בורסות הקריפטו הגדולות מפסיקות לסחור במטבע הקריפטו של ריפל

המטבע XRP צנח 18% ביממה האחרונה - ואיבד מחצית מערכו בתוך שבוע • קוינבייס, בורסת הקריפטו הגדולה בארה״ב, החליטה להשעות את המסחר ב-XRP בעקבות התביעה שהוגשה נגד חברת ריפל על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית

 

מטבע ריפל
מטבע ריפל

חברת Coinbase, המחזיקה בבורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, הודיעה אתמול (יום ב׳) כי תשעה את המסחר ב-XRP - מטבע הקריפטו שבגינו תבעה בשבוע שעבר רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) את חברת Ripple Labs, בטענה כי המטבע שהונפק על ידה הוא למעשה נייר ערך.

XRP נרשם למסחר בבורסת קוינבייס לראשונה בפברואר 2019 - ובשנתיים האחרונות היה מטבע הקריפטו הזה אחראי לחלק גדול ממחזורי המסחר בבורסה. על פי הודעת קוינבייס, כבר החל מאתמול הוגבל המסחר ב-XRP, והוא יושעה באופן מלא בעוד כשלושה שבועות, ב-19 בינואר. ״נמשיך לעקוב אחרי התפתחויות משפטיות הקשורות ב-XRP ולעדכן את לקוחותינו ככל שמידע נוסף בעניין יהיה זמין״, כתב אתמול המנהל המשפטי של קוינבייס בבלוג של הבורסה.

בעקבות הודעת הבורסה, מחירו של XRP צנח 18% ביממה האחרונה. מאז שהוגשה תביעת SEC נגד ריפל בשבוע שעבר, מטבע הקריפטו איבד יותר מ-50% מערכו. עד לפני כשבוע, XRP היה בעל שווי השוק השלישי בגודלו בין מטבעות הקריפטו המובילים, אחרי ביטקוין ואת׳ר. בעקבות הצניחה בערכו בשבוע האחרון, שווי השוק של XRP ירד לכ-10 מיליארד דולר - מה שמציב אותו במקום הרביעי בשוק.

ביטקוין, המטבע הראשון והגדול בשוק הקריפטו, נסחר היום במחיר של כ-26,500 דולר, המשקף לו שווי שוק של 489 מיליארד דולר - קרוב ל-70% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה כיום יותר מ-8,000 סוגי מטבעות דיגיטליים. ביום ראשון השבוע הגיע ביטקוין לשיא כל הזמנים שלו, כאשר מחירו עלה עד לרמה של 28,288 דולר, על פי נתוני אתר CoinMarketCap. מתחילת השנה זינק מחירו הדולרי של הביטקוין בקרוב ל-250%.

הפסקת המסחר ב-XRP על ידי קוינבייס צפויה לגרור בורסות קריפטו נוספות לנקוט צעדים דומים. עוד קודם לכן, ביום שישי הודיעה בורסת הקריפטו Bitstamp כי תפסיק את המסחר ב-XRP עבור כל לקוחותיה מארה״ב החל ב-8 בינואר, ובורסת OKCoin האמריקאית הודיעה אתמול כי תפסיק את המסחר במטבע של ריפל החל ב-4 בינואר.

קוינבייס נערכת להנפקה בארה״ב

ההחלטה של קוינבייס להפסיק את המסחר במטבע של ריפל נובעת מסיבה פשוטה: לפני כשבועיים, כפי שדיווחנו בגלובס, קוינבייס הודיעה כי הגישה ל-SEC בקשה חסויה לרישום מניותיה כחברה ציבורית. החברה עוד לא הודיעה אם המהלך יבוצע בדרך של הנפקה ראשונית לציבור (IPO) או באמצעות רישום ישיר של מניותיה למסחר. כך או כך, קוינבייס אינה מעוניינת כי נכס שעשוי להיחשב לנייר ערך ייסחר בפלטפורמה שלה - שאינה מורשית במסחר בניירות ערך. השעיית המסחר ב-XRP, לפיכך, היא צעד שנועד להגן על קוינבייס מבחינה משפטית.

בתביעת ה-SEC נגד ריפל ושניים מבכיריה - המנכ"ל בראד גרלינגהאוס והמייסד השותף כריס לארסן - טוענת הרשות כי החברה גייסה סכום של 1.3 מיליארד דולר ממשקיעים שמכרה להם XRP - ובכך הפרה את חוקי ניירות ערך של ארה״ב. על פי תגובת החברה לתביעה, מסתמן כי היא נערכת למאבק משפטי של שנים ארוכות נגד טענות הרשות.