דן גרטלר לביהמ"ש: נסיון סחיטה לא יכול להביא למינוי בורר חליפי

איש העסקים דן גרטלר חושף פרטים חדשים אודות סכסוך המיליארדרים המתנהל מזה 11 שנים בין האחים גרטנר לבינו – איך החוקר הפרטי צביקה נווה נשכר לאסוף מידע על הבורר על מנת לפסול אותו, תשלום מיליונים לעדים ופנייה לעו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, לשכור את שירותיה

דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף
דן גרטלר / צילום: שלומי יוסף

ניסיון סחיטה של נשיא בית המשפט המחוזי בת"א לא יכול להוביל למינוי בורר חליפי, כך טוען איש העסקים דן גרטלר בתגובה שהוגשה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

במסגרת תגובתו לביהמ"ש חושף גרטלר פרטים חדשים אודות סכסוך המיליארדרים המתנהל מזה 11 שנים בין האחים משה ומנדי גרטנר לבין גרטלר - פרטי ההתקשרות בין החוקר הפרטי צביקה נווה, שנשכר לאסוף מידע על הבורר גורן על מנת לפסול אותו, תשלום מיליוני דולרים לעדים עבור עדותם במסגרת הבוררות, טענות להפרת סודיות ופנייה לעו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, לשכור את שירותיה.

עורכי דינו של גרטנר ממשרד ש.הורביץ מבקשים למנות ברור חליפי ולהמשיך את הליך הבוררות מחוץ לכותלי בית המשפט. עורכי דינו של גרטלר, דורי קלגסבלד, אמיר שרגא ובועז בן צור מתנגדים נחרצות לכך, הם מבקשים להעביר את הדיון לבית המשפט ומסבירים כי "האחים גרטנר לא היו מבצעים את הפעולות הפסולות שביצעו אילו התיק היה מתנהל בפני שופט".

עשר שנים של בוררות בנוגע להלוואת 600 מיליון דולר

הליך הבוררות מתקיים מאז 2010 בפני גורן בנוגע להלוואה של 600 מיליון דולר שהועברו מהאחים גרטנר לגרטלר בשנים 2005-2008. האחים טוענים לנזק של 1.6 מיליארד דולר בעקבות מתן ההלוואה. לפני כחודש התפטר השופט בדימוס אורי גורן, לאחר שגילה כי האחים גרטנר שכרו את החוקר הפרטי נגדו. זאת לאחר 11 שנות בוררות, במסגרתה התקיימו כ-70 דיונים, נכתבו 10,000 עמודי פרוטוקול והושקעו מיליונים.

"האחים גרטנר תכננו להשיג חומר שיאפשר להם לסחוט את הבורר גורן ובת זוגו" טוען גרטלר ותומך את טענתו בתצהירו של צביקה נווה, אחיו של אפי נווה ראש לשכת עורכי הדין לשעבר ומנכ"ל חברת מודיעין עסקי CGI, לה שותף ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי. 

בתצהיר חושף נווה את המשימות שהתבקש לבצע ואת המעורבות של עו"ד יוסי כהן ונתן אשל מקורביו של ראש הממשלה.

"בחודש ינואר 2020 פנה אליי עו"ד יוסי כהן. עו"ד יוסי כהן אמר לי שנתן אשל, מכר משותף שלו ושל אדם בשם משה גרטנר, חיבר בינו לבין משה גרטנר. עו"ד יוסי כהן אמר לי שהוא נפגש עם משה גרטנר שאמר לו כי הוא (גרטנר) פנה אליו (לעו"ד יוסי כהן) כי שמע שעו"ד יוסי כהן הצליח לגרום לביטול הליך בוררות שהתנהל בפני הבורר גורן".

נווה מתאר כי גרטנר ביקש לשכור את שירותיו על מנת להשיג ראיות שיאפשרו לו לפסול את הבורר גורן. גורן שימש כבורר בשתי בוררויות בהן גרטנר היה צד להן - מול עזבון עו"ד וינרוט ומול גרטלר. בנוגע לבוררות העזבון, התבקש נווה לאתר מידע על מסמכים וחשבונות בנק.

בנוגע לבוררות עם גרטלר, עמו יש לנווה היכרות מוקדמת, ביקש גרטנר להשיג מידע על מערכת יחסים בין גורן לעו"ד בועז בן צור, המייצג את גרטלר.

"משה גרטנר אמר לי כי הבוררות האמורה נמצאת לקראת סיום וכי הוא מעוניין לאסוף חומר על הבורר גורן על מנת להשתמש בו כדי לפסול את הבוררות אם פסק הבורר של גורן לא ימצא חן בעיניו", מתאר נווה.

נווה מתאר כי גרטנר ביקש לשכור את שירותיו על מנת להשיג ראיות שיאפשרו לו לפסול את הבורר גורן. גרטנר ביקש להשיג מידע על מערכת יחסים בין גורן לעו"ד בועז בן צור, המייצג את דן גרטלר.

"התכנית היתה לפנות לאורנה גלזן (בת זוגו של גורן - נ' ש') בשם לקוח פיקטיבי אשר כביכול זקוק לעו"ד בהליך בוררות, אשר הבורר בו טרם נקבע. משה גרטנר אמר לי שאני צריך לגרום לאורנה גלזן להגיד שאם העו"ד של הלקוח יהיה עו"ד בן צור והבוררות תהיה אצל הבורר גורן אז התוצאות של הבוררות בטוחות" הצהיר נווה והוסיף כי "הצעה אחרת היתה לגייס את אורנה גלזן כ"יועצת סתרים" של הלקוח אשר תציע שהסכסוך יועבר לבוררות אצל הבורר גורן".

"החלטתי לשתף את דן גרטלר משנוכחתי שמשה גרטנר דורש ממני לבצע מעשים לא חוקיים (שאותם לא ביצעתי) שלא בהתאם למה שהוצג לי בתחילת הדרך" הסביר נווה.

טענה אחרת היא כי האחים שילמו 2.5 מיליון דולר לאחד העדים ואף הבטיחו אחוזים מסכום הזכייה, היה ויזכו בבוררות - סכום שנע בין 6%-9% מתוצאות הבוררות.

גרטלר טוען לשורת הפרות של סודיות הליך הבוררות

במסגרת תגובתו טוען גרטלר גם כי האחים גרמו לפתיחת חקירות נגדו בעולם ופעלו לפתיחה בחקירה נגדו גם בישראל. לטענת גרטלר, האחים פנו לשכור את שירותיה של עו"ד רות דוד שתסייע בהגשת תלונה למשטרה, התלוננו למשטרת ישראל נגד גרטלר והעבירו למשטרת ישראל את כתב התביעה שהם הגישו נגד גרטלר". לטענתו התנהגות זו מהווה הפרה של ההתחייבות לסודיות בהליך הבוררות.

גרטלר טוען לשורת הפרות של סודיות הליך הבוררות. בין היתר נטען כי האחים העבירו תצהיר מתוך הבוררות של העד פיטר דה בוט העובד באחת החברה של גרטלר לרשויות בריטניה ובלגיה. דה בוט היה אמור להעיד בבלגיה במסגרת הבוררות אך עם נחיתתו עוכב לחקירה כחשוד על ידי החוקרים הבריטיים. במסגרת חקירתו הוצג לו תצהיר שמסר בבוררות. גרטלר טוען כי הבורר גורן התבטא כי "מי שיכול להיות שמסר את זה, זה הקליינטים שלכם (האחים גרטנר) אחרת אין דרך אחרת שזה יגיע אליהם", ודבר שני - מה שכאן מחשיד שזה קורה בדיוק יום אחד לפני שהחקירה כאן מתנהלת, והם ידעו שהוא צריך להגיע לבוררות הזאת".

ממשרד ש. הורוביץ, המייצג את האחים גרטנר נמסר "תשובת מר גרטלר לבקשה למינוי בורר חליפי טרם הומצאה למשרדנו ואף טרם ניתן לעיין בה במערכת נט המשפט. למעשה, מסתבר שהתשובה הומצאה לעיתונות עוד לפני שהוגשה ונרשמה בבית המשפט".