ענף הכושר דורש: מתווה אמריקאי לחילוץ הענף מהמצוקה

על רקע העדרו של פתרון ראוי מטעם המדינה למצוקת ענף הכושר פנה יו"ר ארגון בעלי העסקים בענף הספורט והכושר אל נשיא לשכת יועצי המס, בבקשה כי יסייע לענף בבניית מודל שמותאם לענף הכושר • המודל שבנו: תכנית האצת המשק ויציאה מהסגר - נגזר מפורמט הסיוע האמריקאי לעסקים

חדר כושר של רשת הולמס פלייס
חדר כושר של רשת הולמס פלייס

מאז פרוץ המשבר מצוי ענף הכושר במצוקה קשה. מאות מכונים וסטודיואים נסגרו, והמאמנים בתחום מנסים לתמרן, לא תמיד בהצלחה, בין אימונים בזום בעלות מופחתת או בחינם לבין אימונים בפארקים, בהתאם למגבלות ובין הסגרים. פתרון אמיתי לענף שסגור כמעט לחלוטין מאז פרוץ נגיף הקורונה לא נראה באופק.

אתמול (ב'), במסגרת דיון בוועדת הכספים בנושא מענקים ודחיית מסים, עלתה לדיון גם הסוגיה של המענקים לחדרי הכושר, ושר האוצר ישראל כ"ץ שנכח בדיון (בזום) אמר שבכוונת האוצר לפרסם תכנית למענק בהיקף של עד 50 אלף שקלים לעוסקים בענף הכושר. גורמים בענף הכושר הזדעזעו מההצעה שלטענתם לא מהווה פתרון כלל. "מהלך שכזה יוביל לקריסה טוטאלית", אומרים בענף.

על רקע העדרו של פתרון ראוי מטעם המדינה פנה יו"ר ארגון בעלי העסקים בענף הספורט והכושר בישראל, ירון סלע, שהוא גם הבעלים של רשת מכוני הכושר גרייט שייפ, אל נשיא לשכת יועצי המס, בבקשה כי יסייע לענף בבניית מודל שמותאם לענף הכושר, המבוסס על המודל האמריקאי.

המודל שבנו גינדי וסלע - תכנית האצת המשק ויציאה מהסגר - נגזר מפורמט הסיוע האמריקאי לעסקים של ה-SBA - Small Business Administration, מקבילת "הרשות לעסקים קטנים בישראל", בהתאמות ליכולות המשק הישראלי.

התכנית כוללת הלוואה מהירה בערבות המדינה כאשר התנאי המנחה של קבלת הסיוע והפיכתו למענק, תלוי ביכולת וברצון בעלי העסקים לחזור ולהפעיל את עסקיהם, להעסיק עובדים ולסייע למשק בהנעת גלגלי המסחר והכלכלה. על פי התכנית, המענק אשר מעבירה המדינה לעסקים יהיה לפי מקדם 1 במקום מקדם 0.5 בחלוקה לשני סגמנטים: מענק בגין הוצאות קבועות לפי מקדם 0.5; השלמה למקדם 1 בדרך של "הלוואה המירה" בערבות אישית של בעל העסק.

על פי התכנית, ההלוואה תתבסס על דרך חישוב מענק הפעימה השלישית. בעל העסק מצידו מתחייב להחזיר 60% ממצבת העובדים טרום המשבר לעבודה. לאחר חזרה מהסגר, יחויב בעל העסק שבחר במסלול זה להפעיל את העסק לתקופה של 12 חודשים מלאים לפחות. באם הפעיל בעל העסק את העסק בגינו קיבל את המענק במסלול המוצע, תהפוך ההלוואה למענק.

עוד על פי התכנית, במידה ובעל העסק נאלץ או בחר שלא להפעיל את העסק בגינו קיבל את ההלוואה, יחויב בעל העסק להחזיר את ההלוואה בתנאים של הלוואה בערבות מדינה, דהיינו - 48 תשלומים בריבית פריים + 1.5.

 בנוסף, ייקבעו מנגנונים לדיוק במתן המענקים לעסקים אשר נפגעו מגזרות משבר הקורונה וזקוקים לסיוע באמת. על פי התכנית, בעל עסק אשר יבחר במסלול זה, מתכוון בפועל לחזור ולהפעיל את עסקיו לאחר הסגר ויהיה מחויב לכך אישית. בדרך זו, המדינה תחדל מלהשקיע ולהנשים עסקים שאין רצון או סיכוי או אפשרות כי יחזרו לפעול לאחר הסגר.

בנוסף, טוענים בענף הכושר, המודל האמריקאי יוביל להחזרת אמון ציבור בעלי העסקים במערכת ויצירת אינטרס משותף בין מקבלי ההחלטות לבעלי העסקים, בדרך להחזרת המשק לפעילות ויציבות כלכלית.

ח"כ עודד פורר וח"כ קרן ברק הגישו הצעת חוק בנושא, המבוססת על המודל שגיבשו גינדי וסלע, אך לאור התפזרות הכנסת אין יכולת לקדם חקיקה כעת. בענף הכושר שמים יהבם כעת בוועדת הכספים, וביו"ר ועדת הכספים משה גפני. גפני הכניס את הנושא לסדר היום ואף נקבע דיון בנושא מתן מענה למצוקת ענף הכושר ובחינת המתווה הייעודי על בסיס המודל האמריקאי.

לדברי ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו ויו"ר השדולה לעסקים קטנים ובינוניים, "בעלי העסקים משוועים לתוספת מענקים כדי לשרוד. אם האוצר לא יאמץ את תוכנית המענקים על פי המודל האמריקאי, אפעל להעברת החוק רטרואקטיבית כאשר ישראל ביתנו תיכנס לממשלה הבאה שתקום. המתווה האמריקאי הוא המתווה שמהווה את הצומת בה מצטלבים צרכיהם של בעלי העסקים הסגורים לאורך זמן וגם האינטרסים של המדינה. רק כך נוכל לעודד עסקים להמשיך ולפעול ונשמור על מקומות העבודה במשק".

1,000 חדרי כושר יקרסו

ירון סלע, יו"ר ארגון בעלי העסקים בענף הספורט והכושר והבעלים של רשת גרייט שייפ, סבור שללא יישום המודל האמריקאי - ענף הכושר יקרוס. "בתעשייה שלנו, כבר שמונה חודשים הכול דומם וסגור לחלוטין ואין תאריך פתיחה מחודש. אם המצב יישאר כפי שהוא אני מעריך שכ-1,000 חדרי כושר יקרסו וייסגרו. במקום להתייחס אלינו כתחום בריאותי קהילתי ולאפשר עבודה בערים ירוקות, סגרו אותנו באופן גורף. גם כשיפתחו ייקח זמן עד שנגיע לאיזון כלכלי, בגלל ביטולי מנויים מסיביים וייקח זמן עד שנחזיר את המסה ונצבור לקוחות מחדש, אנו חייבים תפוסה של לפחות 70% על מנת לא להפסיד".

לדברי סלע, "מתווה משרד האוצר לפיצוי לעסקים עד 50,000 שקל, כפי שהוגש לאחרונה בוועדת הכספים הוא בגדר "לעג לרש" ואינו מספיק כלל לכיסוי ההפסדים הכבדים שצברו בעלי העסקים. כיום הממשלה אינה מכסה חצי מההוצאות המובנות שיש לנו, לא יכול להיות שהממשלה תתעלם ממתן מענה מותאם לענף שבימים כהרגלם הנו ריווחי. המתווה שגובש בשדולת העסקים הקטנים והבינוניים בראשות ח"כ עודד פורר וח"כ קרן ברק, בשיתוף לשכת יועצי מס, היא התוכנית היחידה שיכולה לחלץ מהבוץ הכלכלי ענפים שלמים כמו ענף חדרי הכושר, אולמות וגני האירועים ועוד. הממשלה חייבת להפנים שמבנה ההוצאות שלנו שונה מזה של רוב העסקים ולאמץ את המודל האמריקאי על מנת שנוכל להיפתח מחדש."

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס מוסיף, כי "רק מתווה הרחבת מענק הסיוע לעסקים שנפגעו באופן הקשה ביותר, מאחר והיו סגורים למעלה מ-100 ימים בשנת 2020, יאפשר לעסקים לחזור לפעילות בתום המשבר הבריאותי. זאת מאחר שעסק שאין לו הכנסות במשך חודשים ארוכים ויידרש כעת, כדי להפעיל את העסק, להעסיק מחדש את העובדים, למלא את המלאים ולהחזיר את הלוואות שלקח, כדי להשאיר את העסק בחיים, וזאת כאמור ללא כל הכנסה, לא יצליח לשרוד תזרימית. רק תוכנית להאצת העסקים תמנע את העמקת המשבר בעת הסרת הסגר. לנקודת החזרה תהיה השפעה גורלית על יכולת הישרדותם של העסקים, ולכן לדעתנו יש לאמץ את המודל האמריקאי שמאפשר לעסקים לחזור ולהפעיל את עסקיהם מחד ומבטיח שהמענק יינתן רק למי שהצליח לשמר את הפעילות במהלך 12 חודשים מתום המשבר הבריאותי. התוכנית המבוססת על המודל האמריקאי תתמרץ את העסקים לחזור לפעילות ולהעסיק עובדים ולהניע מחדש את קטר הצמיחה של המשק הישראלי."