עם הערת "עסק חי": חברת השבחת הזרעים אנרג'ין נערכת לגייס 40 מיליון דולר בבורסת ת"א

אנרג'ין היא חברת תוכנה מבוססת בינה מלאכותית, שהוערכה על ידי אנטרופי בשווי של 150-200 מיליון דולר • גם שותפות המו"פ רימונים הגישה טיוטת תשקיף

שני גיוסי הון ראשוניים (IPO) נוספים של חברות מתחום הטכנולוגיה עומדים על הפרק - של חברת האגרוטק אנרג'ין טכנולוגיות ושל שותפות המו"פ רימונים - ולקראתם פורסמו טיוטות תשקיף ראשונות.

אנרג'ין (nrgene), על פי טיוטת התשקיף, היא חברת תוכנה "מבוססת בינה מלאכותית, המנתחת מידע גנטי על בסיס Big Data, במטרה לייעל ולהאיץ השבחת זנים של צמחים ובעלי חיים בענף החקלאות העולמי בשיטות טבעיות (ללא הנדסה גנטית)".

ככל הידוע, אנרג'ין תפעל לגייס כ-40 מיליון דולר, וזאת אחרי שלקראת הנפקתה, בחברת אנטרופי נקבו "בשווי אינדוקטיבי מוערך בטווח של 150-200 מיליון דולר". גיוס ההון האחרון של אנרג'ין, בינואר 2017, נעשה לפי שווי של כ-60 מיליון דולר "לפני הכסף".

לפי אנרג'ין, הטכנולוגיה שלה "ייחודית ופורצת דרך המאפשרת ללקוחות החברה לפתח בקצב מואץ צמחים עמידים יותר למחלות ולתנאי אקלים קיצוניים". לדברי החברה, היא "מהחברות המובילות בעולם בתעשיית השבחת הזרעים באמצעות בינה מלאכותית, ובין לקוחותיה נמנות חברות ענק, לרבות Bayer, Syngenta, Bridgstone ו-Mondelez, כמו גם חברות בינוניות וקטנות".

מייסד אנרג'ין, שהוקמה בשנת 2009, הוא המנכ"ל ד"ר גיל גונן, לצדו של גיא קול, המכהן כסמנכ"ל לקוחות אסטרטגיים - ואת הנפקתה מובילות חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי ואפסילון. 

בשלב הנוכחי נושאת אנרג'ין הערת "עסק חי" בדוחותיה הכספיים, ורואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לעובדה כי החברה "אינה מפיקה די הכנסות למימון פעילותה ולכן תלויה במקורות חיצוניים". עוד מעלה טיוטת התשקיף כי אנרג'ין נפגעה ממשבר הקורונה במחצית הראשונה של 2020, שגרם לעיכובים בשירותי האנליזה שלה ולירידה של 26% (1 מיליון דולר) בהכנסותיה למחצית השנה, שהתקרבו ל-3 מיליון דולר.

למרות זאת, החברה צמצמה את הוצאותיה וההפסד שלה בתקופה זו הצטמצם ב-17%, לכ-2 מיליון דולר, לאחר שבסיכום 2019 הכנסותיה עלו ב-4% ל-7.6 מיליון דולר והפסדיה הצטמצמו ב-13%, ל-4 מיליון דולר.

כפי שנעשה בהנפקות רבות, גם אנרג'ין דואגת לשידרוג שכר בכיריה לקראת גיוס ההון הציבורי, ובין מנהליה שייהנו מעליית התגמולים עבורם, בכפוף להשלמת ההנפקה, יעלה שכרו החודשי של המייסד והמנכ"ל, גיל רונן, בכמעט 80%, ל-87 אלף שקל, לעומת 49 אלף שקל עד כה.

אנרג'ין, המפתחת וממסחרת תוכנה לניתוח מידע גנטי ומספקת ללקוחותיה גישה לתוכנה באמצעות ענן, מציינת עוד בעניינה כי השימוש בטכנולוגיה שפיתחה מקצר ומייעל תהליך של השבחת זנים, שהינו "ארוך ויקר".

רימונים תשקיע בפוד-טק ואגרו-טק

המנפיקה הנוספת, שותפות המו"פ רימונים, מתכננת לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים להשקעות בתחומי האגרוטק והפודטק. עם יזמיה נמנה יגאל גלי, שכיהן בעבר בין השאר כמנכ"ל תשלובת המזון של תנובה וכמנכ"ל חברת מעברות, לצדם של בני הזוג ד"ר שרון דביר וד"ר מיכל דביר. יו"ר רימונים, שהוקמה בספטמבר האחרון, הוא דרור נגל, שכיהן בעבר, בין השאר, כמנכ"ל חברת הנדל"ן אזורים.

רימונים מתכננת לאחר הנפקתה לעסוק במו"פ באמצעות השקעות והחזקות בפרויקטים וחברות בתחומי הפוד-טק והאגרו-טק הצוברים פופולריות, ורואי החשבון של השותפות מפנים את תשומת לב המשקיעים לעובדה כי פעילותה "כרוכה בהוצאות כספיות גדולות ובדרגה גבוהה של סיכון כספי ואי וודאות".

לקראת ההנפקה, רימונים סימנה שתי חברות מטרה, סופרסקה וסקייאיקס, שכ-3 מיליון דולר מכספי ההנפקה, בהובלת לאומי פרטנרס, מיועדים להשקעה בהן. סופרסקה (Sufresca), שייסד פרופ' עמוס נוסיונוביץ', עוסקת "בציפויים אכילים להארכת חיי מדף של ירקות ופירות", וסקייאיקס (SKYX), שייסדו אילון שורק וד"ר יצחק טורקל, מייצרת "פתרונות טכנולוגיים לריסוס חקלאי מדויק באמצעות נחיל רחפנים".