S&P על הבחירות: אי הכרעה נוספת תגביר את הסיכון הפיסקלי של ישראל

חברת דירוג האשראי מעריכה בסקירה שפרסמה כי רמת אי הוודאות תישאר גבוה וכי "קשה מאד להעריך מה יהיו תוצאות הבחירות הקרובות לכנסת" • ב-S&P מזהירים כי לעליית החוב הממשלתי יכולה להיות השפעה על דירוג האשראי הנוכחי של ישראל

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

חברת דירוג האשראי S&P צופה "התגברות הסיכון הפיסקאלי בטווח בינוני" למדינת ישראל, אם גם מערכת הבחירות הקרובה תסתיים ללא הכרעה ברורה. החברה לא מציינת בשלב זה אם יש בכוונתה לשנות את דירוג האשראי של ישראל או להוריד את תחזית הדירוג (צעד מקדים שמשמעותו הסתברות גבוהה להורדת דירוג).

בהודעה שהפיצה בעקבות פיזור הכנסת מבהירה S&P כי היא אינה צופה שינוי בטווח הקצר במדיניות התקציבית, כתוצאה מהתפזרות הכנסת וההחלטה על עריכת בחירות במרץ, אך עם זאת, מציינת S&P כי מדובר באירוע שיביא להתמשכות חוסר הוודאות הפוליטי.

"ישראל כבר עברה שלוש מערכות בחירות שלא הוכרעו ב-18 החודשים האחרונים"' כותבים האנליסטים של S&P. "ממשלת האחדות שהוקמה באפריל בין ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו ומנהיג כחול לבן בני גנץ התאפיינה במחלוקות רבות בין השותפים ובדחיות חוזרות ונשנות במועד האחרון לאישור תקציב המדינה לשנת 2020... אמנם אין חדש במתיחויות פוליטיות במדינה כמו ישראל המאופיינת בקיטוביות דתית ואידיאולוגית גבוהה, אך הפעם מצטרפים לחוסר הוודאות הפוליטי גם מגפת הקורונה וגם משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שיחל בפברואר (הכוונה ככל הנראה לתחילת שלב ההוכחות במשפט, ע"ב)". ב-S&P מזהירים שרמת אי הוודאות תישאר גבוהה בחודשים הקרובים ומציינים כי "קשה מאד להעריך מה יהיו תוצאות הבחירות הקרובות לכנסת".

ב-S&P מזהירים כי לעליית החוב הממשלתי יכולה להיות השפעה על דירוג האשראי הנוכחי של ישראל (AA מינוס). כתוצאה ממשבר הקורונה הגדילה ישראל את החוב הציבורי שלה בחזרה לרמה שבה עמד לפני עשור (73 אחוזי תוצר). תרחיש הבסיס של
S&P נותר מבוסס על הערכה שהממשלה תתחיל בצעדים לצמצום החוב כבר במחצית השנייה של 2021, אך ב-S&P סבורים כי ההסתברות לכך תרד אם גם הבחירות הקרובות לא יוכרעו.