על חודו של קול: ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר

לאחר שההצבעה נדחתה לאור קשיי הקואליציה לגייס רוב להגבלות, הן אושרו עם שמונה ח"כ שהצביעו בעד, ושבעה שהתנגדו • ח"כ פרידמן הצביעה בעד לאחר שהממשלה התחייבה לאשר טייק-אווי משבוע הבא

פקחים בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
פקחים בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

על חודו של קול: ועדת החוקה של הכנסת אישרה את תקנות הסגר, שמונה הצביעו בעד, שבעה התנגדו. חברי הליכוד והסיעות החרדיות תמכו, ח"כ תהלה פרידמן מכחול לבן הסכימה להצביע בעד התקנות רק לאחר שהממשלה התחייבה לפרוטוקול שמסלול הטייק-אווי יאושר למסעדות (מיום שני הבא), שתותר רפואה משלימה ושתינתן קדימות בחיסונים לצוותי הוראה. 

ימינה התנגדה שכן לא ניתן אישור מיידי לדרישתה לאפשר הקלות למסעדנים, אלא רק בעוד שבוע. מימינה נמסר: "הממשלה הזו אטומה, נאלצנו להצביע נגד תקנות הסגר. לאורך כל הבוקר עשינו הכל כדי להגיע להבנות ולאפשר סגר תוך רגישות למסעדנים ולצוותי ההוראה. לצערנו הממשלה סירבה ומסרבת לאפשר חמצן למסעדנים - מסרבת לאשר מכירה בטייקאווי אף על פי שאין שום סיכון בהדבקה בטייקאווי". 

יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה, תקף בחריפות את האופוזיציה: "הכי קל לבטל תקנות ולייצר כאוס, יש כאלו שהרוויחו ככה שני מנדטים שיתאיידו מהר מאוד, אבל הדרך שלנו היא לתקן ולשפר את התקנות יחד עם משרד הבריאות. לדרישתנו יחריגו את הרפואה המשלימה ואת הטייק אוואי. אף אחד לא גיבור גדול, יש מגפה שמשתוללת בחוץ וצריך להתנהל בזהירות".

התקשו להשיג רוב 

הדיון, שבימי שגרה אמור להיות דיון טכני שבו לקואליציה קיים רוב מוצק, הפך בימי המשבר הפוליטי והתפרקות הממשלה לדרמה של ממש. ההצבעה שהייתה אמורה להתקיים ב-11:30 נדחתה, לאחר שהקואליציה לא הצליחה להשיג את הרוב הדרוש. 
היעדר הרוב בקואליציה עשוי היה לאפשר לאופוזיציה לגרוף הישגים: חברי האופוזיציה בוועדה התנו את תמיכתם באישור טייק-אווי וטיפולי רפואה משלימה. אם לא היה רוב לאישור הסגר בוועדת החוקה, על פי חוק, כעבור 7 ימים ההחלטה הייתה עוברת למליאה, אותה צריך היה לכנס בחלוף 3 ימים. אם גם המליאה לא הייתה מאשרת את התקנות, הסגר היה מבוטל ביומו העשירי והממשלה צריכה הייתה לקבל החלטה חוזרת.

המצב החדש של ממשלת מעבר מפולגת מצריך את נציגי הממשלה לבנות על קואליציות אד-הוק לכל הצבעה ולהיענות לשם כך לדרישות פוליטיות.