יו"ר ועדת הכספים: לא נאשר הפרטת נמל חיפה אם עיריית חיפה לא תוכנס כשותפה בפרויקט

ועדת הכספים אישרה את הפרטת חברת נמל חיפה, רך יו"ר הוועדה וח"כ אחמד טיבי הגישו רבזיה לאישור ואמרו כי ימשכו אותה רק אם יושגו הסכמות בתוך שבוע בין הממשלה, חברת הנמל ועיריית חיפה • ראשת עיריית חיפה דורשת כי ימונה דירקטור מטעם העירייה בחברה

גפני משה / צילום: איל יצהר
גפני משה / צילום: איל יצהר

ועדת הכספים של הכנסת לא תאשר את הפרטת חברת נמל חיפה עד שלא תיענה דרישת ראשת העירייה עינת קאליש-רותם להפוך את העיר לשותפה בפרויקט, כך הודיע היום (ג') יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני.

הוועדה אישרה היום את דרך ההפרטה של חברת נמל חיפה אך גפני וחבר הוועדה ח"כ אחמד טיבי הגישו רביזיה לאישור ואמרו כי ימשכו אותה רק אם יושגו הסכמות בתוך שבוע בין הממשלה, חברת הנמל ועיריית חיפה.

איומו של גפני עלול לעכב את הפרטת החברה, משום שלא ניתן לבצע את מכירת חברת הנמל ללא אישור של ועדת הכספים של הכנסת בשל צו האינטרסים החיוניים. עיריית חיפה דורשת למנות נציג מטעמה לדירקטוריון חברת נמל חיפה בנימוק שבדרך זו היא תוכל למנוע את הקמת מסוף הדלקים והכימיקלים המתוכנן להבנות בשטח אחר במפרץ חיפה.

היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק אמרה כי החוק מקנה לוועדה שיקול דעת צר מאוד, האם לאשר או לא לאשר את הפרטת החברה. גפני אמר על כך "אנחנו לא יכולים ללכת נגד היועצת המשפטית אבל אנחנו יכולים לא לאשר".

הליך הפרטת חברת נמל חיפה נכנס לשלבים מתקדמים באוקטובר לאחר ש-18 קבוצות מישראל ומחו"ל ניגשו לשלב הסינון המוקדם. רשות החברות תכננה להגיע לשלב הגשת ההצעות הכספיות לרכישת הנמל כבר בחודש הבא, אולם לא ניתן יהיה להשלים את המכירה ללא קבלת אישור של ועדת הכספים לצו האינטרסים החיוניים. נציג משרד התחבורה הזהיר בדיון כי עיכוב ההליך יפגע בערך החברה בעיני משקיעים זרים.

על מסוף דלקים וכימיקלים: להבטיח את האינטרסים של תושבי חיפה

ועדת הכספים דנה בנושא הפרטת חברת נמל חיפה בעקבות דרישתה של קאליש-רותם לקבל נציג בדירקטוריון חברת נמל חיפה. קאליש-רותם הסבירה כי הליך ההפרטה במתכונתו הנוכחית אינו מבטיח את האינטרסים של תושבי העיר חיפה ובהם הקמת חזית ים ומניעת הקמה של מתקנים מזהמים ומסוכנים מבחינה סביבתית כמו מסוף דלקים וכמיקלים.

לדבריה "לא ייתכן שוועד העובדים יושב בדירקטוריון (חברת נמל חיפה - ע.ב) ועיריית חיפה שוויתרה על מאות מליוני שקלים לא יושבת בדירקטוריון. קאליש-רותם הוסיפה ואמרה כי ההצעה הנוכחית אינה מספקת לאור הכוונה להקים מסוף דלקים וכימיקלים "במרחק 150 מטר מחזית הים. אנחנו רואים שהפעילות הנמלית של החומרים המסוכנים הולכת לגדול, ואנחנו רוצים להיות חלק מכל התהליך ולא רק מחלקים ממנו".

נציג רשות החברות הממשלתיות רועי כחלון אמר כי הרשות שותפה ליוזמה להקמת מנהלת משותפת לנושא הקמת חזית הים בחיפה, אך לדבריו יש צורך להשיג לנושא גם את הסכמת רשות מקרקעי ישראל והאוצר. כחלון הבהיר כי בשטח ההפרטה של חברת נמל חיפה לא יוקם שום מסוף כימיקלים או מסוף דלקים.

מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה בריימן אמר כי מסוף הכימיקלים ומסוף הדלק המתוכננים בשטחים שבבעלות חברת נמלי ישראל, אינם בשטח חברת הנמל שיוצאת להפרטה אלא מחוץ לשטח השייך לחברה.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הציע לבריימן להכניס את עיריית חיפה כשותפה ואמר "שהיא צריכה להיות חלק מהתכניות. לדבריו, "אני בעד הפרטה ולא אאשר את הצו אם עיריית חיפה לא תהיה שותפה לעניין הזה. אני מבקש מוכלם לא לומר את המשפט הזה: כך היה פעם".