בתור לחיסונים ה"סלבס" גילו פתאום את "הדוגמה האישית"

מדורי הרכילות התמלאו השבוע בתמונות של ידוענים שמקבלים חיסון נגד קורונה, בזמן שמאות אלפים שנמצאים בקבוצות הסיכון ימתינו מספר חודשים עד לקבלתו • היה ניתן לסלוח על זה, אם בזמן הסגר הידוענים היו מבינים גם כן את השפעת ההתנהגות שלהם על הציבור

מבצע החיסונים באיכילוב / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
מבצע החיסונים באיכילוב / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

תחושת גועל מילאה אותי למקרא עיתוני סוף השבוע. בלי טיפת בושה מלאים מדורי הרכילות והפוליטיקה (שכבר מזמן משולבים זה בזה) בצילומי ידוענים מהסוג הגיא-פינסי כשהם מתחסנים נגד הקורונה.

כוכבני תוכניות ריאליטי, שחקניות ומנהלי תיאטרון הבימה, עיתונאים "בכירים", מנהלי מוסדות שונים, חברי כנסת ושאר בעלי קשרים וכוח בוזזים לעיני המצלמות את החיסונים שאמורים להיות מחולקים לפי קריטריונים של גיל ומידת סכנה רפואית.

לא זו בלבד, אלא שעידן אובדן הבושה שאנו חיים בו מאפשר לכל אחד מאותם בוזזים להציג את מעשה החמס העלוב הזה כאקט נאצל שהוא עושה כ"דמות ציבורית מובילת דעת קהל" לטובת בריאות הציבור, כשהוא מקריב את גופו לשכנוע ההמונים הנבערים והמפוחדים.

משעשע. פתאום כולם רוצים להיות מודלים לחיקוי ומכירים באחריותם החברתית לשמש דוגמה לעם. רק אמש הם יללו מרה על כך שרודפים אותם - כשהם הפרו את הנחיות הקורונה וסיכנו את כולנו - רק בשל ידוענותם בעוד הם עשו בסך הכול מה שכולם עושים (מי לא נוסע לטבריה או סועד סעודת פסח עם הילדים?). עתה הם גילו את האחריות החברתית שטמונה בהיותם מנהיגים ומובילי דעת קהל. אוי, הבושה.

הציבור שוב מטומטם ולכן הציבור שוב ישלם

ולא משנה לאותם "אמיצים" אשר מוכנים לזנק על הרימון המכונה חיסון נגד קורונה עבור כולנו, שהקרבתם לא נדרשת כלל בשלב זה כי אנו נמצאים במצב שבו יש יותר ביקוש לחיסונים מאשר היצע, וכבר היום יש אנשים שמקבלים תור לעוד שלושה חודשים.

מה זה חשוב? אנשי היח"צ כבר יעטפו את הביזה הזו במעטפת הרואית שהרי כמו שקבע שר האוצר יורם ארידור (והלחין שלום חנוך) בזמנו "הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם". גם הפעם.

בישראל יש היום כ-275 אלף אנשים מעל גיל 80. מבחינת תמותת הקורונה הם מהווים מעל ל-50%. הסכנה בגילאים האלה ברורה ומיידית (ראו אינסוף מחקרים בנושא). בקצב החיסונים הנוכחי ניתן היה לחסנם בשלושה ימים וזאת לאחר שמסיימים עם הצוותים הרפואיים.

כך גם באשר לצעירים יותר עם מחלות רקע שכרגע מרותקים לביתם מרוב פחד. אבל למי מכל אצילי הנפש הללו אכפת מכל אלה כשאפשר להתגנב עם תעודת הח"כ או עם צלם היח"צ ולגזול את החיסונים של אלה שזקוקים לו יותר?

זהו ביטוי נוסף לג'ונגל שהחברה הישראלית הפכה להיות. ג'ונגל שבו בריונות, תחמנות ותככנות נתפסות כתכונות ראויות, שיש להתקנא בבעליהן. חברה שבה "אדם לאדם זאב" או ליתר דיוק "ידוען ומקושר לשאר בני האדם זאב".

כל אחד מאלה שבזזו חיסונים שהיו צריכים להגיע לאלה שזקוקים להם יותר ואולי לא ישרדו בשל כך ראוי לבוז. פשוט כך. הם לבוז וכולנו - לבושה.

הכותב הוא דיקן הקמפוסים הרב-תרבותיים בקריה האקדמית אונו