לקראת הסגר השלישי: בשירות התעסוקה ממליצים על "חל"ת נקודתי"

בשירות התעסוקה מעריכים: מספר היוצאים לחל"ת יהיה הפעם נמוך יותר לעומת הסגר השנה, בין היתר משום שמערכת החינוך נשארה פתוחה • ד"ר גל זהר: "יש חשש כי מי שיוצא לא יחזור. יש לעודד הוצאת לחל"ת רק לתקופת הסגר, באמצעות תמרוץ המעסיקים"

צילום: כדיה לוי, גלובס
צילום: כדיה לוי, גלובס

לפי הערכת חוקרי שירות התעסוקה, מספר דורשי העבודה החדשים שיירשמו במהלך הסגר השלישי צפוי להיות נמוך משמעותית מאשר מספר הנרשמים במהלך הסגר השני. במהלך סגר מס' 2, סגר חגי תשרי, נרשמו 291,352 אלף איש נרשמו כדורשי עבודה, ואילו בסגר השלישי צפויים להירשם 90 אלף עד 120 אלף אלף דורשי עבודה.

ההערכה נכונה למצב שבו הסגר יימשך חודש וצפויה לגדול אם הסגר יהיה ארוך יותר. משלחי היד שצפויים להיפגע יותר הם המכירות והשירותים; הסוכנים, ההנדסאים והטכנאים; האקדמאים; והפקידים ועובדי המשרדים. המקצועות שהכי צפויים להיפגע הוא עוזרי מכירה בחנויות, עובדי מזכירות ומאבטחים.

ד"ר גל זהר, מנהל יחידת המחקר והמדיניות בשירות התעסוקה, מסביר כי המספר הנמוך יחסית של דורשי העבודה בסגר השלישי לעומת הסגר השני מוסבר בין היתר בהשארתה של מערכת החינוך פתוחה, ולכן אינה כוללת את תומכי ההוראה שיצאו לחל"ת בסגר השני. כמו כן לדבריו סגר לסגר שוק העבודה למד להתנהל בצילה של הקורונה, למשל בעבודה מרחוק, כך שבניגוד לסגרים הקודמים בסגר השלישי יותר מעסיקים צפויים שלא להוציא את עובדיהם לחל"ת.

עם זאת, בשירות התעסוקה מביעים חשש כי בדומה לסגר השני, עובדים שייצאו לחל"ת יתקשו להשתלב מחדש במקומות העבודה. לפיכך ממליץ שירות התעסוקה לממשלה לקצוב את תקופת החל"ת למי שייצאו אליו במהלך הסגר השלישי ולעודד את החזרתם לעבודה.

לדברי זהר, "הגבלת החל"ת לתקופת הסגר, חל"ת נקודתי, היא הצעד הנכון. יש לתמרץ מעסיקים להשאיר את העובד או להגביל את החל"ת באמצעות מענקים. אחרי שנגמרת התקופה, ניתן להוציא לחל"ת נוסף כמובן. יצטרכו להוציא קצבה נוספת אבל זה הדבר הנכון ביותר לטעמי".