בורסות עולם | סיקור שוטף

חגיגה בוול סטריט: המדדים עלו לשיא בהובלת מניות הטכנולוגיה; זום ומודרנה רשמו ירידות חדות

במסחר במדדים בבורסות ארה"ב נרשמו עליות של כ-1% עם פתיחת השבוע האחרון ל-2020 • נשיא ארה"ב היוצא טראמפ חתם הלילה על חבילת הסיוע בהיקף של כ-900 מיליארד דולר למשק האמריקאי • באירופה, הדאקס זינק ב-1.5%, הקאק ב-1.2% • מספר הנדבקים בקורונה בבריטניה חצה את ה-41 אלף ביום

ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

החתימה של הנשיא טראמפ על חבילת הסיוע דחפה את וול סטריט לשיאים חדשים יום לאחר הפסקת המסחר לרגל חג המולד. מדד הנאסד״ק טיפס ב-0.7%, ה-S&P 500 עלה ב-0.9% ומדד הדאו ג’ונס הוסיף 0.7% לשיא.

את העליות הערב הובילו סקטור הטכנולוגיה והפיננסים, כאשר מניית אפל עלתה ב-3.3% לשיא חדש. אמזון, גוגל ופייסבוק עלו גם הן, ומנגד זום ו-NIO בלטו בירידות.

גם מנייתה של מפתחת החיסון לקורונה מודרנה בלטה בירידות וצנחה בכ-10% בצל גילויי אלרגיות של חלק מהאנשים שקיבלו את החיסון לקורונה.

22:37

מגל מערכות  הישראלית מזנקת ב-8% על רקע זכייתה בפרויקט בהיקף של 9 מיליון דולר עבור נמל ימי באפריקה.

21:45

חגיגה בוול סטריט לקראת סיום שנת 2020 בשווקים. המדדים המובילים מטפסים בהובלת מניות הטכנולוגיה אפל , אמזון , גוגל  ופייסבוק , לקראת סיום השנה שכולם היו רוצים לשכוח מבחינה בריאותית, ומנגד לנצור את התשואות הפנומנליות של המדדים המובילים שרשמו קאמבק ענק מהשפל במרץ לשיא כל הזמנים.

מנייתה של וולט דיסני בולטת בעליות, ומנגד ביונדמיט מאבדת כ-6%. מנייתה של מפתחת החיסון לקורונה מודרנה מאבדת 7% ומשלימה נפילה של יותר מ-30% מהשיא שנרשם לפני כשבועיים.

החוזה על הנפט ירד ב-1.4% לרמה של 47 דולר לחבית.

20:45

החוזה על הזהב למסירה בפברואר נסוג ב-0.1% לרמה של 1,880.4 דולר לאונקייה.

19:20

המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות. מדד הדאקס הגרמני עלה ב-1.5%, הקאק הצרפתי טיפס ב-1.2%. בבורסת לונדון לא התקיים היום מסחר. מספר הנדבקים בקורונה בבריטניה חצה את ה-41 אלף ביום. 

בוול סטריט המדדים מטפסים בעד כ-1%. אמזון ואפל עולות ביותר מ-3%. אמריקן איירליינס עולה ב-2.75%, קרניבל עולה ב-4.4%, נורווגיאן קרוז מטפסת בשיעור דומה.

למונייד הישראלית צונחת בכ-10% על רקע השתחררותן של מניות חסומות שניתנו לעובדים ולמייסדים על מנת שלא יממשו מיד עם ההנפקה.

18:00

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות. מדד הנאסד"ק עולה ב-0.75%, הדאו ג'ונס מטפס ב-0.9% לשיא, ומדד S&P 500 עולה בשיעור דומה. אמזון עולה ב-1.2%, אפל מטפסת ביותר מ-2%, יצרנית הרכב החשמלי הסינית ניאו מאבדת כ-3% מערכה.

ננו דיימנשן הישראלית מאבדת כ-5%, אלוט מאבדת 1%, סיווה קופצת ב-4%, די.אס.פי.ג'י עולה ב-2.7%.

16:30

שבוע המסחר האחרון לשנת 2020 בוול סטריט נפתח בטריטוריה הירוקה, כאשר מדד דאו ג'ונס מטפס לשיא כל הזמנים בפעם נוספת, בציפייה ליציאה ממשבר הקורונה ככל שהאוכלוסייה תחוסן. מדד S&P 500 עולה ב-0.6% והנאסד"ק מוסיף 0.8% לערכו.

16:15

רגולטורים סינים החלו במהלכים לרסן את קבוצת אנט ( Ant Group), ענקית הטכנולוגיה הנשלטת בידי המיליארדר ג'ק מא, והודיעו לחברה שעליה להתמקד בעסק התשלומים שלה ולתקן בעיות במחלקות אחרת בחברה הצומחות במהירות, כמו הלוואות, ביטוח וניהול הון.

ביום ראשון העביר הבנק המרכזי של סין ביקורת על קבוצת אנט לגבי התנהגות החברה מול לקוחותיה ומול מתחרות, ומה שרגולטורים הגדירו כמשילות תאגידית בעייתית. הרגולטורים אמרו שבקבוצת אנט "מתעבים" עבודה על פי התקנות ומנצלים פרצות, מבלי לפרט.

14:05

נמשכות העליות באירופה. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.5%-0.7%.

במסחר המוקדם נרשמות עליות במניות אפל  ובואינג. 

12:05

עליות של כ-1% בבורסות של פרנקפורט ופריז. חוזה על נפט מסוג ברנט נסחר בעלייה של 1.3% למחיר של 52 דולר לחבית. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס בסקירת הנפט השבועית לירידה במחיר הנפט השבוע, ומציין כי "הירידה במחיר הנפט התרחשה על רקע הידוק המגבלות בבריטניה, בדגש על הסגר שהוטל בלונדון ובדרום בריטניה, שהביא לכך שכ-16 מיליון בריטים נדרשים להישאר בביתם".

בפמן צופה כי " ההתפתחויות במחיר הנפט בטווח הבינוני תלויות במידה רבה גם בהחלטות של קבוצת OPEC + לגבי הקלה נוספת במכסות הייצור יחד עם שאלות לגבי שינויים במידת הציות למכסות במהלך הרביע הראשון של שנת 2021. בנוסף, מידת הפצת החיסון יחד עם שיתוף הפעולה מצד האוכלוסייה תוך המשך התמודדות המדינות עם התפשטות הנגיף (כולל מוטציות) עד לחיסון כלל האוכלוסייה, יהיה גורם חשוב גם כן. להערכתנו, עדיין לא תושג מידת חיסון כלל-עולמית מספיקה עוד בשנת 2021 על מנת להשיב את הביקוש לנפט לרמתו טרם המגיפה. במידה ונתוני הציות למגבלות יהיו חיוביים והחיסון יתברר כיעיל ובטוח גם מפני המוטציות של הנגיף, אזי אנו מעריכים כי מחיר הנפט צפוי לעלות במהלך שנת 2021 לכ-55 דולרים לחבית".

10:20

בורסות אירופה פתחו את שבוע המסחר המקוצר במגמה חיובית. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.5%-0.7%. 

בלונדון לא מתקיים היום מסחר. 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם הלילה על חבילת הסיוע בהיקף של כ-900 מיליארד דולר למשק האמריקאי, מה שתומך בשווקים.

במסחר בזהב ובנפט נרשמות עליות קלות. 

08:00

מגמה מעורבת נרשמת היום בבורסות אסיה. במרבית הבורסות ביבשת נרשמות עליות ואילו בהונג קונג עבר מדד המניות המוביל לירידה קלה. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.5%-0.7%.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם הלילה על חבילת הסיוע בהיקף של כ-900 מיליארד דולר למשק האמריקאי, מה שתומך בשווקים. 

מניית עליבאבא צונחת בעוד 7% בהונג קונג, על רקע מהלכי המימשל הסיני נגד החברה והעומד בראשה, המיליארדר ג'ק מא. ביום חמישי האחרון פתחו הרשויות בסין בחקירה נגד ענקית המסחר המקוון. החקירה נוגעת להתנהגות מונופוליסטית של עליבאבא ובעיקר לכך שהחברה הכריחה סוחרים לעבוד באופן בלעדי עם פלטפורמות מסחר מקוון ספציפיות, במקום לשתף פעולה עם כולן. עליבאבא אישרה את החקירה ומסרה כי "הפעילות העסקית ממשיכה כרגיל". 

הביטקוין ממשיך קדימה. אתמול, מעט אחרי השעה 13:00 בצהריים, חצה ביטקוין את רף ה-28 אלף דולר, מחירו הגבוה אי פעם, אחרי זינוק של כ-13% ביממה. מחיר הביטקוין (סימול: BTC) כעת גבוה ב-270% משהיה בתחילת השנה. בשבוע האחרון זינק מחיר הביטקוין בכ-22% והשלים עלייה של כ-62% בתוך חודש בלבד. כעת מחיר הביטקוין בבורסות הקריפטו ברחבי העולם נע סביב 27,100 דולר - שיא של כל הזמנים.

באירופה, מבצע החיסונים לקורונה התחיל אתמול (א') באופן מתואם במדינות האיחוד האירופי, על רקע ביקורת חריפה הנמתחת על איטיות התהליך ומיעוט החיסונים המוצעים לציבור האירופי בשלב זה מהשותפות ביונטק-פייזר. בגרמניה, שבה מכונה מבצע החיסונים בשם "הפשילו שרוולים", הביקורת מתעצמת על רקע העובדה שביונטק היא חברה גרמנית מהעיר מיינץ, שפיתחה את החיסון בין השאר במימון פדרלי ובשיתוף פעולה עם מכון פול ארליך הממשלתי. "זה מביך שמיליון בני אדם כבר חוסנו בארה"ב, בעוד המרפאות במינכן ממתינות עדיין למנות הראשונות", אמר חבר האופוזיציה הבווארי, מרטין האגן, "מדובר במעט מדי ומאוחר מדי".

הרשויות בבריטניה מתכוונות לאשר בימים הקרובים את השימוש בחיסון לקורונה שפיתחה חברת התרופות "אסטרהזנקה" יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, ולהתחיל להציע אותו לציבור בשבוע הבא - כך דיווחו אתמול כלי התקשורת בממלכה. החיסון הוכיח יעילות ממוצעת של 70% בניסוי שלב 3, אולם יעילות גבוהה יותר (של 90%) בקבוצה קטנה שקיבלה בטעות מינון מופחת במנה הראשונה ומינון רגיל במנה השנייה. החברה הגדירה את הטעות "גילוי משמח" ופרסמה נתונים לפיהם החיסון הצליח למנוע עשרה מקרים של תחלואה חמורה בקורונה, שכולם אירעו בקבוצת הביקורת.