קלפיות נפרדות ו"הצבע וסע": כך יתקיימו הבחירות הקרובות בצל המגפה

מספר הקלפיות יגדל ב-30%, יוצבו מאות קלפיות "הצבע וסע" לנדבקי קורונה, ומספר העובדים הנדרש יגיע ל-70 אלף לעומת 47 אלף בבחירות הקודמות • מנכ"לית ועדת הבחירות הסבירה כיצד ייראו הבחירות במרץ, ולמה ספירת הקולות תהיה מאתגרת במיוחד

קלפיות "הצבע וסע" לנדבקי הקורונה / צילום: ועדת הבחירות המרכזית
קלפיות "הצבע וסע" לנדבקי הקורונה / צילום: ועדת הבחירות המרכזית

ועדת הבחירות המרכזית תגדיל ב-30% את מספר הקלפיות בבחירות הקרבות בשל מגפת הקורונה והצורך לקבוע קלפיות ייעודיות נפרדות לנדבקי קורונה, מבודדי קורונה ואוכלוסיית הקשישים. בין השאר יוצבו מאות קלפיות "הצבע וסע" לנדבקי קורונה, שבהן, הנדבקים יוכלו להצביע מבלי לצאת ממכוניותיהם תוך הזדהות באמצעות באמצעים דיגיטליים וחזותיים. עדיין לא ברור כיצד יצביעו נדבקי קורונה שאין ברשותם כלי רכב.

אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות, הסבירה במפגש עם עיתונאים כי הוועדה תעשה הכל כדי לאפשר מימוש זכות ההצבעה לכל אזרח ואזרח, תוך שמירה מקסימלית על הבריאות, ומניעת האפשרות של עלייה בתחלואה בשבועות שאחר כך, הן בקרב המצביעים ובהן בקרב חברי ועדות הקלפי.

לדברי עדס, מספר הקלפיות יגיע לכ-14 אלף לעומת כ-11 אלף בבחירות הקודמות, ומספר העובדים הנדרש יגיע ל-70 אלף לעומת 47 אלף בבחירות הקודמות.

המערך החדש יעלה כמובן הרבה יותר. לפי הערכות ראשוניות, מדובר בעוד כ-120 מיליון שקל. רק תקציב המיגון מקורונה לוועדות הקלפי יגיע לשלושים מיליון שקל, ותוספת התקציב לקלפיות החדשות עוד כ-60-50 מיליון שקל. עדס אמרה כי החל כבר תהליך חקיקה שנועד להגדיל את תקציב הבחירות, העומד על מעט פחות מחצי מיליארד שקלים.

עדס סיפרה כי הוועדה מקבלת ייעוץ מקצועי אפידמיולוגי, כדי להתאים את הקלפיות ומהלך הבחירות ככלל לתקופת המגפה. בין השאר הוחלט, בהתאם לייעוץ, להקטין את מספר הבוחרים בכל קלפי מ-800 ל650. כן נקבע כי בקלפיות המוצבות בחדרים גדולים יוצבו שני פרגודים, ולא רק אחד לכל קלפי.

מספרן של הקלפיות הייעודיות לנדבקי קורונה ולמבודדים טרם נקבע, שכן לא ברור כמה נדבקים ומבודדים יהיו ביום הבחירות עצמו, ההחלטה תתקבל סמוך יותר לבחירות. לפי מה שעדס הגדירה "תרחיש יחוס גבוה", כלומר מספר הקלפיות ייקבע לפי הערכה שיתנו גורמי מקצוע במשרד הבריאות ויועצי הוועדה. קלפיות מבודדים ונדבקים יוצבו לפי החוק שעבר בכנסת לפני שבועיים בכל רשות אזורית ומקומית ובערים - יותר מאחת כמובן.

בסוגיית הפיקוח על כשרות הבחירות אמרה עדס כי מפקחים יוצבו לפי החוק החדש בכל קלפי וקלפי - ורובם ככולם יהיו מצוידים במצלמות. לדבריה, הצבת הפקחים הביאה לעלייה באמון הציבור בתוצאות הבחירות, והניסיון של הבחירות הקודמות לימד שברובן המכריע של התלונות על זיופים שהוגשו - לא נמצא דבר. היא הדגישה כי הפקחים לא מצלמים באופן שוטף אלא רק אם יש אירוע לא שגרתי וחריג.

עדס הוסיפה כי ספירת הקולות תהיה מאתגרת במיוחד, הן בשל קרבת חג הפסח להצבעה - שלושה ימים אחרי, והן כי יהיה מספר גדול הרבה יותר של מעטפות כפולות - שכן כך תתנהל גם ההצבעה של נדבקים ומבודדים ולא רק של חיילים ודיפלומטים כבעבר.

עוד אמרה כי כל חברי ועדות הקלפי אמורים לפי התכנון לעבור בדיקות קורונה 72 שעות לפני הבחירות לאתר נדבקים מקרבם. "יש לקוות שהמפלגות השולחות נציגים לוועדות הקלפי ישתפו פעולה עם זה", אמרה.