ערב חג המולד: הסכם היסטורי בין בריטניה לאיחוד על היחסים אחרי הפרישה

משמעות ההסכם היא שלא יוטלו מכסים ותעריפים על רוב הסחורות בין הצדדים, ולא יקבעו מכסות יבוא וייצוא • הצדדים צריכים לאשר את ההסכם עד למועד הפרישה – 31 בדצמבר 2020 בחצות • מדובר בתחילת סופה של סאגת הברקזיט, שהחלה לפני יותר מארבע שנים

הנציבות האירופית אורסולה פון דר-לאיין וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Reuters, Alexandros Michailidis / Pool European Commission
הנציבות האירופית אורסולה פון דר-לאיין וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Reuters, Alexandros Michailidis / Pool European Commission

בריטניה והאיחוד האירופי הכריזו היום (ה') על הסכם סחר מקיף, בערב חג המולד ושבוע בלבד לפני פרישתה המעשית של הממלכה המאוחדת מהאיחוד. ההסכם מסמן את תחילת סופה של סאגת הברקזיט, שהחלה לפני יותר מארבע שנים עם החלטת תושבי בריטניה במשאל-עם על פרישה מהאיחוד, לראשונה בתולדותיו, המשיכה עם ויכוחים סביב אופי הפרישה ששיתקו את המערכת הפוליטית בבריטניה במשך שנים רבות והסתיימה במשא מתן הפכפך, מלא איומים הדדיים, שהתנהל בתשעת החודשים האחרונים בצל מגיפת הקורונה.

משמעות ההסכם היא שלא יוטלו מכסים ותעריפים על רוב הסחורות בין הצדדים, ולא יקבעו מכסות יבוא וייצוא. אי הגעה להסכם איימה להביא לשיבושים משמעותיים בתנועת הסחורות בעקבות המעבר למכסים ולתעריפים גנריים שקבע בעבר ארגון הסחר העולמי (WTO). בימים האחרונים הומחש היטב לציבור הבריטי מה המשמעות של שיבושים בסחר השוטף, כאשר בעקבות סגירת הגבולות מצד צרפת בשל החשש ממוטציה חדשה של נגיף הקורונה התאסף תור של אלפי משאיות בצד האנגלי של התעלה, וסופרמרקטים בריטיים החלו לקצוב מכירת מוצרי בסיס כמו אורז ופסטה.

אלפי משאיות עמוסות בסחורות נתקעו במשך ימים בתורים ליד הגבול / צילום: Associated Press, Gareth Fuller
 אלפי משאיות עמוסות בסחורות נתקעו במשך ימים בתורים ליד הגבול / צילום: Associated Press, Gareth Fuller

"ההשפעה של הגבלות התנועה והסחורות האיצה את השלב האחרון של השיחות", אמרו אתמול דיפלומטים אירופאיים לכלי תקשורת ביבשת, וציינו כי "הבריטים התגמשו רבות בעמדותיהם". מטבע הליש"ט התחזק מול הדולר והאירו ביממה האחרונה ביותר מאחוז, מאז החלו השמועות על כך שייחתם הסכם. כעת הליש"ט מתחזק בכ-0.5% מול האירו והדולר.

הישג לג'ונסון

ההסכם מהווה הישג פוליטי משמעותי לג'ונסון, שחזר על ההצלחה שרשם בשנה החולפת להשיג ולאשר הסכם פרישה מהאיחוד האירופי, כפי שהתחייב. ג'ונסון הקפיד להבהיר עד הרגע האחרון כי בריטניה אינה חוששת לפרוש ללא עסקה, ואף קידם חוק המנוגד לעסקה למורת רוחה של בריסל, רק כדי שיוכל לוותר עליו כ"מחווה" לבריסל בשבועות האחרונים. הרשויות הבריטיות אף פתחו בקמפיין שנועד לעדכן את העסקים הבריטים מה יהיו תנאי הסחר אחרי ה-1 בינואר 2021 ואילו מסים ומכסים יצטרכו להוסיף כשהם קונים או מוכרים סחורה. הממשלה השקיעה מאות מיליוני ליש"ט בחכירה אפשרית של מעבורות למקרה ולא יהיה הסכם והיא תצטרך לשנע במהירות תרופות או מזון מעבר לתעלה, וגם בתוכניות חירום להתמודדות עם עומסים בנמלים.

הצהובונים הבריטיים חגגו את ההסכם עם כינוי חדש להסכם שהושג ברגע האחרון, ערב חג המולד - BreXmas (שילוב של Brexit, והקיצור המקובל לחג המולד Xmas). נציגים אירופיים ובריטיים עברו ביממה האחרונה "שורה אחר שורה" על מכסות הדגים השונים שהוסכמו כדי לפתור את הסוגיה שהעיבה על השיחות - היכן יורשו ספינות של מדינות האיחוד לדוג ואילו מכסות יותרו להן. כלי התקשורת הבריטים שעקבו אחרי הדיוניים דיווחו על משלוחי פיצה עמוק אל תוך הלילה.

שני הצדדים יצטרכו כעת לאשר את ההסכם עד למועד הפרישה - 31 בדצמבר 2020 בחצות. ייתכן כי האיחוד יאשר את ההסכם באופן זמני בלבד, עד לכינוס הפרלמנט האירופי באופן רשמי. הממשלה והפרלמנט הבריטי יוכלו להתכנס בימים הקרובים. לפי הדיווחים, ההסכם, באורך של כ-2,000 עומדים, כולל הבהרות משפטיות אילו עונשים יושתו על בריטניה במקרה שתפר אותו ופתרון של סוגיית מכסות הדיג שהעיבה על השיחות עד הרגע האחרון.

בעוד כלי התקשורת והפוליטיקאים הביקורתיים ביותר כלפי האיחוד טרם עברו על כל עמודי ההסכם, כמה נושאי מחלוקת כבר צצו. השלטון הסקוטי אמר כי העובדה כי "Seed Potatoes" (תפוחי אדמה במצב ראשוני) אינם נכללים באישור היצוא החופשי לאירופה הוא "הרסני" לכלכלה. בנושא הדיג, יש מי שביקרו את הפשרה שככל הנראה התקבלה ברגע האחרון, לפיה דייגים בריטיים יורשו לדוג כ-25% יותר מהמצב הקיים, אך באופן הדרגתי על פני חמש השנים הבאות.

האיחוד ובריטניה רבים על מי ניצח

שני הצדדים טענו בשעות האחרונות לניצחון. הבריטים שיחררו מסמך שמנתח את כל הסוגיות במחלוקת וקובע "מדעית" כי בריטניה ניצחה ב-43% מהן, לעומת 17% ניצחונות לאיחוד בלבד. לשכתו של ג'ונסון פירסמה הודעה שבה היא חוגגת את ההגעה להסכם, וטוענת לניצחון בריטי בכל הנקודות החשובות, כולל סוגיית הדיג. "אלו חדשות נפלאות למשפחות ולעסקים בכל רחבי בריטניה", נכתב בהודעה. "אנחנו לא נמצאים עוד תחת כוח המשיכה של האיחוד האירופי", נכתב, ואיננו מחויבים יותר לחוקים אירופים.

עם זאת, הצרפתים הדליפו לתקשורת במדינה כי בריטניה "ביצעה פשרות מרחיקות לכת" בסוגיית הדיג בגלל התמונות בימים האחרונים מנמל דובר.

נשיאת הנציבות האירופית פון דר-לאיין נשאה מסיבת עיתונאים להכריז על ההסכם שבו אמרה כי "האיחוד האירופי הפגין אחדות גדולה במהלך המגעים". "החוקים והתקנות האירופיות יכובדו", אמרה, "ויש לנו כלים לסנקציות אם תהיה הפרעה. נמשיך לשתף פעולה עם בריטניה בתחומים כמו ביטחון ואיכות הסביבה".

גם ג'ונסון כינס מסיבת עיתונאים שבה חגג את ההסכם, ואמר כי הוא מבטיח את ריבונותה של בריטניה. גם הוא טען לניצחון בתחום הדיג, וכי לאחר תקופת הסתגלות של יותר מחמש שנים כמויות הדגה שבריטים יוכלו לתפוס יהיו גדולות משמעותית. הוא אמר כי הגישה לשוק המשותף האירופי "תמריץ" את הכלכלה הבריטית.

ג'ונסון שיבח בתשובה לשאלות את האיחוד האירופי ואת האידיאולוגיה שהובילה להקמתו ואמר כי הם "מאוד נעלים", אולם ציין כי יחסיה של בריטניה עם האיחוד תמיד היו כרוכים בחיכוך משום שהאיחוד שאף לאינטגרציה עמוקה בין חברותיו בעוד בריטניה התנגדה לכך. אני חושב ש"גיבשנו כעת את הבסיס ליחסים חבריים ועסקיים חדשים עם האיחוד האירופי".