ה"פקיד" נגד השר: עוד עימות פומבי בין פרופ' גרוטו ושר החינוך גלנט

שר החינוך כתב בטוויטר: "פעם אחר פעם הוכיחו הנתונים כי בתי הספר אינם מקדמי תחלואה אלא מרסני תחלואה" • המשנה למנכ"ל משרד הבריאות צייץ בתגובה: "אשמח לראות את הנתונים עליהם אתה מתבסס"

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כחודשיים לפני פרישתו הסופית, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, מגיב בסרקזם לדבריו של שר החינוך, יואב גלנט, בנוגע לתחלואה בקורונה בקרב התלמידים.

לאחר שוועדת החינוך של הכנסת הפכה אתמול על פיה את החלטת הממשלה ומשרד הבריאות והחליטה כי בתי הספר ימשיכו לפעול כסדרם, כתב היום (ב') שר החינוך בעמוד הטוויטר שלו כי "בימים האחרונים שוב נשמעים קולות מאשימים מצד פקידי משרד הבריאות כנגד תלמידי ישראל. פעם אחר פעם הוכיחו הנתונים כי בתי הספר אינם מקדמי תחלואה אלא מרסני תחלואה, וכי ללימודים כסדרם חשיבות אדירה בייצוב המשק וחיזוק החברה והמדינה. אני מצפה מאנשי משרד הבריאות לפעול על בסיס נתונים ומתוך אחריות וממלכתיות".

פרופ' גרוטו, שלאורך החודשים האחרונים לא חסך משר החינוך ביקורת, ענה לו בפומבי: "אשמח לראות את הנתונים עליהם אתה מתבסס. פרופ' איתמר גרוטו, פקיד במשרד הבריאות".

העימות הפומבי הנוכחי מצטרף לעקיצות הדדיות בין השניים בישיבת ממשלה באוקטובר האחרון, בה אמר השר גלנט כי אין תחלואה במערכת החינוך, ופרופ' גרוטו ענה לו: "גם אם תחזור על הדברים אלף פעם, זה לא עושה אותם נכונים. כל מומחי משרד הבריאות תמימי-דעים שפתיחת מערכת החינוך גרמה לאובדן השליטה בתחלואה". 

על מה מתבסס השר גלנט בקביעתו באשר למערכת החינוך? בתאריכים 18.10-16.12, כ-16 אלף תלמידים ועובדי הוראה במערכת החינוך נמצאו מאומתים לקורונה במצטבר, כמחציתם לא נכחו במוסד החינוך בתקופה הרלוונטית להדבקה (כלומר ללא מגעים).

מתוך כ-7,200 התלמידים ועובדי ההוראה שנמצאו חולים בקורונה ולומדים במסגרות פעילות (בתי ספר, פנימיות וישיבות הסדר ברחבי הארץ), נמצא כי 3,800 לא הדביקו אף אדם נוסף, ואותרו כ-970 שרשראות הדבקה אפשריות, כאשר רוב שרשראות ההדבקה נקטעו לאחר נדבק אחד בלבד. כלומר, רק 1.5% מהמגעים הביאו להדבקה משוערת.

מדובר בהנחות מחמירות, שכן ייתכן כי ההדבקות של חברים לכיתה התבצעו במפגשים בשעות אחר-הצהריים והיו מתבצעים ממילא וייתכן שאף ביתר שאת לולא המערכת הייתה פתוחה.

בדיון בוועדת החינוך אתמול (א') אמר אריה מור, סמנכ"ל ומנהל אגף בכיר חירום וביטחון במשרד החינוך, כי עיקר התחלואה במערכת החינוך מצויה במוסדות החינוך בחברה החרדית. לדבריו, "יש התייצבות במגזר הכללי בשבועיים האחרונים. 528 גני ילדים סגורים בגלל תחלואה נקודתית; רוב הגנים עם חולה אחד, ועוד 21 גנים עם שני חולים ומעלה. עיקר האירועים החריגים הם במגזר החרדי בישיבות - חלקם במוסדות חינוך מפוקחים וחלקם במוסדות חינוך לא מפוקחים".

לפי משרד הבריאות, הבדיקות והסקת המסקנות שביצע משרד החינוך לא מעידים על כך שאין הדבקות שקשורות במערכת החינוך, היות שמספר הבדיקות השליליות לא נלקח בחשבון, וייתכן כי ישנם ילדים רבים ללא סימפטומים במערכת. למשרד החינוך אכן אין את הנתונים המדוברים, שכן אלה נמצאים בחזקתו של משרד הבריאות.

לפי נתונים שהציג משרד הבריאות בכנסת, התחלואה במערכת החינוך עולה מיום ליום (כשם שהתחלואה עולה גם בחברה הישראלית בכללותה). אחוז התלמידים החיוביים בגילאי 12-17 לדוגמה, עומד על כ-5% במגזר הכללי, וכ-12-14% בחברה החרדית.

משרד החינוך: תלמידי ישראל משלמים מחיר נפשי ופדגוגי כבד

במשרד החינוך סבורים שמוסדות החינוך אינם מהווים מוקד הדבקה, אלא משקפים את התחלואה בסביבתם, וכי סגירת מערכת החינוך בעת הסגר השלישי, תפגע קשות בתלמידים בהיבט הפדגוגי והרגשי. יתר על כן, פעילות מוסדות החינוך בגיל הצעיר חיונית לעבודת ההורים מהבית.

לפי ניתוח שביצע משרד החינוך בשבוע שעבר בעזרת צוות מומחים וחוקרים מהאקדמיה, בזמן שהתחלואה ברחבי הארץ עולה, תלמידי ישראל משלמים מחיר נפשי ופדגוגי כבד. רוב מקבצי התחלואה הם אומנם ללא אירועי הדבקה (80%), בעוד שהיתר נעצרים לרוב לאחר אירוע הדבקה אפשרי אחד, אך מאידך, בזמן הקורונה חלו עלייה חדה בהיקף השימוש באלכוהול ובסמים; עלייה חדה בפניות לקבלת סיוע נפשי ודיווחי מצוקה, חרדות ובדידות; ועלייה במספר הילדים המביעים אמירות אובדניות.

למשרד החינוך ישנו קושי משמעותי באיתור וזיהוי תלמידים המתמודדים עם קשיים, ומנגד, כפי שמשתקף מדוחות עלם ומדיווחי העמותות השונות ושירותי הרווחה, ישנה עלייה בפגיעה בתלמידים בסיכון בתוך ביתם.

מנגד, במשרד החינוך מדווחים על "נשירה סמויה" בעידן הזום; 30-40% מהתלמידים אינם משתתפים בלמידה, והתוצאה היא פגיעה ברכישת מיומנויות יסוד קריטיות בגילאים הצעירים, ופגיעה ביכולתם של תלמידי התיכונים הזקוקים למסגרת חינוכית מלאה לקראת הבגרויות.

פרופ' גרוטו הוא הדמות המקצועית הבכירה ביותר במשרד הבריאות, ואף מכהן כחבר ועד מנהל בארגון הבריאות העולמי, לאחר ששימש יועץ לארגון בנושא ארגון מערכות בריאות הציבור. בשנת 2007 הוא שימש כראש שירותי בריאות הציבור, ואילו בשנת 2017 מונה למשנה למנכ"ל.

בחודש פברואר הקרוב יעזוב גרוטו את תפקידו לאחר 13 שנים במשרד הבריאות, כאשר לאורך חודשי משבר הקורונה, הוא האפידמיולוג הבכיר ביותר בצמרת המשרד. במסגרת משבר הקורונה היה אחראי גרוטו, בין היתר, על גיבוש התווים הסגולים והמתווים לפתיחת המשק.