הבורסה בתל אביב משיקה מדד חדש למניות הקנאביס

המדד צפוי לכלול 9 מניות בשווי שוק מצרפי של כ-1.7 מיליארד שקל

קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב ממשיכה להשיק מדדי מניות חדשים. הבוקר (ב') הודיעה הבורסה על השקת מדד חדש שיורכב ממניות הכלולות בתת-ענף קנאביס, בענף הביומד.

המדד צפוי לכלול 9 מניות בשווי שוק מצרפי של כ-1.7 מיליארד שקל.

בבורסה מציינים כי תחום הקנאביס הרפואי בישראל התפתח בשנים האחרונות ולמרות שטרם הגיע לבשלות, נראה כי הוא התבגר ובשוק ההון כבר נצבר ניסיון עם חברות מתחום זה. בתחילת נובמבר השנה השיקה הבורסה תת ענף חדש ייעודי לתחום זה. תת-ענף קנאביס כולל את החברות שעיסוקן העיקרי הוא בתחומי מחקר, גידול, ריבוי, מכירה או ייצור ושיווק של מוצרי קנאביס רפואי.

במדד החדש ייכללו החברות אינטרקיור, פנאקסיה ישראל, שיח מדיקל, תיקון עולם, טוגדר, פארמוקן, אינטליקנה, קנאשור ויוניבו. 

רוב המניות שבתת הענף קנאביס נכללות במדד ת"א-צמיחה ורק אחת מהן נכללת במדד ת"א-SME60. שווי השוק של 9 חברות הקנאביס שנכללות בתמר (מאגר המניות למדדים) נמוך יחסית ולכן, לפי שעה, המדד אינו עומד בתנאים הנדרשים על מנת שיוכל להוות נכס בסיס לקרנות סל ומוצרים פיננסים מחקים. עם זאת, המדד יכול להוות, בין היתר, אינדיקציה למגמת השינוי בשווי החברות הכלולות בו וכן בנצ'מרק לקרנות נאמנות אקטיביות שמציעות חשיפה לענף צעיר וצומח זה ועל כן הוחלט בבורסה להשיקו.

במדד ת"א-קנאביס ייכללו מניות של חברות שסווגו על ידי הבורסה בתת-ענף קנאביס עם תקרת משקל של 15% למניה במדד (למניות אינטרקיור, פנאקסיה ישראל ושיח מדיקל).

עוד הודיעה הבורסה הבוקר כי הדירקטוריון החליט להסמיך את מנכ"ל הבורסה לקבוע גודל מזערי של פקודה בנייר ערך כך שיהיה שונה מזה המחושב על פי הכללים בבורסה. צעד זה נועד על מנת למנוע מצבים בהם גודל מזערי של פקודה, על אף שנקבע לפי הכללים, עלול לפגוע בתקינות המסחר.

גודל מזערי של פקודה הוא פרמטר הקובע, לכל נייר ערך בנפרד, את הכמות המזערית מנייר הערך שניתן לכלול בפקודה המוגשת למסחר בבורסה, בשלב המסחר הרציף. גודל מזערי של פקודה נקבע לפי שווי כספי שקבע הדירקטוריון, לכל סוג של ניירות ערך. כאשר הכמות מנייר ערך, הכלולה בפקודה המוגשת בשלב המסחר הרציף, קטנה מגודל מזערי של פקודה, הפקודה נחשבת ללא תקינה ולכן נדחית.

המהלך הנוכחי בא לאחר שבתחילת נובמבר אישר דירקטוריון הבורסה מספר תיקונים בכללים לחישוב גודל מזערי של פקודה. בין היתר, הדירקטוריון החליט להקטין את הגודל המזערי של פקודה בשוק המניות מכמות ניירות ערך בשווי 2,000 שקל לכמות ניירות ערך בשווי 500 שקל, וזאת על מנת להגביר נזילות ולעודד מסחר, גם בהיקפים קטנים הרלוונטיים בעיקר לציבור הרחב.