עסקת ידיעות אחרונות מסתבכת: השופטת מסרבת לאשר את המתווה הנוכחי

שופטת המחוזי בתל אביב, איריס לושי-עבודי, הודיעה כי לא תאשר את עסקת מכירת ידיעות אחרונות בגלל סעיף שמעניק לנוני מוזס חסינות מתביעות עתידיות • "אם תביאו אלי נוסח אחר אשקול"

נוני מוזס / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS
נוני מוזס / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS

הכדור חוזר לידיים של נוני מוזס: שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב איריס לושי-עבודי הודיעה בתום דיון כי לא תאשר את עסקת מוזס-הפועלים-ידיעות אחרונות במתווה הנוכחי. הסעיף הבעייתי מבחינתה הוא "סעיף הפטור", הקובע כי הכונסים מוותרים בשם החברות של פישמן על כל תביעה עתידית שיכולה לעלות נגד מוזס ואנשיו אחרי המכירה.

השופטת אמרה בדיון כך "לא אאשר את העסקה עם סעיף הפטור הנוכחי... הבנתי שאתם מתכוונים לדבר עם הקונה ותביאו נוסח אחר. אם תביאו אלי נוסח אחר אשקול". משמעות הדבר היא שמוזס ייאלץ להחליט אם הוא מוכן לקבל נוסח מצומצם יותר שהשופטת תקבל או שיפוצץ את העסקה.

מדוע מדובר בסעיף בעייתי? הפטור מתביעות אמור להגן על מוזס ואנשיו עד רגע המכירה, באופן שבנק הפועלים לא יוכל לתבוע אותו גם אם בהמשך יתברר כי יש מקום לכך.

ברקע, משפחת יודקובסקי, המחזיקה ב-9% ממניות ידיעות אחרונות ומבקשת לעצור את המכירה, טוענת כי בגלל התנהלות עסקית כושלת הפסידה הקבוצה קרוב למיליארד שקל. לטענתה, הדבר נגרם כתוצאה מהחלטה של מוזס להמר על שערי מטבע. ההפסדים הללו לא הוכחשו בבית משפט, ומוזס טען שהעסקאות היו ידועות לדירקטור מטעם משפחת יודקובסקי דוד ליבר. ויתור על האפשרות לתבוע וליהנות מפירות תביעה משמעותו שאם וכאשר תוגש תביעה כזאת, ואפילו אם התובע יזכה ויפוצה לבנק שהחזיק שליש ממניות ידיעות (ולכן הפיצוי שלו עלול להיות גבוה מ-300 מיליון שקל) לא יהיה רשאי לקבל אפילו שקל.

טענות דומות יש למשפחת יודקובסקי בכל הקשור בעסקת מכירת האופציות בהוט - שם לטענתה התמורה שקיבלה הקבוצה תמורת האופציה שמימשה הייתה נמוכה משמעותית מהמחיר היחסי שקיבלה קבוצת פישמן עבור החלק שלה. משפחת יודקובסקי טוענת כי הסיבה לגמישות שהפגינה ידיעות אחרונות בנוגע למחיר שקיבלה תמורת המניות נעוצה בהלוואה אישית שלקח נוני מוזס מבעלי הוט פטריק דרהי. גם במקרה כזה, אם תוגש תביעה הבנק מסתכן באובדן של הרבה כסף.

הנאמן: אין זכות לוותר על האפשרות לתבוע

הנאמן של נכסי פישמן, עוה"ד יוסי בנקל, טען בפני השופטת שלכונסים אין בכלל זכות לוותר על האפשרות לתבוע, כי לשיטתו מדובר בזכויות שהן של החברות של פישמן אותן הוא מנהל. על פי בנקל, הוויתור על תביעות עתידיות פוגע ביתר הנושים, כי מבחינת הבנק קופת פשיטת הרגל מהווה מעין קופת ביטוח ממנה הם יוכלו לקבל את מה שלא יקבלו ממקסום המכירה ויפסידו מהוויתור על התביעות. נראה כי החשש הוא שככל שבנק הפועלים יקבל פחות מהמכירה וניגזרותיה, כך הוא יבקש לקבל יותר מקופת פשיטת הרגל על חשבון הנושים האחרים.

מוזס והכונסים מבקשים להשלים את העסקה עד לסוף דצמבר - כלומר עד יום חמישי הקרוב. השופטת עקצה אותם על כך ואמרה שהיא "לא עובדת לפי הלו"ז שהוכתב לה". עתה כאמור מבקשת השופטת להגיש לה נוסח חדש של סעיף הוויתור כתנאי לאישור העסקה.

*** גילוי מלא: רכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון גלובס. "ידיעות אחרונות", לרבות "כלכליסט" מקבוצת "ידיעות אחרונות", וגלובס הם עיתונים מתחרים.