החל שלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה שפותח באיראן

על פי סוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם משמרות המהפכה, הצפי להשלמת הניסויים וקבלת האישורים הוא בעוד חצי שנה ואז יופץ החיסון לציבור • בינתיים יחלו לחסן באיראן בחיסונים של פייזר, שצפויים להגיע לטהרן בשבועות הקרובים

חיסון לקורונה / צילום: Reuters, Johnny Louis
חיסון לקורונה / צילום: Reuters, Johnny Louis

שלב הניסוייים בבני אדם של החיסון האיראני החל היום, כאשר המתנדבת הראשונה הינה בתו של מוחמד מוכבר, ראש המכון המפתח את החיסון שנקרא על שמו. שני מתנדבים נוספים שקיבלו את החיסון בניסוי הם מנהלים בכירים במכון.

בדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים ניוז" נאמר כי משרד הבריאות האיראני דיווח על הצלחה בשלבים הראשונים של פיתוח החיסון. ראש צוות המחקר האיראני, חסן ג'לילי (Hassan Jalili), טען כי הצפי הוא שהחיסון יהיה יעיל ב-90% מן המקרים וגם יגן מפני המוטציה הבריטית. לא ברור על מה דבריו מסתמכים בשלב כה מוקדם של הניסוי, ובטרם החל הניסוי בבני אדם.

בשלב הראשון בניסוי בבני אדם צפויים להשתתף 56 מתנדבים, כשעל פי דיווח סוכנות הידיעות נבחרו מתוך עשרות אלפי איראנים שנרשמו להצעת השתתפות בניסוי שפרסם משרד הבריאות האיראני.

החיסון מורכב משתי מנות, כמו זה של פייזר, ואם יעבור בהצלחה את השלב הזה, יובא לאישור להמשיכו ברשויות באיראן וגם מול ארגון הבריאות העולמי ובדיקות של מכוני האיחוד האירופי. מוחמד מוכבר אמר במעמד מתן החיסון כי הוא עומד בכל תקני הבטיחות של ארגון הבריאות העולמי, וכי יכולת הייצור שלו עומדת על 12 מיליון מנות חיסון בחצי השנה הקרובה.

על פי סוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם משמרות המהפכה, הצפי להשלמת הניסויים וקבלת האישורים הוא בעוד חצי שנה ואז יוחל בהפצתו לציבור. בינתיים, איראן מסתמכת על החיסונים שכבר אושרו, אך מבצע החיסונים אצלה טרם החל. 150 אלף מנות חיסון של חברת פייזר צפויות להגיע לטהרן בשבועות הקרובים. באיראן מצניעים את היותה של פייזר חברה אמריקאית, המדינה השנואה על תומכי המשטר.

על פי הנתונים הרשמיים באיראן מתו מהנגיף 55 אלף בני אדם, אבל תחקיר של ה-BBC העריך כי המספר האמיתי גדול בהרבה, והמשטר מסתיר את נתוני התחלואה והמוות מסיבות תעמולתיות.