כשמחיר הביטקוין בשיא כל הזמנים, יו"ר הפד זוכה בתואר איש השנה של הקריפטו

מחיר הביטקוין חצה את רף ה-28 אלף דולר, אחרי שזינק ביממה האחרונה 14%, כשהוא שובר שוב את שיא כל הזמנים • הבחירה של מגזין "פורבס" בג'רום פאוול מנומקת בכך שהבנק המרכזי של ארה"ב הדפיס השנה יותר מ-3 טריליון דולר - ובכך חיזק את נהירת המשקיעים אחרי הביטקוין

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

בזמן שמחיר הביטקוין מרסק שיאים, מי נבחר על ידי מגזין "פורבס" לאיש השנה של מטבעות הקריפטו? לא אחר מאשר ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב. ספק אם נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב יתגאה בתואר הזה.

בהסבר לבחירתו בפאוול כאיש השנה של הקריפטו, נכתב במגזין "פורבס" כי הפד בראשותו הדפיס השנה למעשה יותר מ-3 טריליון דולר - ובכך כמעט הכפיל את המאזן של הבנק המרכזי. בכך, לדברי המגזין, סייע פאוול ביצירת אווירה שבה רבים מאלה שהטילו עד כה ספק בביטקוין ובמטבעות הקריפטו, התחילו להאמין בהם.

"פורבס" מצטט את חברת ההשקעות האמריקאית Pantera Capital, שאמרה כי פעולותיו של הפדרל ריזרב יצרה "שתי מאות של חוב בתוך חודש אחד". לדברי אנטוני פומפיליאנו מחברת Morgan Creek Digital, פאוול אחראי ליצירתו של "קמפיין שיווק של 3 טריליון דולר למען ביטקוין". בשנה האחרונה הימרו משקיעי קריפטו רבים על כך שזרם ההון שנשפך על ידי ממשלות ובנקים מרכזיים בעולם בתגובה למשבר הקורונה, יוביל בסופו של דבר לעליית האינפלציה - שנגדה נתפס הביטקוין כמכשיר גידור.

ביום ראשון, מעט אחרי השעה 13:00 בצהריים, חצה ביטקוין את רף ה-28 אלף דולר, מחירו הגבוה אי פעם, אחרי זינוק של כ-13% ביממה. מחיר הביטקוין (סימול: BTC) כעת גבוה ב-270% משהיה בתחילת השנה. בשבוע האחרון זינק מחיר הביטקוין בכ-22% והשלים עלייה של כ-62% בתוך חודש בלבד. נכון לשעת כתיבת שורות אלה, מחיר הביטקוין בבורסות הקריפטו ברחבי העולם נע סביב 28,300 דולר - שיא של כל הזמנים.

הבוקר, מעט אחרי השעה 8:00, חצה מחיר הביטקוין את רף ה-27 אלף דולר לראשונה אי פעם. בכך שבר ביטקוין את שיא כל הזמנים שקבע פחות מיממה קודם לכן, בשבת אחר הצהריים, כשחצה לראשונה את רף ה-25 אלף דולר, כפי שדווח באתר גלובס. בסוף השבוע האחרון שבר ביטקוין שלוש פעמים את שיא כל הזמנים שלו, לאחר שביום שישי, בערב חג המולד, הגיע מחירו של מטבע הקריפטו עד לרמה של 24,710 דולר. את שיאו הקודם קבע הביטקוין בשבת הקודמת, 19 בדצמבר, כשחצה לראשונה אי פעם את רף ה-24 אלף דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

כעת, כשנותר פחות משבוע לסיומה של שנת 2020, מחיר הביטקוין נראה בדרכו לשבור שיא נוסף. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-525 מיליארד דולר, השקול לכ-72% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה יותר מ-8,000 סוגי מטבעות דיגיטליים. ככל שמחיר הביטקוין עולה בימים האחרונים, גוברת גם הדומיננטיות שלו בשוק הקריפטו, על חשבונם של מטבעות מובילים אחרים בשוק.

 
  

המטבע של ריפל איבד חצי מערכו בתוך שבוע

מבחינת שווי השוק, במקום השני אחרי ביטקוין ממשיך לעמוד מטבע הקריפטו את'ר (סימול: ETH), המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שביום ראשון בצהריים נסחר בבורסות הקריפטו במחיר של 645 דולר, אחרי עלייה שבועית של 3%. את'ר כבר הגיע החודש לרמות גבוהות יותר, כשב-17 בדצמבר זינק עד ל-673 דולר - מחירו הגבוה ביותר מתחילת השנה. נכון לעכשיו, מחירו הדולרי של את'ר השלים עלייה של כ-22% בחודש האחרון - ומתחילת השנה זינק ב-358%.

במקום השלישי בשוק ניצב כעת Tether, מטבע הקריפטו "היציב" (stablecoin), שמחירו צמוד לדולר ארה"ב, שתפס בשבוע החולף את מקומו של המטבע XRP - שצנח למקום הרביעי. XRP, מטבע הקריפטו שהנפיקה ומכרה החברה האמריקאית Ripple, איבד בשבוע האחרון כ-50% מערכו, בעקבות תביעה שהוגשה נגד ריפל על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית, SEC. בינתיים, נכון להיום, מחיר המטבע של ריפל גבוה בכ-42% משהיה בתחילת השנה - אבל כנראה שהנפילה שלו עוד לא הסתיימה.