המלוניות בדרך החוצה? גנץ קורא לבטל את חובת הבידוד במלונית

מאז יום רביעי נחתו 6,330 נוסעים בישראל ושליש מתוכם נשלחו לבידוד במלונית • אך מספר החדרים במלוניות מצומצם • במשרד הבריאות טוענים שהדרישה במלוניות היא של הקבינט, ושר הביטחון הודיע שיתנגד להארכת החובה

התור לוועדת חריגים בנתב"ג / צילום: ללא קרדיט
התור לוועדת חריגים בנתב"ג / צילום: ללא קרדיט

מלוניות הקורונה לנוחתים מחו"ל מתקרבות לקיצן: כחצי מיליארד שקל עלו מלוניות הקורונה למדינה מתחילת המשבר ועד כה. מה-23 בדצמבר קיבלה הממשלה החלטה לחייב את כל החוזרים מחו"ל להיכנס לבידוד במלוניות והעלות גדלה עם הגדלת היצע החדרים. ומאז הכאוס התחיל - מספר החדרים כיום עומד על כ-4,000 חדרים בלבד שאמורים לאכלס אלפי נוסעים.

עד כה, מאז יום רביעי ה-23.12 ועד היום בבוקר (28.12) נחתו בישראל כ-6,300 נוסעים: מתוכם פונו למלוניות כ-2,555, והשאר קיבלו אישור לבידוד ביתי. את הנתון מספק דובר צה"ל לבקשת גלובס. 

בפן התעופתי חברות התעופה מדווחות על ביטולים רבים של נוסעים שהיו אמורים לנחות בישראל - כאלה שהיו מוכנים לספוג בידוד ביתי אולם לא מוכנים לשקול אפילו בידוד במלוניות. בינתיים, מנתב"ג זולגות תמונות מהתורים הצפופים והעמוסים לוועדת חריגים בנתב"ג, כאשר רוב הנוסעים מנסים לקבל את הפטור המיוחל שמיועד לבני 70 ומעלה, לנשים הרות או לקטינים. 

כעת התובנה הזו מחלחלת גם בקרב מקבלי ההחלטות. במשרד הבריאות הגיבו לפניית גלובס בדבר הצורך במלוניות כי "חובת המלוניות היא דרישה של הקבינט והם אלו שיקבעו האם להאריך את חובת המלוניות אחרי ה-1.1.2021". כעת קורא גם שר הביטחון, שמשרדו מממן את המלוניות ואמון על תפעולן לבטל באופן מידי את חובת הבידוד במלוניות למי שביצע בדיקה בנתב"ג.

נזכיר כי יחד עם החלת החובה לבידוד במלוניות התיר משרד הבריאות לנוסעים הנוחתים לבצע בדיקת קורונה בחינם בנתב"ג. מדובר בבדיקת רשות שבאמצעותה הנוסעים יכולים לקצר את משך הבידוד מ-14 ימים ל-10 ימים (בכפוף לביצוע של שתי בדיקות). בהודעה שהפיץ משרד הביטחון מצוין כי "בתום הערכת מצב שקיים שר הביטחון עם גורמי המקצוע במערכת הביטחון, הודיע גנץ כי יש לחזור באופן מיידי למתווה "כנפי חיל" של משרד הביטחון כפי שהוצג בקבינט הקורונה, תוך התאמתו למציאות החדשה שבה יש חובת בידוד מכלל המדינות.

לפי המתווה הזה, מי שיחזור לארץ ויסכים לעבור בדיקת קורונה בשדה התעופה, יופנה לבידוד ביתי תוך ליווי וסיוע של נציג הפרויקט ביישוב מגוריו. גנץ לא יתמוך בקבינט בהארכת הבידוד במלוניות. יש לציין, כי נכון להיום ישנה יכולת לבצע מדי יום אלפי בדיקות בשדה התעופה, לאור מכרז מזורז שקידמה מערכת הביטחון ביחד עם רש"ת ומשרד הבריאות"