תשואה של עד 1,466%: חמש המניות שכיכבו בבורסה בת"א השנה

משבר הקורונה לא הכביד ואף תרם למומנטום • מתוך חמש המניות עם התשואה הגבוהה ביותר, שלוש פועלות בתחום האנרגיה המתחדשת

עליות בשוק בת"א/ צילום:   Shutterstockס.א.פ קריאייטיב
עליות בשוק בת"א/ צילום: Shutterstockס.א.פ קריאייטיב

שנת 2020 קרובה לסיום ולמרות הפער בין הקאמבק שנרשם בבורסות בארה"ב לבין הבורסה הישראלית, ישנן כמה מניות שהציגו השנה תשואה פנומנלית, כאשר מתוך חמש המניות עם התשואה הגבוהה ביותר, שלוש פועלות בתחום האנרגיה המתחדשת. 

אלו 10 המניות החמות של השנה: 

אקסל  - תשואה של 1,466% מתחילת השנה. אקסל סולושנס (Accel solutions) פועלת בענפים הצומחים בקצבים גבוהים בתחום התקשורת, שהביקושים לחלקם גברו בצורה משמעותית בתקופת הקורונה. החברה עוסקת ביבוא, בהפצה ובאינטגרציה של מוצרים ושירותים לרשתות תקשורת קווית, אלחוטית ואופטית, לתקשורת סלולרית, מוצרי אינטרנט של הדברים ( IOT ), שירותי אבטחת מידע ושירותי ענן.

אפולו פאוור  - תשואה של 1,048% מתחילת השנה. המוצר שפיתחה אפולו פאוור, באמצעות חברת הבת סולארפיינט, הוא יריעה סולארית, שיכולה להתחבר לרשת החשמל הביתית ולהפיק עבורה אנרגיה חשמלית. אפולו פאוור נוצרה בעקבות מיזוג בין השלד הבורסאי אור סיטי (שהיה בשליטתה של ענבל אור) לבין חברת סולארפיינט באוקטובר 2017. בעלי המניות העיקריים בה הם האחים ישי וספי מור, שמחזיקים ב-48% מהחברה באמצעות חברת וסטאר החזקות. מנכ"ל החברה הוא עודד רוזנברג, והיו"ר הוא יום טוב סמיה (אלוף במיל'). 

אוגווינד  - תשואה של 885% מתחילת השנה. אוגווינד, שפעילותה מוזגה לשלד בורסאי לקראת סוף שנת 2019, נחשבת לאחד מלהיטי הבורסה השנה. החברה הוקמה בנובמבר 2012 על ידי יוגב אור. אוגווינד מתמחה בפיתוח והטמעת טכנולוגיית אגירה אוויר דחוס המאפשרת חיסכון של עד 40% בצריכת האנרגיה הדרושה לדחיסת האוויר בלחץ גבוה. בין לקוחות החברה ניתן למצוא את פפסיקו העולמית, תנובה, שטראוס, ישקר, יטבתה, Rapac, תעשייה אווירית, נשר מפעלי מלט, תעשיות פלסטיק, NILIT , כתר פלסטיק, אלידן פלסטיקה, וקבוצת שלם פאקג'ינג.

נקסט ג'ן  - תשואה של 764% מתחילת השנה. נקסט ג'ן פעלה עד 2015 בפיתוח תרופות וטיפולים חיצוניים למחלות עור, ובפרט פסוריאזיס (ספחת), אולם באוקטובר של אותה שנה החליט הדירקטוריון להקפיא את הפעילות, על רקע קשיים פיננסיים. כיום נקסט ג'ן נמצאת בהליך למיזוג חברת סנט-טק מדיקל העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לזיהוי מוקדם של מחלות.

ברנמילר  - תשואה של 635% מתחילת השנה. ברנמילר אנרג'י (Brenmiller Energy), שהוקמה בשנת 2012, מוגדרת כחברת טכנולוגיה לאגירת אנרגיה תרמית, המבוססת על רעיון שפותח על רקע הניסיון של מובילי החברה בראשות אבי ברנמילר, המייסד, המנכ"ל ויו"ר החברה. המערכות שברנמילר מייצרת מתחילות מגודל של קונטיינר ועד למגדל של 15 על 15 מטר, לגובה של כ-10 מטרים, אבל מבחינת קונספט, כפי שמסביר אבי ברנמילר לגלובס, "הטכנולוגיה והעקרונות יתאימו גם לגדלים מאוד קטנים, כך שדוד מים חמים יוכל להצטמצם לקופסה של כ-40 סנטימטר רבוע".