אפליקציות | פיצ'ר

חכמות, מועילות ומטרידות: האפליקציות והטכנולוגיות שינהלו את חיינו עד 2030

מכשירים חכמים ואפליקציות ישמרו עלינו ועל החפצים שלנו, ידאגו לבריאותנו וגם יסבירו מה הם עושים • לפי דוח המגמות הצרכניות של אריקסון, עד סוף העשור לבינה מלאכותית ולמכונות חכמות תהיה השפעה עצומה על חיי היום יום שלנו

עד סוף העשור לבינה מלאכותית ולמכונות חכמות תהיה השפעה עצומה על חיי היום-יום שלנו / צילום: Shutterstock
עד סוף העשור לבינה מלאכותית ולמכונות חכמות תהיה השפעה עצומה על חיי היום-יום שלנו / צילום: Shutterstock

בינה מלאכותית ומכונות חכמות שולטות בעשר המגמות הצרכניות שישפיעו על חיינו עד 2030, כך לפי דוח של חברת אריקסון. מקריאת הטקסט הפותח של הדוח אפשר לקבל את הרושם שחיינו יורכבו מאושר צרוף שיושפע מהיכולת של המכשירים החכמים הסובבים אותנו לדעת בדיוק מה אנחנו צריכים בכל דקה. הם לא רק יכינו לנו קפה, הם יתאימו אותו לאיכות השינה שלנו בלילה.

זוהי השנה העשירית של אחד הדוחות המסקרנים בשוק. התובנות מבוססות על סקרים בקרב מאמצים מוקדמים של טכנולוגיה המתגוררים ב-15 מטרופולינים בעולם, מסן פרנסיסקו וניו יורק ועד בנגקוק וטוקיו, שבוצעו באוקטובר האחרון. לדברי אלון ברמן מנכ"ל אריקסון ישראל "אפשר להסתכל על כל רעיון בדוח כהזדמנות לתחום עסקי חדש עבור ספקי שירותי תקשורת בדור החמישי".

בוטים גופניים: שיפור בריאות פיזית ונפשית

 
  

"שלד חיצוני" נשמע לקוח היישר ממדע בדיוני. אך באריקסון מזכירים כי האנושות משתמשת בעזרים לשיפור תנועה עוד מהמאה ה-19. ייתכן שעכשיו, עם כניסתה של טכנולוגיית בינה מלאכותית בעלות נמוכה, סוללות חדשות וקלות יותר ורשתות דור חמישי עם זמן השהייה נמוך, השלדים החיצוניים יהפכו לחלק מחיי היומיום. שישה מתוך עשרה נשאלים בסקר סבורים שחליפות חיצוניות יעזרו לבני אדם בביצוע עבודות עד 2030, וישפרו את כוחם.

76% צופים חליפות תומכות יציבה אינטליגנטיות שסייעו לשמור בחיי היומיום. מחציתם היו רוצים להשתמש בכזו בעצמם.

מלאכים שומרים: איתור חפצים והגנה דיגיטלית

 
  

דמיינו שלכל חפץ יש יכולת דומה לאפליקציית "מצא את הטלפון שלי". 75% סבורים שמאתרי חפצים המחוברים לרשת יהיו זמינים עד סוף העשור.

אבל לא רק חפצים חשובים לנו, אלא גם הדאטה, שרק צפוי להמשיך ולגדול. שלושה מארבעה משיבים מאמינים ש"שומרי פרטיות" יעזרו לנו להגן על המידע, להקטין את "טביעת הרגל הדיגיטלית" שלנו וגם להטעות מצלמות מעקב ולחסום חדירה דיגיטלית לפרטיות.

בצד השלילי, שליש מהנשאלים היו רוצים "חוקר פרטי" שאוסף נתוני ניטור מקוונים כדי לרגל אחר בני משפחה, שכנים או אנשים אחרים.

בוט קהילתי: ממשמר אזרחי ועד גינון

 
  

טכנולוגיה משותפת יכולה לשפר את החיים הקהילתיים. למשל, בוט שיתריע מפני מסיגי גבול בשכונה. כמעט 80% סבורים ש"כלבי שמירה" אלקטרוניים יוכלו לתקשר ביניהם כדי להתריע מפני מישהו חשוד שמסתובב באזור.

אבל זאת לא כזאת שכונה גרועה, 74% חוזים שמכשירי גינון אוטומטיים כמו מכסחות דשא ישתפו פעולה באופן אוטונומי וידאגו לניקיון האזורים הציבוריים.

או למשל סחר חליפין על בסיס ערך שחושב בידי בינה מלאכותית: כ-70% סבורים שעד 2030 חזית הטכנולוגיה תאפשר חיים בני קיימא ולכידות קהילתית.

בוט לאיכות הסביבה: להתגונן ממשבר האקלים

 
  

הטכנולוגיה עשויה לסייע להתמודד עם ההשפעה ההולכת וגוברת של משבר האקלים. 80% צופים שמכשירים חכמים ישתפו מידע ואתראות לגבי מזג אויר חריג. מחצית מהמשיבים היו רוצים מטהר מים חכם שיודע להתאים עצמו לזיהומים משתנים.

המכשירים לא רק יזהירו אלא גם יעזרו, למשל בשיתוף אנרגיה ביניהם וטעינה רק שלא בשעות העומס כדי לחסוך בחשמל. דרך אחרת תהיה לייצר חשמל בבתים, מהשמש או על ידי סוללות שיטעינו את עצמן מפסולת, תנועה או גשם. 6 מתוך 10 נשאלים אמרו שהיו רוצים להשתמש בבית בסוללות נטענות עצמאית כבר עכשיו.

ביתי הוא משרדי: סיוע בעבודה מהבית

כפי שנוכחנו בתקופת הקורונה, העבודה מהבית מייצרת סיטואציות ואתגרים חדשים, והטכנולוגיה תידרש לענות עליהם. למשל, רמקולים חכמים שיצרו קירות מבטלי רעשים סביב המשרד הביתי.

בכלל נראה שהמשרד הביתי הולך לתפוס הרבה יותר מקום בחיינו בעתיד על רקע השינויים שנוצרו בתקופת המגפה. כחלק מההתנהלות החכמה שלנו, נוכל למשל לדעת בדיוק בכמה כרוכה עלות העבודה שלנו בבית.

אבל 75% מעובדי הצווארן הלבן מאמינים שבמקביל יעקבו אחרינו כדי לדעת עד כמה אנחנו אפקטיביים בעבודה.

בוטים מסבירים: להציץ לתוך הקופסה השחורה

הבנת ההיגיון של המכונות היא משימה קשה עד בלתי אפשרית. וזה צריך להשתנות. הסמארטפון שלנו אוסף עלינו נתונים? אנחנו רוצים להבין איך הוא עושה זאת. כמחצית מהנשאלים שכבר מדברים עם המכשירים שלהם, או עם העזרים הקוליים בהם, מעריכים שעד סוף העשור מכשירי בינה מלאכותית יידרשו בחוק להסביר את פעולותיהם. שמונה מעשרה חושבים שיהיו מערכות פיננסיות אוטומטיות שמסבירות איך ההשקעות שלך מנוהלות.

סייעי קישוריות: לשמור עלינו מחוברים

 
  

השנה החולפת הבהירה עד כמה הקישוריות לרשת חשובה כתשתית חברתית. למרבה הצער, נראה שהקשיים יימשכו, בין אם חוסר בקישוריות סלולרית, או היעדר כיסוי של ה-WiFi. אבל יהיו התקנים חכמים לזיהוי אות שיאתרו את המקומות בעלי הנגישות לתשתית הטובה ביותר גם באזורים צפופים ועמוסים ויכוונו אותנו לשם. 83% סבורים ששירות כזה יהיה זמין עד סוף העשור. בלי קשר 80% חוזים שירות האצה חכם מבוסס רשת שישפר את ביצועי המכשירים.

בוט רשע: פשע אוטומטי בעולם וירטואלי

 
  

זוכרים את הסרט אני רובוט? ובכן הבוטים ישמשו את בני האדם לעניינים יומיומיים, בהם גם פשיעה. תתכוננו לבוט שמוכר סמים או גונב ארנקים. במלים אחרות, העבריינים יתחכמו וינצלו את הטכנולוגיה לטובתם כמו שהיה משחר הדורות.

93% סבורים שעד סוף העשור יהיו מוצרים דיגיטליים בעלי פוטנציאל או אפילו כוונה לגרום נזק. המסקנה המתבקשת: הבינה המלאכותית תידרש לכללים נוקשים ומעודכנים של אתיקה.

יצרני תוכן: משחקים חדשים בהתאמה

 
  

בוטים כבר מתרגמים באופן דינמי אתרים בין שפות, ואוספים ועורכים חדשות. האם עד 2030, יוצרי התוכן ימשיכו להיות בני אדם? או שמכונות חכמות מחוברות ישחקו תפקיד גדול בהרבה ביצירת המשחק שנשחק בו, על בסיס היכרותם איתנו?

באריקסון טוענים שניתוח בקרב מומחי טכנולוגיה, מלמד שישנה תחרות בין בני אדם לבין מחשבים על יצירת תוכן. 47% מהנשאלים יעדיפו שבינה מלאכותית תגבש את רשימת השמעת המוסיקה.

כן בוס: יודעים יותר ויעזרו לנו להחליט

 
  

מכשירים צוברים עוד ועוד מידע, ואולי אף יכירו אותנו טוב יותר מעצמנו. 70% צופים בינה מלאכותית ברשתות החברתיות שתיצור מעגל חברים שיביא מצב בריאותי ונפשי אופטימלי.

אלא שלא בטוח שנאהב את כל העצות. 74% מאמינים שמכשירים לבישים יגידו אם שתינו יותר מדי אלכוהול ואולי אף יחסמו התנעת מכונית או גישה לכספים. 30% סבורים שעד 2030 כיבוי העוזר האישי יהיה צעד של הפגנת עצמאות, כמו לא להקשיב להורים.