ראשונים בעולם: ישראל עקפה את בחריין בקצב החיסונים

ישראל עקפה גם את בחריין בקצב החיסון, והיא כרגע המדינה המובילה בעולם בשיעור המתחסנים • איך הגיעה בחריין לצמרת, ולמה באירופה יש מחסור בחיסונים?

חיסון קורונה - שערי צדק ירושלים / צילום: רפי קוץ
חיסון קורונה - שערי צדק ירושלים / צילום: רפי קוץ

עם כ-300 אלף מחוסנים, ישראל עקפה את בחריין בשיעור המתחסנים והיא כרגע המדינה המובילה בעולם בקצב החיסון. בחריין הובילה עד סוף השבוע בשיעור המתחסנים. איך היא עשתה את זה? בחריין הייתה מהראשונות שאישרו את השימוש בחיסון של פייזר, גם בלי להסתמך על האישור שנתן ה-FDA.

כדי לבחון את התוצאות של מבדקי החיסונים שלחה בחריין משלחת מומחים אל מרכז פייזר בארה"ב ואז קיבלה החלטה עצמאית לאישור החירום. מיד לאחר מתן האישור הזה, הוקם מערך איחסון והפצה, ובתי החולים ומרפאות החוץ הונחו להיערך למתן החיסונים.

פייזר הייתה אסירת תודה לדחיפה שקיבלה מהמפרצית הקטנה, והבטיחה משלוחי חיסונים מהירים. המחיר אגב היה זהה לזה שקיבלה ישראל.

בינתיים באירופה, קצב החיסונים נמוך בהרבה - מבצע החיסונים האירופי נגד הקורונה יצא היום (א') לדרך, אולם בכמויות מעטות שעוררו ביקורת בנוגע להיקף האספקה עד כה משותפות ביונטק-פייזר.

המדינות הקטנות באיחוד קיבלו קופסת חיסונים אחת, המכילה 9,750 מנות בלבד, וכך גם כל מדינת מחוז בגרמניה. מחצית מהמנות צריכות להישמר בהקפאה לטובת המנה השנייה של החיסון שתינתן עוד שלושה שבועות.

אחת הסיבות המרכזיות לאטיות היא העובדה שהאיחוד האירופי ניהל את מבצע הרכש וחלוקת החיסונים במשותף. הדבר סייע לו לזכות למחיר תחרותי ולכמויות ענק, אולם הביא להשוואת התנאים בין מדינות שונות, כך שתושבים בסלובקיה יקבלו את החיסון באותה כמות כמו תושבים במדינת המחוז הסן בגרמניה.