האם המשקיעים באמת מחפשים נשים יזמיות?

התמונה בשטח לא משאירה מקום של ספק. עולם היזמות וההשקעות נשלט על ידי גברים

נשים בעמדות מפתח בשוק העבודה / צילום: שאטרסטוק
נשים בעמדות מפתח בשוק העבודה / צילום: שאטרסטוק

לאחרונה התפרסם מדד נשים יזמיות של מאסטרקארד (MIWE) לשנת 2020 בו ישראל ממוקמת במקום הראשון כמדינה הטובה ביותר ליזמיות. סיבה לגאווה? לצערי עדיין לא, התמונה בשטח לא משאירה מקום של ספק, עולם היזמות וההשקעות נשלט על ידי גברים, הם אלו שבסופו של דבר קובעים אילו מיזמים יצליחו ואילו לא ולכן מיזמים רבים של נשים אשר עולים מחווייתן האישית - פשוט לא עוברים, הרעיונות האלו לא מדברים אליהם למרות שכנראה יתאימו ל-50% מהאוכלוסייה.

ואיך בכל זאת אנו במקום הראשון? מספר היזמים ביחס לאוכלוסייה גדול יותר. בנוסף, בישראל יש תמיכה גדולה של קהילת יזמות ההייטק וקהילת ההון סיכון מכיוון שזו מדינה קטנה ומדינה כזו בה כולם מכירים זה את זאת.

ראיה לכך התרחשה לאחרונה, כשסיימתי שיחה מתסכלת עם בכיר מעולם ההייטק שהתלונן בפניי שפשוט "אין מספיק נשים יזמיות להשקעה" ולכן הוא לא משקיע בנשים. "הן גם לא נמצאות בפאנלים, בתחרויות, בוועדות" הוא התלונן, "פשוט אין". "ואני דווקא רוצה להשקיע בנשים - אם יהיו לך תשלחי אליי".

לא הופתעתי. הידיעה שכמוהו, רבים בתעשיית ההייטק לא "מצליחים למצוא" נשים מוצלחות היא מתסכלת, ואני שומעת את המשפט המיושן הזה כל כך הרבה פעמים. כשאני שומעת אותו אני נעצבת ומנסה ללא הרף לענות. מדוע הן לא נמצאות? האם קיימת הזדמנות אמיתית לנשים? בלי מתן הזדמנויות אמיתי, חיפוש תוך כוונה לשינוי, לא יתקיים השינוי המדובר, לא יגדל מספר הנשים בתעשייה, לא יגדלו ויתרחבו מיזמים נשיים, פוטנציאל עצום שקיים בחברה שלנו לא יתממש.

דוגמה נהדרת למתן הזדמנויות אמיתי בו התקיים חיפוש על מנת למצוא הגיעה בדמותה של סגנית הנשיא החדשה בארצות הברית, רוח שוויונית של שינוי, קמלה האריס. ככה בדיוק עושים את זה. ג'ו ביידן הביא את השינוי בכך שיצר מתן הזדמנויות אמיתי, הגדיר וחיפש על מנת למצוא סגנית, אישה.

אני כותבת טור זה כדי ללמד את חבריי המשקיעים איך "מוצאים" נשים מתאימות תוך מתן הזדמנויות אמיתי - חיפוש על מנת למצוא - למשל בפורומים ובארגוני נשים.

דוגמה עדכנית מהעת האחרונה היא תוכנית "הכרישות" שקיימנו מטעם הארגון החברתי-התנדבותי שהקמתי, "יזמיות". מהות התוכנית היא לתת ליזמיות נבחרות מקהילת היזמיות להציג את המיזמים שלהן בפני משקיעות מובילות בארץ ולקבל אינפוט אמיתי, מקצועי, פתוח וכן. המשתתפות הציגו מיזמים חשובים, בעלי פוטנציאל אדיר, הנוגעים לחברה, לנשים בחברה הישראלית ובחברה העולמית ככלל. ספק אם יזמים גברים היו חושבים על מיזמים כאלו אשר חלקם עולים מחוויות אישיות בעולם נשי המבקש לפרוץ את תקרת הזכוכית.

באירוע השתתפו ושפטו משקיעות מנוסות, ביניהן: רוני רוס,עדי לבנון חזן ומור אסיא. שלושת המשקיעות העניקו ערך אמיתי ליזמיות, לקהילה והיוו דוגמה לכך שיש לא מעט נשים מצליחות בעולם היזמות. אלו דמויות חזקות אשר מהוות השראה עבור הקהל העצום שצפה בתוכנית. במקום הזה ניתן היה למצוא יזמיות.

מדוע מדובר במתן הזדמנויות אמיתי? משום שאין זו פעם ראשונה שתוכנית כזו נערכת - אבל הפעם, רק עבור נשים בלבד.

זהו כלל לכל המשקיעים: לפני כחודשיים סיימתי לנהל, לראשונה, מחזור אקסלרטור מטעם חברת Techstars TLV. כחברה בינלאומית המשקיעה בחברות צעירות, חשוב לנו לוודא שיש גיוון ולתת הזדמנות ליזמים שונים המחזיקים ברעיונות איכותיים. מתן הזדמנויות שווה פירושו חיפוש מדויק עבור מיזמים המנוהלים על ידי נשים - חיפוש ללא פשרות שמטרתו להשקיע בנשים.

זהו אינטרס לא רק של יזמיות נשים אלא של התעשייה כולה ובהחלט גם של גברים. זהו תהליך, שבארגונים ובגופי השקעה רבים כבר מתקיים אך בו בעת יש ארגונים רבים שטרם התחילו בשינוי.

התקופה הנוכחית, עם משבר הקורונה, קשה יותר ליזמיות נשים לעומת יזמים גברים מכל מיני סיבות. ועם זאת, זו תקופה שמביאה גם הזדמנות לשינוי, ליצירת עולם שוויוני יותר. יציאה לעולם מתוקן ועמיד יותר למשברים עתידיים. יש לנו הרבה עבודה בתחום והיא מתחילה במתן הזדמנויות אמיתי שכולל חיפוש על מנת למצוא. 

הכותבת היא יזמת, מקימת ארגון "יזמיות" ומנהלת תוכנית האקסלרטורים Techstars TLV