באלישרא מבקשים להכריז סכסוך עבודה: "לא ניתן לאלביט להרוס מוניטין של 50 שנה"

פורום ועדי העובדים של אלישרא פנה להסתדרות בבקשה להכריז על סכסוך עבודה • זאת בעקבות תכנון של החברה האם אלביט להעביר את אלישרא ואל-אופ לחטיבה אחת

מתחם אלביט מערכות בנתניה / צילום: בר אל
מתחם אלביט מערכות בנתניה / צילום: בר אל

פורום ועדי העובדים של חברת אלישרא פנה להסתדרות בבקשה להכריז על סכסוך עבודה בשל השינויים הצפויים באלישרא שמתכננת הנהלת אלביט, החברה האם.

הנהלת אלביט פרסמה שבכוונתה לבצע שינוי ארגוני דרמטי בחברה, במסגרתו אלישרא ואל-אופ יעברו לניהול משותף בחטיבה אחת, אך תחת שני מנכ"לים, כאשר בהמשך השנה מנכ"ל אלישרא, אדגר מימון צפוי לסיים את תפקידו. במכתבם על סכסוך העבודה אומרים הוועדים כי אלישרא תיטמע בתוך אל-אופ, וייתכן שאף תאבד את שמה. בנוסף, הם מותחים ביקורת על כך שלמדו על המהלך מפרסומים בתקשורת, במקום שההנהלה תבוא ותדבר עימם ישירות. 

"מבחינתנו מדובר ברעידת אדמה של ממש, ואין בכוונתנו לשתף פעולה עם שום מהלך חד-צדדי שייכפה עלינו", כתבו הוועדים. "אנו מתנגדים בתוקף לקליטה של אלישרא לתוך אל-אופ באופן שתיווצר חטיבת מודיעין ולוחמה אלקטרונית אחת משולבת ומתואמת. לא נסכים לסיפוח ולחיסול של אלישרא לתוך חברת בת אחרת. כמו כן אנו מתנגדים בתוקף לביטול התנהלותה של אלישרא כגוף עצמאי וביטול הייחודיות והזהות של אלישרא, לרבות מחיקת שמה, ככל שיש כוונה כזו. שינויים מתוכננים אלו הם חסרי תקדים, ויגרמו לפגיעה קשה בעצמאות העסקית, הניהולית והתפעולית של אלישרא, לצד השלכות על העובדים מבחינת זכויות וביטחון תעסוקתי בשל קיומם של מהלכים סינרגטיים וביטול פונקציות. בנוסף מהלכים אלו טומנים פגיעה מהותית והחלשה של הכוח הארגוני של הוועדים ושל העובדים המיוצגים, במיוחד כאשר אחוז המיוצגים באל-אופ נמוך משמעותית מאחוז המיוצגים באלישרא".

העובדים חוששים כי המטרה של מהלכים אלו, לצד מהלכים סינרגטיים נוספים עליהם הודיעה הנהלת הקבוצה, היא לייצר איחוד של פעילויות לקראת מיזוג עתידי מלא. לטענתם ההנהלה לא נענתה לפניותיהם להיוועצות ולשקיפות על המהלכים הצפויים.

על המהלכים באלביט דווח לפני חודש, לפיהם החברה תעבור ממבנה של חמש חטיבות לארבע, ובמסגרת זו שילוב של חברת אל-אופ העוסקת במכשור אלקטרו אופטי ואלישרא, שעיסוקה בלוחמה אלקטרונית (מודיעין אותות). העובדים התנגדו מראש לאיחוד מלא ועל כן בהנהלת החברה הודיעו ביום ראשון כי אין מדובר באיחוד אלא המשך פעילות עצמאי של כל אחת מהחברות, לרבות מנכ"ל נפרד, תחת ניהול חטיבתי שכן מדובר בחברות העוסקות בתחומים נפרדים אך נושקים - נושאי מודיעין.

לאחר הפרסום כינסו העובדים אסיפה ובה הטיח יו"ר הפורום גיא קרוואני האשמות כי "הם רוצים לפרק את אלישרא, ואם ההנהלה לא תחשוף את כל הפרטים מאחורי המהלך, שקיפות מלאה, נצא למלחמה. הם רוצים לבלוע את אלישרא לחטיבת המודיעין ואנחנו לא ניתן להם את זה. בנינו מוניטין במשך חמישים שנה, לא ניתן להם להרוס את זה". הוא העלה את הדרישה להאריך את ההסכם הקיבוצי המבטיח בין השאר מענקי פרישה מוגדלים.