מהבית הלבן לאחוזת בית: משפחת קושנר מתכננת לגייס 100 מיליון דולר בהנפקת אג"ח בישראל

תוכניתה של חברת Kushner Cos צפויה לעורר מחדש את הביקורת לגבי ניגוד עניינים אפשרי בין תפקידו של ג'ארד קושנר בבית הלבן לבין עסקי משפחתו

ג'ראד קושנר/ צילום: רויטרס
ג'ראד קושנר/ צילום: רויטרס

חברת .Kushner Cos, העסק של משפחתו של ג'ארד קושנר, היועץ הבכיר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הגישה מסמכים לגיוס של לפחות 100 מיליון דולר במכירת איגרות חוב בישראל. העסקה תהווה גיוס ראשון של החברה בשוק האג"ח הישראלי, כמו גם גיוס ההון הגדול ביותר של אג"ח לא-מובטחות שעושה החברה המשפחתית, שבבעלותה נכסים בשווי מיליארדי דולרים, הכוללים בנייני מגורים, בנייני משרדים ונכסים עסקיים אחרים ברחבי ארה"ב.

החברה של משפחת קושנר הגישה את המסמכים הנחוצים לרשות ניירות ערך הישראלית ותנפיק את האג"ח בבורסת תל אביב. החברה גייסה הון בישראל בדרכים אחרות בעבר, הן על ידי הלוואות מבנקים והן על ידי שותפויות בהשקעות בנכסים. "בקושנר שוקלים את האפשרות להנפיק אג"ח בתל אביב", אמר דובר החברה. "לחברה שנים רבות של הצלחה בעבודה עם מוסדות ישראליים, גם כלווה וגם כשותפה".

שוק האג"ח הישראלי נהפך בשנים האחרונות למקור גדל לגיוס הון עבור חברות נדל"ן אמריקאיות, כולל החברות סילברסטון, אקסטל, סטרווד קפיטל ואחרות. ובכל זאת, הצעד של חברת קושנר צפוי להצית מחדש את הביקורת לגבי ניגוד העניינים הפוטנציאלי בין תפקידו של קושנר בבית הלבן לבין עסקי המשפחה שלו. קושנר הוא גם חתנו של הנשיא טראמפ, ושיחק תפקיד מרכזי בקידום סדר העדיפויות של הממשל במזרח התיכון.

האבא קיבל חנינה מהנשיא טראמפ

נוסף על כך, מוקדם יותר החודש העניק הנשיא טראמפ חנינה לאביו של קושנר, צ'רלס קושנר, שנגזר עליו ב־2005 עונש מאסר של שנתיים, לאחר שהודה באשמה בהתחמקות מתשלום מסים ושיבוש עדויות. דובר הבית הלבן סירב להגיב לדברים.

לאחר שהצטרף לממשל טראמפ, מכר ג'ארד קושנר את חלקו הפרטי בנכסי החברה לבני משפחתו, כדי להימנע מניגודי עניינים, אבל ישנם מבקרים האומרים שלא הלך מספיק רחוק. לא ניתן היה לברר איזה תפקיד, אם בכלל, יהיה לקושנר בעסק המשפחתי לאחר שטראמפ יעזוב את הבית הלבן ב־20 לינואר.

ההנפקה תתבצע ברבעון הראשון של 2021

הנפקת האג"ח של חברת קושנר בישראל צפויה להתרחש ברבעון הראשון של 2021. דובר החברה סירב למסור מה היא מתכננת לעשות בכסף. כמה משקיעים בנכסים התחילו לצבור מזומנים בחודשים האחרונים, בציפייה לגל של הזדמנויות מכירה עקב המצוקה שמגפת הקורונה גרמה לה בשוק הנדל"ן.

בחברת קושנר נראה כי מצטרפים לטרנד. החודש, החברה העמידה למכירה תיק הכולל עשרה בנייני דירות להשכרה במרילנד, עם 5,500 יחידות דיור בסך הכל. התיק עשוי להיות שווה 800 מיליון דולר.

החברה גייסה הון בישראל בעבר על ידי נטילת הלוואות מבנק לאומי ומבנק הפועלים, כמו גם משותפויות בהשקעות בנכסים עם בתי השקעות כמו פסגות וקבוצת הראל.

בחברה נמנעו מגיוס הון מחברות השקעה עצמאיות מאז סמוך לתחילת הקדנציה של טראמפ כנשיא ארה"ב, כאשר ניסיונות המשפחה להציל חלק מהשקעתה בבניין המשרדים בשדרה החמישית מס' 666 במנהטן, גרמו לסערה של ביקורת ציבורית. בנקודה מסוימת, קושנר האב ניהל משא ומתן עם קבוצת אנבנג הסינית - חברה שיש לה קשרים קרובים לממשל הסיני. השיחות של קושנר ואנבנג לא הולידו עסקה. לבסוף החכירה החברה את הבניין לחברת ניהול הנכסים ברוקפילד (Brookfield Asset Management).