נפט | פיצ'ר

חברות הנפט רשמו צלילה חדה בשווי הנכסים שלהן, ולא רק בגלל הקורונה

תעשיית הנפט והגז מחקה ב-2020 כ-145 מיליארד דולר משווי נכסיה • הביקוש למוצרים נמצא בשפל בעקבות המגפה ומעבר לכך התעשייה מאויימת על ידי אנרגיה ירוקה • מומחה: "זה לא בגלל שחברה אחת עשתה צעד שגוי. זה איום שהתעשייה כולה מתמודדת איתו"

אסדה של BP בארה"ב / צילום: Reuters, Jonathan Bachman
אסדה של BP בארה"ב / צילום: Reuters, Jonathan Bachman

מגפת הקורונה הביאה להערכה מחודשת הגדולה ביותר מזה לפחות עשור של שווי נכסים בתעשיית הנפט, בשעה שהחברות נמנעות מלהיכנס לפרויקטים יקרים כשהתחזיות לתעשייה מדברות על שנים רבות של מחירים נמוכים.

חברות נפט ודלק בצפון אמריקה ובאירופה מחקו כ-145 מיליארד דולר משווי נכסיהן בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020. זהו הסכום הגבוה ביותר עבור תקופה זו של תשעה חודשים מאז 2010 לפחות, כך לפי ניתוח של "וול סטריט ג'ורנל".

הסכום הזה גבוה ממחיקות חלקיות שנעשו בתקופות דומות בשנים 2015 ו-2016, בעת משבר הנפט האחרון, והוא שווה ערך לכ-10% משווי השוק הכולל של החברות.

לפי ניתוח של נתונים שהתקבלו מחברת S&P Global Market Intelligence, בכל הכלכלות המערביות הגדולות ביצעו חברות מחיקות חלקיות של שווי נכסים במהלך מגפת הקורונה, אך בתעשיית הנפט המחיקות היו גדולות מבכל סקטור מרכזי אחר, לאחר צניחה חסרת תקדים בביקוש העולמי לאנרגיה.

יצרניות נפט לעתים קרובות מבצעות מחיקות שווי חלקיות של נכסים כאשר מחירי הסחורות מתרסקים, משום שההכנסה מנכסי נפט ודלק פוחתת. השנה ההערכה מחדש שנעשתה לרוחב התעשייה כולה הייתה מהקשוחות ביותר, מפני שחברות נפט מתמודדות גם עם אי-ודאות לגבי הביקוש העתידי של המוצרים העיקריים שלהן. זאת, לאור עלייתן של מכוניות חשמליות, התפשטות האנרגיה המתחדשת וחששות גוברים מההשפעה המתמשכת של שינוי האקלים.

 
  

נפט גולמי ופצלי שמן

חברות הנפט האירופאיות הגדולות רויאל דאטש של, BP וטוטאל היו בין החברות שקיצצו הכי הרבה משווי נכסיהן. הן אחראיות לכשליש מהמחיקות שנרשמו השנה. יצרניות פצלי השמן, כולל Concho Resources וחברת Occidental Petroleum, רשמו הפחתה גדולה יותר בשווי נכסיהן ממה שרשמו בארבע השנים האחרונות יחד.

נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של 2020 לא כוללים את התוכנית של מוביל אקסון לבצע מחיקה חלקית של קרוב ל-10 מיליארד דולר משווי נכסיה ואת 10 מיליארד הדולר שחברת שברון קיצצה משוויה לקראת סוף 2019. ניתוח הג'ורנל בדק נתונים מ-S&P, מ-Evaluate Energy ומ-IHS Markit לגבי ירידות ערך של יצרניות נפט גדולות ויצרני נפט עצמאיים עם שווי שוק של יותר ממיליארד דולר, מארה"ב, מקנדה ומאירופה.

לדברי רג'ינה מאיור, שמובילה את מחלקת האנרגיה בחברת הנהלת החשבונות הבינלאומית KPMG, המחיקות מייצגות לא רק את הירידה בערך הנכסים לטווח קצר, אלא את האמונה של חברות רבות שמחירי הנפט לא יתאוששו לגמרי לעולם. "הם מתחילים להבין את העובדה שהביקוש למוצר ירד, והמחיקות החלקיות הן סימן מקדים לכך", אמרה מיור.

לפי חוקי הנהלת החשבונות בארה"ב, על חברה לבצע מחיקה חלקית של אחד מנכסיה כאשר תזרים המזומנים הצפוי מאותו נכס נמוך משוויו הרשום בדוחות. למרות שהמחיקה החלקית לא פוגעת בתזרים הממשי של חברה, היא עשויה להעלות את עלות ההלוואה מפני שהיא מגדילה את נטל החוב של החברה ביחס לנכסים. חברות גם מתבקשות לרשום ירידות ערך כאלה כסכומים היורדים מההכנסות.

עבור תעשיית הנפט, ההערכה מחדש מגיעה בסוף תקופה שבה היה נראה שמקורות האנרגיה אוזלים, מה שהוביל לבהלה לרכישת רזרבות דלק מבוסס מאובנים, כולל מרבצי פצלים בארה"ב ושדות נפט בקנדה.

כדי שחלק מהנכסים שנמצאים באדמה יהיו רווחיים, צריך שמחירי הנפט יהיו ברמה של תחילת העשור. אך אחרי שחברות פצלי השמן שחררו כמויות גדולות של נפט ודלק, היו שני משברי נפט בחמש השנים האחרונות, והפעם האחרונה שנפט ברנט נמכר ביותר מ-100 דולר לחבית הייתה בשנת 2014.

חששות לגבי ביקוש לטווח הארוך הוחמרו בגלל העודפים בהיצע הדלק המבוסס על מאובנים. החברות טענו שהן נעשו יותר בררניות לגבי אפיקי השקעה. פרויקטים מתמודדים עם תחרות קשה יותר לגבי גיוס הון, בתוך ההיצע הגדול.

בחברות BP, רויאל של ושברון ציטטו תחזיות פנימיות על ירידה במחיר הנפט כסיבה לרישום ירידת הערך בנכסים. ב-BP מאמינים שלמגפת הקורונה עשויה להיות השפעה מתמשכת על הכלכלה, כך אמר ביוני מנכ"ל החברה ברנארד לוני, כאשר היא הודיעה על המחיקות הצפויות. "איפסנו את תחזית המחירים שלנו כך שתשקף את ההשפעה הזו ואת הסבירות שיהיו מאמצים גדולים יותר 'לבנות מחדש, טוב יותר' לכיוון של עולם שמתאים להסכמי פריז", אמר לוני, בהתייחס ליעדי פליטת הפחמן המוזכרים בהסכם הבינלאומי.

באקסון אמרו בנובמבר, שהיא מבצעת הערכה אסטרטגית של רווחיות הנכסים תחת אילוצי השוק הקיימים ומתכוונת לרשום עבור חלקם ערך נמוך יותר, עד כדי שחיקה של 17-20 מיליארד דולר מערכם המשוקלל.

אנרגיה מתחדשת

בחברת "של" אמרו שהמחיקה קשורה בעיקר לפרויקט הגז הטבעי של החברה באוסטרליה ולאסדת גז צפה, שנאבקת להפוך לרווחית לאחר שנים של עיכובים וחריגות מהתקציב. המגפה גרמה לשינויים במבנה החברה על מנת למקד את מאמציה בייצור נפט באיכות הגבוהה ביותר, ועל מנת להאיץ השקעות באנרגיה עם חתימת פחם קטנה.
בשנים הקרובות, תחרות גוברת ממקורות אנרגיה מתחדשת ושינויי מדיניות כלפי דלק מאובנים עשויים להביא להערכות נוספות ביחס ליכולות נכסי הנפט והדלק לייצר תזרים מזומנים עתידי תוך ציות לחוקי הנהלת החשבונות של ארה"ב, אמר פיליפ קיג'יי הונג, פרופסור להנהלת חשבונות באוניברסיטת סנטרל מישיגן. הגידול המהיר באנרגיה מתחדשת עשוי לסדוק את שווי נכסי החברות לאורך זמן.

"זה לא בגלל שחברה אחת עשתה צעד שגוי", אמר. "זה איום שהתעשייה כולה מתמודדת איתו לטווח הארוך".