בחירות 2021 | ניתוח

האם נתניהו היה בשיא כוחו בסבב הבחירות הראשון ומאז רק יורד?

אלי אבידר משוכנע שכוחו של נתניהו הולך ופוחת מסבב לסבב. המספרים מראים אחרת • המשרוקית של גלובס

אלי אבידר, ישראל ביתנו / צילום: איל יצהר, גלובס
אלי אבידר, ישראל ביתנו / צילום: איל יצהר, גלובס

ביום פיזור הכנסת התנבא ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) ברדיו 103fm כי הפעם "הציבור יתעורר" ויביא להחלפת שלטון נתניהו. כשעומת עם סקרים שמראים כי נתניהו שומר על כוחו, אבידר הזכיר כי "נתניהו נכשל שלוש פעמים", ופירט: "בשלוש מערכות הבחירות האחרונות כל פעם הוא יורד, המצב הכי טוב שלו היה בסבב הראשון".

בבחירות לכנסת ה-21 באפריל 2019 - הסבב הראשון משלושה בשנתיים האחרונות - קיבל הליכוד בראשות נתניהו 35 מנדטים ו-1.14 מיליון קולות שהיוו 26.5% מסך הקולות.

הכנסת הזו התפזרה מהר אחרי שנתניהו כשל בהרכבת קואליציה. בבחירות לכנסת ה-22 - סבב ב' - בספטמבר 2019, מספר המנדטים של הליכוד אכן ירד ל-32, ומספר הקולות ירד ל-1.13 מיליון, כ-25%.

גם הפעם נתניהו לא הצליח להרכיב קואליציה, ולאחר שגם יו"ר כחול-לבן בני גנץ נכשל במשימה ולא נמצא מועמד אחר תחתיהם, התפזרה שוב הכנסת. בסבב הבחירות השלישי, והאחרון עד כה, לכנסת ה-23 במרץ 2020 טיפס מספר המנדטים של הליכוד לשיא של 36, ומספר הקולות היה הגבוה ביותר שהושג בשלושת הסבבים - 1.35 מיליון, 29.5%.

במענה לפנייתנו אמר אבידר כי דבריו כוונו לירידת כוחו של הגוש התומך בנתניהו. במובן זה אכן היה מצבו של נתניהו הטוב ביותר בסבב א', אז עמד הגוש על 60 מנדטים: 35 של הליכוד, 8 של ש"ס, 8 של יהדות התורה, 5 של איחוד מפלגות הימין ו-4 של כולנו. בצירוף מפלגתו של אבידר, ישראל ביתנו, שהמליצה גם היא על נתניהו כראש ממשלה אף שלבסוף סירבה להיכנס לממשלתו בפועל, עמד הגוש על 65 מנדטים.

בסבב ב' אכן ירד כוחו של הגוש התומך בנתניהו, שמנה אז 55 מנדטים: 32 של הליכוד, 9 של ש"ס, 7 של יהדות התורה ו-7 של ימינה, שגם היו סך הממליצים של נתניהו בסבב זה. בסבב ג' שוב עלה כוחו של הגוש ועמד על 58 מנדטים, שגם המליצו עליו לראשות הממשלה: 36 של הליכוד, 9 של ש"ס, 7 של יהדות התורה ו-6 של ימינה. בבחירות האלה קיבל יו"ר כחול-לבן בני גנץ רוב של 61 ממליצים ואת המנדט להקים ממשלה. אולם, הוא חבר לבסוף לנתניהו ולמפלגות הגוש התומך בו, ביחד עם 15 חברי כחול-לבן, 2 חברי דרך-ארץ ו-2 חברי העבודה להקמת ממשלת החליפים שמנתה בשיאה 73 מנדטים.

בשורה התחתונה: דבריו של אבידר לא נכונים ברובם. בסבב הבחירות האחרון קיבל הליכוד בראשות נתניהו את מספר המנדטים הגדול ביותר בשלושת הסבבים האחרונים. הגוש התומך בנתניהו אכן היה הכי גדול בסבב הראשון, אך הוא אינו הולך ויורד מאז אלא גדל שוב אחרי הסבב השני.

תחקיר: מריה נוביצקי ואוריה בר-מאיר.