דאון טאון ת"א: מניות הנדל"ן והפיננסים הכבידו על מדד הדגל, שירד השנה 12%

מגזרי הפיננסים והנדל"ן ספגו את המכה הגדולה ביותר במשבר הקורונה • מנגד, החגיגה במניות הטכנולוגיה הקפיצה את מדד ת"א-90 ב-16% מתחילת 2020

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

מבט על ההרכב הנוכחי של מדד המניות ת"א-35 מגלה נתון מעניין: כמחצית מחברות המדד הציגו בשנת 2020 תשואה שלילית, כשאצל יותר מ-40% מהחברות היא הייתה שלילית דו-ספרתית. משכך, אין זה מפתיע כי המדד כולו הציג בבוקר יום רביעי תשואה שלילית של כ-12% מתחילת השנה.

ת"א-35 הוא מדד מוטה מניות פיננסים ונדל"ן. כל חמשת הבנקים הגדולים ועוד שתי חברות ביטוח גדולות כלולים בו כיום, ויחדיו הם מהווים 28.7% מהמדד. מגזר הנדל"ן המניב זוכה אף הוא לייצוג מכובד של שש חברות, שמשקלן הכולל במדד 12.2%.

הפיננסים והנדל"ן הם שניים מהמגזרים שספגו השנה את המכה הכלכלית הגדולה ביותר במשבר שהנחית נגיף הקורונה על העולם כולו. שני המגזרים פועלים ברמות מינוף גבוהות, ולכן רגישים יותר להאטה כלכלית חריפה, כפי שיצר משבר הקורונה בעקבות הסגרים החריפים שהטילו ממשלות בישראל ובעולם בניסיון לעוצרו.

תשואות שליליות למניות התיירות והאנרגיה

שלושה מגזרים נוספים שספגו השנה בעוצמה את השפעותיו השליליות של משבר הקורונה, הם התעופה, התיירות והאנרגיה הפוסילית (דלקי מאובנים). אמנם תחום התעופה אינו זוכה לייצוג במדד ת"א-35, אבל שני האחרונים דווקא זכו לייצוג כזה במחצית הראשונה של 2020 והשפיעו במידה רבה על התשואה השנתית השלילית שנרשמה במדד.

כך למשל, מניית חברת המלונאות פתאל החזקות מציגה כעת תשואה שלילית של 38% "בלבד" מתחילת השנה, אבל זאת לאחר התאוששות חדה בחודשים האחרונים, כאשר היא נכללת במדד ת"א-90. במחצית הראשונה של 2020, כשעוד הייתה חלק מת"א-35, רשמה פתאל תשואה שלילית כפולה, של כ-73%, שהשפיעה גם כן לרעה על ביצועי המדד השנה.

מגזר האנרגיה הפוסילית במדד ת"א-35 כולל כיום רק את חברת אנרג'יאן, אבל עד לעדכון המדדים בקיץ האחרון כלל המדד עוד ארבע חברות: דלק קידוחים והחברה האם שלה קבוצת דלק, וכן בזן והחברה האם שלה, החברה לישראל. ארבע אלה הציגו במחצית הראשונה של השנה תשואות שליליות חדות של 50% עד 90%, שפגעו קשות בתשואה הכללית של המדד.

חברות הטכנולוגיה הצטרפו למדד הדגל

ירידות חדות אלו הובילו עמן באחרונה לכניסה של חמש חברות טכנולוגיה למדד הדגל על חשבונן של המניות המתרסקות, ולשינוי המיוחל בהרכב המדד שעשוי להשפיע לטובה על ביצועיו בשנה הבאה. מגזר הטכנולוגיה היה הקטר שהוביל את בורסות העולם ב-2020, כאשר מיתן את ההשפעות השליליות במגזרי הנדל"ן, התעופה, התיירות והפיננסים.

מגזר הטכנולוגיה זכה השנה לייצוג מכובד במדד החברות הבינוניות בגודלן, ת"א-90, שהציג בזכות כך תשואה חיובית פנטסטית של כ-16% מתחילת 2020. הפער העצום בין שני המדדים גם מלמד מדוע חשובה חשיפה רחבה ככל האפשר, כפי שניתן לקבל במדד המניות הרחב ת"א-125 (הכולל את שני המדדים יחדיו), שאיבד השנה רק 4% מערכו.

סיבה נוספת שהשפיעה השנה לרעה על תשואות מניותיהן של חברות היצוא הגדולות, הן בתחום הטכנולוגיה והן בתחום התעשייתי המסורתי, היא נפילתו של הדולר האמריקאי בכ-7% מול השקל מתחילת 2020. ללא נפילה זו, הייתה מציגה כנראה בורסת תל אביב תוצאה טובה יותר ב-2020.