עוקפים את החרם: הדרך ליפן עוברת בדובאי

העניין היפני בישראל גובר בשנים האחרונות, והסכמי אברהם מאפשרים פריצת דרך בתחום • הנוכחות הגבוהה של חברות יפניות באיחוד האמירויות תאפשר להן ליצור קשרים חדשים עם החברות הישראליות שהחלו לפעול במדינה

האי אל ראם באבו דאבי / צילום: shutterstock
האי אל ראם באבו דאבי / צילום: shutterstock

רבות דובר ונכתב על הסכמי אברהם ההיסטוריים בחודשים האחרונים. אין ספק שמדובר בפריצת דרך משמעותית ביחסי ישראל עם מדינות המפרץ, ולא רק מבחינה גיאופוליטית, אלא מבחינת הזדמנויות עסקיות.

תוך זמן קצר צפויים להתגבר השקעות הדדיות, סחר בטובין ובשירותים, במיוחד אחרי שהושק הגשר האווירי בין נתב"ג לדובאי. נשאלת השאלה מה תהיה ההשפעה של התפתחויות אלו על יחסי המסחר בין ישראל למדינות נוספות במזרח הרחוק, כמו למשל יפן, לה יש נציגות עסקית ענפה בדובאי עם למעלה מ-350 חברות יפניות.

בשנים האחרונות קיים עניין הולך וגובר בקרב חברות יפניות בישראל, וממשלת יפן העבירה מסר ברור לסקטור העסקי לעידוד עסקים עם ישראל. בהתאם, עלה מספר החברות היפניות שפעילות בישראל מ-24 ל-92 בשש השנים האחרונות, היקף ההשקעות היפניות בישראל במגמת עליה (למרות הקורונה) והמומנטום החיובי נמשך.

עם זאת, הפוטנציאל הגלום בסחר בין ישראל לכלכלה השלישית בגודלה בעולם רחוק מלהיות ממומש, בין היתר לאור האינטרסים היפניים במזרח התיכון והשפעות החרם הערבי שעדיין נוכח במקומות מסוימים. על כן, רבים מאמינים שמעבר לשיתופי הפעולה שכבר החלו להירקם בין ישראל לאמירויות, ההשפעה של ההתקרבות בין ירושלים לאבו דאבי עשויה לקרב את ישראל גם ליפן.

חשיבות הנושא התחדדה עבורי לקראת פאנל מעניין אליו הוזמנתי להשתתף במסגרת פסטיבל החדשנות DLD. תחת הכותרת "הזדמנויות ואתגרים בשיתופי פעולה בין ישראל, יפן ואיחוד האמירויות", שוחחנו יחד עם נציגי ממשל ותעשייה מיפן, איחוד האמירויות וישראל. בהמשך פורסמו מספר כתבות בנושא ביפן, בין היתר ע"י העיתון הכלכלי המוביל ביפן Nikkei וערוץ התקשורת הציבורי NHK, המתארות את ההתלהבות מצד חברות יפניות מהסכמי השלום אשר פותחות עבורן הזדמנויות חדשות.

דובאי משמשת כ-hub עבור חברות יפניות, עם נוכחות של כ-350 חברות. חברות יפניות שמשווקות טכנולוגיות ישראליות, למשל כאלה שפותחו במרכזי המו"פ שלהן בארץ, יוכלו לקדמן ביתר קלות בשווקי המפרץ. השקעות משותפות במיזמי אנרגיה מתחדשת יכולות להוביל את השת"פ הטרי-לטרלי, כמו גם שיתופי פעולה בתחום הסייבר, מוביליטי חקלאות ובריאות דיגיטלית.

בשיחות עם מקביליי בממשלת יפן, שאמונים על קידום סחר חוץ של יפן, הנושא עלה לא אחת וסיכמנו לעבוד יחד כדי לקדם את האינטרסים המשותפים ולנצל את ההזדמנות החדשה שנוצרה.

כנסים ותערוכות בינלאומיות שמתקיימות באירופה וארה"ב מהוות כר פורה ליצירת שיתופי פעולה. בעשור האחרון הנספחים הכלכליים של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה פעלו לייצר אלפי פגישות עסקיות בשנה בין החברות הישראליות שמשתתפות באירועים אלו לבין החברות הזרות מהמדינות בהן אנו משרתים.

מפגשים אלו מובילים למאות סיפורי הצלחה. בהתחשב בנוכחות הגוברת של חברות ישראליות במדינות המפרץ והנוכחות היפנית המשמעותית שם, זה רק עניין של זמן עד שנראה סיפורי הצלחה תוצרת אסיה. 

הכותב הוא הציר הכלכלי וראש נספחות משרד הכלכלה והתעשייה בשגרירות ישראל ביפן