כולנו לבחירות שלישיות, בחירות שבהן השמאל כמעט ועלה לשלטון בקולות הרשימה המשותפת הערבית. שם, באותו יום, נסדק האמון שלי בך ובכנות כוונותיך".

אלקין מתאר ש"הסדק הזה הפך לשבר של ממש בתקופה האחרונה ובמיוחד בשבועות האחרונים. שוב הפצרתי בך לעצור את הרכבת הדוהרת לתהום, ושוב ראיתי מקרוב איך העדפת את השיקול האישי ולחצי סביבתך הקרובה (רמז עבה לבני ביתו של נתניהו) וגררת אותנו לבחירות. אני יודע שהאחריות היא לא רק עליך, גם כחול לבן נושאים באחריות הזאת לחרפה והנזק של הבחירות שהחלו היום. אבל במקום להוביל כמי שנושא באחריות עליונה לגורל המדינה בחרת משיקולים אישיים להוביל לבחירות תוך משחק האשמות שקוף בניסיון להטיל על אחרים את האחריות".

כתב האישום הזה של אלקין לא פחות חמור מאלה שהוגשו נגד נתניהו בבית המשפט והשפעתו הציבורית משמעותית הרבה יותר מאלה המשפטיים, ובוודאי כלפי מצביעי הימין. לפי מקורות בליכוד, יש עוד פוליטיקאים מהליכוד שנמצאים על הגדר וצריכים להחליט אם לעבור אל סער או לא, ונתניהו ומקורביו מנסים לאתרם ולעצור בהם.

המשמעות האלקטורלית של המהלך מן הסתם תבוא לידי ביטוי בסקרי סוף השבוע, אבל גם ראש הממשלה יודע שממשלת ימין-חרדים הולכת ומתרחקת. מנגד, גם חיזוקו של סער, לא מביא ליצירה של קואליציה אפשרית של "התקווה החדשה", ללא הליכוד והחרדים. בשורה התחתונה האפקט העיקרי של סער הוא טרפוד ממשלת נתניהו צרה, אבל המבוי הסתום הפוליטי נותר בעינו: סער פשוט החליף את כחול לבן הנעלמת.