"למען המסעדנים": וולט תפחית את העמלה על המשלוחים עד סוף ינואר

העמלה המופחתת תעמוד על 22% במקום 27% הרגילים שגובה חברת המשלוחים וולט • את הסיוע למסעדנים העריכו בוולט במיליוני שקלים: "בלי המסעדות לא תוכל החברה להתקיים"

שליחים של וולט / צילום: כדיה לוי, גלובס
שליחים של וולט / צילום: כדיה לוי, גלובס

"וולט למען המסעדנים - תפחית את העמלה לאור הכרזה על סגר שלישי" - כך עדכנה חברת המשלוחים. העמלה המופחתת תעמוד על 22% במקום 27% והיא תהיה תקפה עד לסוף חודש ינואר. מנכ"לית וולט ליאור אשכול אף ציינה עם ההכרזה כי "חברת וולט נועדה להוות פלטפורמה משלימה לפעילות המסעדות ולא תחליף לישיבה בהן" וכשהיא אף ציינה כי "בלי המסעדות לא תוכל וולט להתקיים". את הסיוע למסעדנים העריכו בוולט במיליוני שקלים.

כך, המסעדנים ימשיכו להפריש יותר מחמישית ממחיר ההזמנה לחברת המשלוחים, בנוסף לדמי משלוח שמשלמים המזמינים דרך האפליקציה. יצוין כי העמלה שמפרסמת וולט (22%) משקפת ממוצע כאשר גובה העמלה בפועל משתנה לפי ההסכמים שיש לחברה עם כל מסעדה. ההזמנה הממוצעת דרך וולט עומדת על כ-85 שקל.

האם הורדת העמלה ל-22% היא בשורה אמיתית עבור המסעדנים? "ראשית, מדובר בעמלה אפקטיבית של 25.5% משום שיש להוסיף את המע"מ", אומר שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדנים. "שנית - הורדת העמלה היא מבורכת אבל לא מספקת גם משום שמדובר במהלך שתקף רק לחודש כשהמסעדנים ניצבים בפני שנתיים מאוד קשות וכי עדיין מדובר בנגזרת שמכבידה מאוד על המסעדנים. העמלה לוולט, כולל מע"מ לא צריכה להיות יותר מ-20%", אומר ברמן, שגם מתייחס לשיטת גביית העמלה באחוזים: "העמלה לא משקפת את עלות השילוח - אם את מזמינה ממסעדה בקצה השני של העיר ב-100 שקל והשליח נוסע אלייך חצי שעה אני משלם 25 שקלים לוולט, ואם את מזמינה ממסעדה שנמצאת במרחק חמש דקות ממך הזמנה ב-400 שקל, אני משלם 100 שקל, זה עיוות. הבעיה היא שלמסעדנים רבים אין אלטרנטיבה אחרת".

בשבוע שעבר נחשף בגלובס על התאגדות של מסעדנים במטרה לפתח אפליקציית משלוחי אוכל שתחתוך בחצי את גובה העמלות שגובות כיום וולט ותן ביס מהמסעדנים. יצוין כי גובה העמלות שגובה המתחרה תן ביס דומה לזה של וולט.

את היוזמה מוביל השף יהונתן בורוביץ', בעלי מסעדת 25M (שפועלת במרכז תל אביב וברמת אביב). לפי הכתבה שפרסמה שני מוזס, בורוביץ' מקווה לגייס 40 מסעדות גדולות שיסכימו להשקיע במיזם סכום של כ-100 אלף שקל כאשר הכוונה היא שהסכום הזה יוחזר להן לאחר כשנתיים של פעילות.

"הקמת מערך משלוחים היא אופרציה יקרה ולא פשוטה וכיום אין למסעדנים יכולת לוגיסטית כזו", אומר ברמן, "נוצרה סיטואציה שאם אתה לא בוולט אתה לא במשחק. אם בעבר 70% מהעסק היה מלקוחות שיושבים או נכנסים למסעדה ורק השאר ממשלוחים, היום זה כמעט 100% משלוחים. העמלה שאנחנו משלמים מצטרפת להוצאות קבועות כמו שכר דירה וארנונה וכשהעסק כולו נשען על משלוחים זה אירוע לא כלכלי בעליל אבל אנחנו במלכוד: כדי להזמין היום אוכל ממסעדה הלקוחות פותחים את האפליקציה ופועלים דרכה ולא מחפשים את המסעדה. גם מסעדות חזקות עוברות לעבוד בוולט כי אין להן ברירה גם אם נגזרת הרווח היא להזמנה היא 3%-5%. יש מסעדות שהתחשיב עבורן הוא היכן אני מפסיד פחות, האם בסגירה או במשלוחים".

סגר בלי טייק אווי

לפי תנאי הסגר הנוכחי גם אופציית הטייק אווי ממסעדות תבוטל. מסעדות רבות יאלצו לחזור למודל של "משלוחים לספסל" לתושבים ברדיוס המותר (אלף מטר). "מדובר בעוד מכה בעיקר למסעדות הקטנות. לטייק אווי יש משקל לעסקים שפועלים כדוכן אוכל. זה לא משהו שמציל את הענף זה אבל זה משהו שמאפשר לשמור את התשתית דגש על כוח האדם, על הציוד ועל המוניטין. עסק שלפני חצי שנה נחשב לטרנדי והיום הוא סגור לא בטוח שיזכרו אותו כשזה יחלוף. גם זו מוטיבציה להשאיר את העסק חי גם אם זה אומר להפסיד כסף".

ברמן מעריך שמתוך 14 אלף מסעדות שפועלות בישראל כ-5,000 לא ישרדו - והמספר גדל ביחד עם הסגר השלישי. "המספרים עוד יעלו כי יהיו מסעדות שרק בהמשך יכלו שאין להן אפשרות לסתום את הבור שנפער".

מוולט נמסר: "בחודשים האחרונים יש מי שמנסה לתקוף את חברת וולט עם הפצת נתונים שקריים על גובה העמלה שגובה החברה ממסעדנים. כפי שאמרנו בעבר, גובה העמלה אינו אחיד ומבוסס על קריטריונים שונים, כשהקריטריון העיקרי הינו גובה סל ההזמנה הממוצע של המסעדה. לדוגמה מסעדה שסל ההזמנה הממוצע שלה גבוה מאוד תשלם עמלה נמוכה יותר. נדגיש כי הצגת הדברים כאילו 'הקטנים מממנים את הגדולים' חוטאת לאמת, ומציגה תמונה הפוכה מהמציאות. מהלך הורדת העמלה למשך תקופת הסגר השלישי עליו הכריזה וולט יסייע לכלל המסעדות אשר מתקשרות עם החברה, ובמיוחד למסעדות קטנות עם סל הזמנה נמוך".

המסעדנים לרשות התחרות: הכריזו על וולט כמונופול

לאחרונה פנו מסעדנים לרשות לתחרות בדרישה להכריז על וולט כמונופול בערים בהן יש לה שליטה של יותר מ-50% מענף משלוחי המזון ממסעדות. בפנייה נטען כי וולט "מנצלת את מעמדה הדומיננטי על-מנת לכפות על מסעדות הסדרים המגבילים את התחרות ופוגעים בציבור". בין השאר נטען כי וולט אוסרת על המסעדות לפרסם מחיר זול יותר בנקודת המכירה, כלומר במסעדה עצמה. באשר לעמלה (27% לא כולל מע"מ, לפני ההפחתה הזמנית) נטען כי מדובר "במחיר מונופוליסטי שסופו להביא לעליית מחירים ולחוסר יכולת של מסעדות לייצר רווחים עד כדי סגירתן".

הפנייה הוגשה על-ידי המסעדן אילן זיגדון שגם צירף העתק של הסכם ההתקשרות של וולט עם מסעדות. מעבר לעלויות שדורשת וולט (1,000 שקל עבור תמונות, 50 שקל בחודש עבור התממשקות קופת המסעדה למערכת וולט) מלין המסעדן על מהלכים חד צדדיים דוגמת הנחות על מוצרים, ניכוי של 50% ממחיר ההזמנה במקרה של נזק או עיכוב, פיצוי של עד 100 שקל למשתמשים באפליקציה במידה ומתעוררת מחלוקת, תשלום של 20 שקל במידה ויש צורך במשלוח נוסף, תוספת של שקל לדקה מעל 10 דקות עיכוב ועוד.

בוולט מגיבים לפנייה זו כי "חברת וולט חרטה על דגלה להעניק את שירות המשלוחים והיעיל והמהיר ביותר בכל רחבי הארץ, גם בימי השגרה ומאז הקורונה. וולט מספקת למסעדנים דרך להמשיך לעבוד ולהתפרנס. וולט רואה את עצמה חלק מענף המסעדנות ובמסעדנים כשותפים מלאים לדרך, ולראייה, למעלה מ-1,500 מסעדות שותפות עמנו".