לידיעת הנוסעים: אלו כל הטעויות שנעשו בדרך למלונית וחזרה

וגם: סמנכ"ל משאבי האנוש של בזק פורש אחרי 41 שנה בתפקיד • השיחה

מהומה בנתב"ג. מי לבית, מי למלונית / צילום: יוטיוב
מהומה בנתב"ג. מי לבית, מי למלונית / צילום: יוטיוב

סיבוב הפרסה המביך של הממשלה: פחות משבוע אחרי שהוחלט כי כל הנוחתים בישראל יועברו לבידוד במלוניות הוחלט להפסיק לבודד בכפייה את השבים לארץ בכפוף לביצוע של בדיקות קורונה מידיות בשדה התעופה. חובת הבידוד במלוניות הייתה אמורה לעלות להצבעה מחדש ב-1.1.21 אולם כעת היא תבוטל קודם. מי שבישר את הבשורה הוא שר הבריאות יולי אדלשטיין ש"הנחה את בכירי משרדו לפעול לבטל את בידוד המלוניות בהקדם לשבים מחו"ל, מכל המדינות, בכפוף לבדיקת קורונה". שר הביטחון בני גנץ השמיע אמש עמדה דומה. הביטול ידרוש את אישור הקבינט ואת ועדת החוקה והוא יחול גם על השוהים במלוניות כעת בתנאי שביצעו בדיקה במלונית. הבדיקות בנתב"ג הן חינמיות ובבחינת רשות לטובת קיצור משך הבידוד מ-14 ל-10 ימים.

נזכיר, הממשלה החליטה כי מה-23.12, כל הנוחתים בארץ יועברו לבידוד במלוניות. יומיים לפני כן החליט משרד הבריאות למחוק את ההפרדה בין מדינות אדומות וירוקות והכריז כי כל הנכנסים לישראל יחויבו ב-14 ימי בידוד. אלפים ניסו להספיק לנחות עוד לפני חובת הבידוד במלוניות שהפכה לאבסורד ככל שנכנסנו ממילא לסגר. עוד כשהתקבלה ההחלטה תיאוריית המספרים הצביעה על עיוות - היצע החדרים במלוניות לטובת השבים מחו"ל גדל אמנם ל-3,950 חדרים, אלא שמספר הנוסעים היה גדול בהרבה. מה עושים? מקימים ועדת חריגים שתעניק שחרור לבידוד ביתי. נקבעו קריטריונים לבני 70 ומעלה, לנוסע קטין לבד לנשים הרות וכדומה, שיופנו לבידוד ביתי אבל גם רבים אחרים התגאו שהצליחו לקבל פטור. ביקשנו את המספרים: במשרד הבריאות הגיבו כי "מרבית השבים לישראל הועברו למלוניות לבידוד ושיעור נמוך מהשבים החייבים בבידוד במלונית הלכו לבידוד ביתי". אלא שלפי דובר צה"ל (שמוציא לפועל את החלטת משרד הבריאות בעניין המלוניות) הרוב לא נכנסו למלוניות: "מאז יום רביעי ה-23.12 בשעה 22:00 ועד יום ראשון ה-28.12 בשעה 06:00 נחתו בישראל כ-6,300 נוסעים, מתוכם פונו לבידוד במלון כ-2,555". התור העמוס לוועדת החריגים יעבור כעת לתור לעמדות לבדיקות קורונה בנתב"ג. העיקר שיהיה תור למשהו.

מצנח הזהב

בתום 41 שנה בחברת בזק, אהוד מזומן, סמנכ"ל משאבי האנוש, פורש מתפקידו. את עבודתו בבזק החל מזומן (67) בבקרה הארצית, ובהמשך שימש בין היתר, כעוזר של יצחק קאול שהיה סמנכ"ל משאבי אנוש. עוד לפני שאבי גבאי מונה למנכ"ל מזומן מונה בתקופתו לסמנכ"ל וחבר הנהלה, והוצבה לו המטרה בראש ובראשונה לשקם את מערכת היחסים שבין העובדים להנהלה לאחר הפרטת החברה.

מזומן שהיה איש אמונם של מנכ"לי בזק ב-15 השנים האחרונות נהנה גם מיחסי עבודה טובים עם ועד העובדים וידע למצוא את הדרכים לשמור על שקט תעשייתי. בתקופת כהונתו בזק נהנתה ממערכת יחסי עבודה רגועה גם בתקופות הסוערות ביותר של החברה. תפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש בבזק תמיד היה מורכב ורגיש, ורוב האנשים שכיהנו בו סיימו את תפקידם תוך תקופה קצרה, ולא בנסיבות נעימות, וזאת בשל הפוטנציאל הנפיץ הגלום בו.

גד פרץ

עלו על המסלול להייטק

השבוע הסתיים מחזור ההכשרה הראשון של תוכנית אדווה, המיועדת לנשים מהחברה החרדית, ומכשירה אותן לתפקידי פיתוח בענף ההייטק. את ההכשרה, שנמשכה כשנתיים סיימו 81 נשים, ומהתוכנית נמסר כי 13 מהן כבר השתלבו בחברות שונות במהלך מסלול ההכשרה עצמו. את התוכנית מפעילה Scale-Up Velocity חברה לתועלת הציבור מבית סטארט-אפ ניישן סנטרל. ההכשרה משלבת לימודי מתמטיקה ומדעי המחשב ברמה אקדמית ובהנחייתו של סגל אקדמאי בכיר, תוך התנסות מעשית בפרויקטים בשיתוף גוגל, מובילאיי, IBM, וגורמים ממשרד הביטחון. באירוע הסיום השתתפו: פרופ' יוג'ין קנדל, מנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטרל; מתי צויג , מנכ"לית Scale-Up Velocity; ענת גרימלנד, סמנכ"לית אסטרטגיה ב -Scale-Up Velocity; רוני פרידמן, מנכ"ל אפל ישראל; משה שיינפלד ראש צוות אלגוריתמים במובילאי; מור שלזינגר, מנהלת פיתוח בגוגל בישראל; אל"מ י' מפקד אופק 324, היחידה הטכנולוגית-מבצעית של חיל האוויר; ד"ר אמיר רובינשטיין מבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב; וישראל תיק , חבר במל"ג, עמית במכון החרדי למחקרי מדיניות וסמנכ"ל סמינר בית יעקב.

בסודהסטרים מתכננים את הנופש

לרגל סיכום השנה, הכריזה חברת המשקאות סודהסטרים כי היא מסיימת שנה מוצלחת במכירות. כדי לפרגן לעובדות ולעובדים, ועל הדרך גם לתמוך בענף שנפגע קשות ממשבר הקורונה - היא חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם רשת מלונות פתאל, במסגרתו יקבלו 2,000 העובדים שובר זכאות לנופש משפחתי. מדובר בעובדים בעיקר מתחום הייצור בחברה, תושבי הדרום, אשר יוכלו לנצל את הזכאות בכול אחד ממלונות הרשת בישראל במועד שיבחרו, אחרי הסגר, בהתאם למגבלות האיים הירוקים, ואולי אף בימים שאחרי הקורונה שרק יגיעו במהרה. שווי העסקה של סודהסטרים ורשת מלונות פתאל מוערך בכ-4 מיליון שקל.

מוסף "כלכליסט" - נסגר

מוסף "כלכליסט" המופץ בימי חמישי ייסגר במתכונתו הנוכחית ויהפוך לחלק בתוך החדשות, כך נודע לגלובס. הודעה על המהלך נמסרה בתחילת השבוע לעובדים, שביקשו לברר האם הוא כולל גם פיטורי התייעלות ונענו בשלילה. עם זאת נזכיר כי לעובדי "כלכליסט" יש בשלב הזה הסכם קיבוצי המגן עליהם מפיטורים עד אמצע פברואר ולכן גם אם ההנהלה הייתה מבקשת לפטר כבר כעת, סביר שבית הדין לעבודה היה מונע זאת מהם. מוסף "כלכליסט" החל לצאת לאור ב-2010 כחלק נפרד המצורף לעיתון היומי בימי חמישי. המוסף כלל כתבות רוחב כלכליות בנושאים שונים, שאינם בהכרח חלק מהיומיום הכלכלי. נזכיר כי הנהלת "ידיעות אחרונות" מובילה בשבועות האחרונים תכנית קיצוצים אגרסיבית במסגרתה היא מבקשת לקצץ כ-120-150 עובדים בכלל הקבוצה. הסיבה לקיצוץ שההנהלה מבקשת לעשות היא משבר הקורונה שהעמיק באופן משמעותי את המשבר בו מצוי תחום הדפוס בשנים האחרונות. אמנם כלל תעשיית המדיה נפגעה מהמשבר, אולם הפגיעה של העיתונות המודפסת הרדיו ושילוט החוצות נחשבת לפגיעה הקשה ביותר. עד רגע פרסום הידיעה לא התקבלה תגובתו של יואל אסתרון.

גילוי מלא: ארנון (נוני) מוזס הוא מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט", שנמצאים בתחרות עם גלובס.

ענת ביין-לובוביץ'

ליגת הנשים לא מספיק מקצוענית

מדוע לא משלבים הימורים גם בליגות הנשים בספורט? בדיון בנושא שהתקיים השבוע בוועדה לקידום מעמד האישה אמר מציג הטוטו כי: "זאת לא ליגה מספיק מקצוענית להימורים. שכר הכדורגלניות הוא מאוד נמוך. זאת ליגה שבמילים עדינות קלה להטיה". בתגובה טען יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "יש לכם גם אחריות ציבורית. אתם לא גוף פרטי. אתם מנהלים הימורים ויש תחום אחד שאתם מסרבים לנהל בו הימורים. נהייתם גם משטרה - אתם אומרים שהיא לא תהיה מספיק טובה כי אתם חוששים שתהיה שם בעיה. אתם המשטרה, הטוטו, מי אתם?". סמנכ"ל הרגולציה במועצה בישר בסוף הדיון: "בטוטו נמצאים בהליך עבודה לגיבוש נוהל הסכמי חסויות חדש. אני מבטיח ומתחייב שאנחנו ניתן במסגרת הדיונים שלנו גם את הדעת לדברים שנשמעו פה היום. יהיה ווקטור של אקסטרה כסף לגופים שיקדמו נשים". בדיון שהתקיים תחת הכותרת: "אפליית נשים בהסכמי השיווק של הטוטו", ביקש ח"כ פורר: "קיימנו מספר דיונים בנושא תקצוב ספורט נשים. פניתי לטוטו ולשר הספורט ואמרתי קחו את הנושא בחשבון שלא כמו שעשיתם בעבר. בהסכמי השיווק שלכם אתם מפלים לרעה את ספורט הנשים". מאיר ברדוגו, סמנכ"ל רגולציה במועצה להסדר ההימורים בספורט, אמר: "בטוטו נמצאים בהליך עבודה לגיבוש נוהל הסכמי חסויות חדש. אני מבטיח שאנחנו ניתן במסגרת הדיונים שלנו גם את הדעת לדברים שנשמעו פה היום ונשתדל לתת ביטוי ככל שאפשר ויהיה ביטוי לעוד דברים כאלה - יהיה ווקטור של אקסטרה כסף לגופים שיקדמו נשים. יהיה פקטור לקידום פריפריה. כמה כסף, אני לא יודע".

חדשות טובות

ארגון קרן-שמש מקבוצת עוגן ערך ערב הוקרה בזום, כדי להודות לכ-1,000 מנטורים לניהול שהתנדבו ותרמו מזמנם וסייעו ליותר מ-3,000 עסקים קטנים ומלכ"רים בשנת 2020.