החשש מהנגיף התפוגג: עלייה של 5.5% ברכישת דירות ברבעון השלישי

ברבעון השלישי של 2020 נרכשו בישראל 30 אלף דירות, עלייה של 5.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • כצפוי, לאור הורדת שיעור המס, משקיעי הנדל"ן חזרו, אם כי משקיעים ותיקים מנצלים את ההזדמנות למכור אלפי דירות

דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס
דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס

ברבעון השלישי של 2020, שבסופו בו חל הסגר השני, נרכשו 25.8 אלף דירות (ללא "מחיר למשתכן"), מספר שמהווה עלייה של 8.6% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019. מדובר בהיקף העסקאות הגדול מזה 14 רבעונים - כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן בישראל שפרסם אגף הכלכלנית הראשית באוצר בראשות שירה גרינברג.

"ברבעון השלישי של 2020 נרשמה התאוששות משמעותית במספר הדירות שנרכשו, לאחר הירידה החדה שנרשמה ברבעון הקודם, עם פרוץ מגפת הקורונה. סך העסקאות בשוק החופשי (דהיינו, בניכוי מכירות במסגרת "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה") עמד על 25.8 אלף, עלייה של 8.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ועלייה חדה של 54% בהשוואה לרמת השפל שנרשמה ברבעון הקודם. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה נרכשו כ-65 אלף דירות בשוק החופשי, ירידה של 8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", כך לפי הסקירה.

אם מצרפים גם את העסקאות שהתקיימו במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", מספר העסקאות שבוצעו ברבעון השלישי של 2020 עומד על 30 אלף. מדובר בעלייה של 5.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ושל 54% לעומת הרבעון השני של 2020.

"בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה נרכשו 75 אלף דירות (כולל בסבסוד ממשלתי), ירידה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", נכתב בסקירה.

הסקירה אף מתייחסת לפילוח גיאוגרפי של הנתונים. מי שצריכים לשים לב למגמה שלישית הם בעלי נכסים במכרז הארץ. "בפילוח גיאוגרפי נמצא כי חרף הגידול המשמעותי בעסקאות ברבעון השלישי, בשני אזורים, הנמצאים בלב אזורי הביקוש: תל אביב והמרכז, הוסיף מספר העסקאות לרדת גם ברבעון השלישי בהשוואה למקביל לו אשתקד", נכתב. כך למשל, באזור המרכז נרשמה ירידה של 8% בהיקף העסקאות, לעומת הרבעון השלישי של 2019.

באגף הכלכלנית מציינים כי מדובר ברבעון רביעי ברציפות בו נרשם קיטון במספר העסקאות באזור זה בשוק החופשי וגם ב"מחיר חמשתכן". בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרכשו באזור המרכז 9,300 דירות, נתון המהוה ירידה של 17% בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים של 2019. מספר העסקאות באזור תל אביב ירד ב-3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

אלא שיש גם אזורים שבהם נרשמה גאות. "אזורי ירושלים וחדרה בולטים עם עלייה חדה במספר העסקאות בשיעורים של 24% ו-19%, בהתאמה (אם כי באזור חדרה כאמור נרשמה ירידה חדה במצטבר מתחילת השנה). בשני אזורים אלה רמת המכירות ברבעון השלישי בהשוואה היסטורית (לאותם אזורים) היא גם הקרובה ביותר לרמת השיא שלהם", נכתב בסקירה.

גם בסקירות חודשיות של אגף הכלכלנית הראשית ניתן היה לראות כי עוד ועוד משקיעים נכנסים לשוק. בסקירה הנוכחית נכתב כי "ברבעון השלישי של 2020 נרכשו 4,300 דירות על-ידי משקיעים, הרמה הגבוהה ביותר ברכישות אלה מאז הרבעון השלישי של 2017. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד נרשם גידול של 19% ברכישות המשקיעים וגידול חד של 87% בהשוואה לרמת השפל שנרשמה ברבעון השני, על רקע פרוץ מגפת הקורונה והמתנת המשקיעים להורדה הצפויה בשיעור מס הרכישה שהכנסה לתוקף בסוף יולי. שיעור המשקיעים מסך העסקאות עמד ברבעון השלישי על 14.3%, גבוה ב-1.5 נקודות אחוז בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וגבוה ב-2.5 נקודות אחוז בהשוואה לרבעון הקודם. עם זאת, שיעור זה עדיין נמוך משמעותית בהשוואה לתקופה לפני יוני 2015, אז הועלה שיעור מס הרכישה התחילי על דירה נוספת מ-5% ל-8%", נכתב בסקירה.

עם זאת, "מלאי" הדירות שמחזיקים משקיעים בישראל מוסיף לרדת, היות שמשקיעים ותיקים מוכרים דירות רבות. סביר להניח כי רבות מהן נמכרות למשקיעים שנכנסים כעת לשוק. "ברבעון השלישי של 2020 נמכרו על-ידי המשקיעים 6,000 דירות, הרמה הגבוהה ביותר במכירות אלה מאז הרבעון הראשון של 2018. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד נרשם גידול משמעותי של 16% במכירות אלה, זאת כאשר מכירת דירות יד שנייה על-ידי משפרי דיור ירדה באותה התקופה ב-1%. בהשוואה לרבעון הקודם גדלו מכירות המשקיעים בשיעור חד של 50%, בדומה לשיעור הגידול במכירת דירות יד שנייה על-ידי משפרי דיור".