הסגר השלישי נכנס לתוקף: כל המגבלות, ההיתרים והשינויים של הרגע האחרון

היום ועד 9 בינואר תהיה ישראל בסגר שלישי • מהן הגבלות, מה יהיה פתוח ואיך יתנהלו בתי הספר • גלובס עושה סדר

רחוב אבן גבירול בתל אביב ריק בעקבות הסגר השני / צילום: shutterstock
רחוב אבן גבירול בתל אביב ריק בעקבות הסגר השני / צילום: shutterstock

היום ב-17:00 ישראל נכנסה לסגר שלישי. כמה זמן הוא ימשך, מה יהיה פתוח, מה הגבלת המרחק ואיך יתנהלו הלימודים בבתי הספר? גלובס עושה סדר.

כמה זמן יימשך הסגר?

אורך הסגר יהיה 14 ימים, עד 9 בינואר. עם זאת, בתום השבועיים הממשלה יכולה להחליט להאריך את תקנות הסגר לשבועיים נוספים. 

איך יתקיימו הלימודים בבתי הספר?

הלימודים יתקיימו כרגיל בערים הירוקות, זאת לאחר שוועדת החינוך הכריעה שגם הלימודים בכיתות ה'-י' יתקיימו כסדרם. בערים אדומות וכתומות לא יתקיימו לימודים כלל. 

בתוך כך, תיאסר פעילות בשטח פתוח וקיום טיולים, יאסרו לימודים מעשיים במוסד להשכלה או הכשרה מקצועית לבגירים (לימודים בכיתות י"ג ו-י"ד), ופעילות של תנועות נוער.

מהי הגבלת המרחק ומתי כן אפשר להתרחק מהבית?

לפי התקנות, במהלך הסגר אסור להתרחק מעל לקילומטר מהבית. בנוסף, אסור לשהות במקום מגורים של אדם אחר. 

עם זאת, ישנם מספר חריגים שמאפשרים יציאה מעבר לאלף מטר: יציאה להתחסן, טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, יציאה לצורך פעילות ספורט (שלא בדרך של הגעה למקום בכלי רכב), העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת, יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית (בכפוף למגבלת ההתקהלות).

הקנס על הפרת המרחק עומד על 500 שקל. 

מהן ההגבלות על מקומות העבודה?

מקומות העבודה המעסיקים מעל 10 עובדים לא יוכלו לאפשר שהייה בו זמנית של עובדים בשיעור שעולה על 50% ממצבת העובדים במקום העבודה, או 10 עובדים, לפי הגבוה מביניהם. עם זאת ישנם כמה חריגים: מקומות עבודה המספקים שירותים חיוניים, מפעלים למתן שירותים קיומיים, מפעלים בעלי היתר מיוחד להעסקת עובד בשעות המנוחה ומקומות עבודה שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית, תעשייה ביטחונית ומפעלים תומכי ביטחון (שלגביהם יחולו מגבלות אחרות). מעבר למגבלה האמורה, יידרש המעסיק להמשיך לעמוד בתנאי התו הסגול.

איזה חנויות יהיו פתוחות?

בדומה לסגר ביום כיפור, רק חנויות שמוגדרות חיוניות יישארו פתוחות. כלומר, עסקים בתחום המזון, ההיגיינה, האופטיקה, בתי מרקחת, מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית. 

בתי עסק שמקבלים קהל ולא מוגדרים כחיוניים ייסגרו. בנוסף, ייסגרו גם יחידות אירוח וצימרים, גני חיות, גנים לאומיים, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה. גם מספרות, קניונים ושווקים יסגרו. 

החל ממחר תבוטל ההכרזה על אילת וים המלח כאיים ירוקים, וכל בתי המלון באזור יסגרו. 

מה עם חדרי הכושר?

חדרי הכושר יהיו סגורים ותתאפשר הפעלה של מקום המשמש לאימון או תחרות של ספורטאי מקצועי בלבד.

האם ניתן יהיה לאסוף טייק אווי במסעדות?

האפשרות של איסוף עצמי בבתי קפה ומסעדות בוטלה. ניתן יהיה להזמין משלוח. 

באיזו מתכונת תעבוד התחבורה הציבורית?

התחבורה הציבורית תמשיך לפעול במתכונת מלאה. עם תחילת הסגר, תפוסת הנוסעים באוטובוסים תרד מ-75% כיום, ל-50% ממספר מקומות הישיבה באוטובוס. התחבורה הציבורית בקווים העירוניים והבינעירוניים תמשיך לפעול במשך כל שעות הפעילות ובכל ימות השבוע, עד לגמר השירות, ללא כל שינוי במספר האוטובוסים ובהיקף השירות.