בחירות 2021 | ניתוח

האם עזיבת יפעת שאשא-ביטון גוזלת מהליכוד נדוניה שהיא לא שלה?

למי שייך המנדט של יפעת-שאשא-ביטון ומימון המפלגות שלה? איך תשנה ההכרזה עליה כפורשת? • המשרוקית של גלובס עושה סדר במשבר התורן

יפעת שאשא–ביטון / צילום: דוברות הכנסת
יפעת שאשא–ביטון / צילום: דוברות הכנסת

הודעתה של ח"כ יפעת שאשא-ביטון ב-15 בדצמבר על עזיבתה את הליכוד למפלגתו של גדעון סער "תקווה חדשה" עוררה כעס בשורות הליכוד על כך שלא התפטרה מהכנסת. למה הכעס? כי הישארותה בכנסת גוזלת לכאורה מהליכוד מנדט ששייך לה ואת יחידת מימון המפלגות שמגיע לה בגינו, שעומד על 84 אלף שקל בחודש, ולא מאפשרת להכניס תחתיה מישהו מרשימת הליכוד.

מכיוון שלא התפטרה, עלתה דרישה כי שאשא-ביטון תוכרז כפורשת מסיעת הליכוד לפי חוק. כפורשת יימנעו ממנה זכויות שונות, כמו האפשרות להתמזג עם סיעה אחרת, לקדם חקיקה ולהשתתף בוועדות. היא גם תהיה מנועה מלהתמודד בבחירות הבאות ברשימה קיימת, אלא רק ברשימה חדשה.

ההגבלות הללו נועדה למנוע "כלנתריזם" - מצב שבו ח"כ עובר מסיעה אחת לאחרת ומעביר איתו את המנדט ואת מימון המפלגות שלו לסיעה החדשה תמורת טובות הנאה. לכן, ח"כ שהוכרז כפורש הופך לסיעת יחיד ומנוע מלהעביר את המנדט שלו הלאה, ויחידת המימון שלו נשארת בידי הסיעה המקורית.

ביום ב' התקיים דיון בוועדת הכנסת לבקשת יו"ר הליכוד מיקי זוהר, שדרש להכריז על שאשא-ביטון כפורשת. זוהר משך לבסוף את הבקשה בטענה ש"הדיון היה פוליטי". באותו דיון תקף ח"כ עוזי דיין מהליכוד את שאשא-ביטון בחריפות פיוטית כ"בת מעל" והמשיך את המתקפה ביום ג' ברדיו 103FM שם טען כי היא "מדלגת" ממפלגה למפלגה "עם נדוניה שהיא לא שלה".

אך האם היא באמת גוזלת מהליכוד נדוניה לא לה? שאשא-ביטון טוענת שלא. בראיון ביום ג' בגלי צה"ל היא אמרה: "הניסיון להכריז עלי כעל פורשת, הציבור צריך לדעת שהייתי חלק מסיעת הליכוד אבל כמייצגת את מפלגת כולנו. אני לא לוקחת מהליכוד לא מנדט ולא כסף ולא מימון מפלגות".

שאשא-ביטון נמצאת ברשימת הליכוד כנציגה משוריינת של מפלגת כולנו, לאחר שהמפלגות חתמו על הסכם לקראת הבחירות האחרונות לפיו כולנו תיוותר מפלגה עצמאית בתוך הליכוד. לכן טכנית היא צודקת - המנדט שלה שייך לכולנו ולא לליכוד.

היא גם לא גזלה את כספי המימון מהליכוד. בהסכם הובהר כי המפלגות נפרדות ולכן זוכות למימון נפרד. לכן, אם תוכרז כפורשת יחידת המימון השוטף שלה לא תעבור לליכוד, מה שכן היה קורה לו הייתה מתפטרת ומוחלפת במישהו מהליכוד. לצד זאת, כפורשת המימון כנראה לא יעבור אליה - אלא למפלגת כולנו.

אם כך, האם הכרזה עליה כפורשת בעצם חסרת משמעות? לא בדיוק.

בחוות הדעת של היועמ"שית של ועדת הכנסת נכתב כי בהתאם להסכם בין כולנו לליכוד, אם שאשא-ביטון תוכרז כפורשת - יחולו עליה מגבלות בעבודה הפרלמנטרית ובהתמזגות עם סיעה אחרת. כפורשת היא אומנם לא מנועה מלהתמודד עם "תקווה חדשה" בבחירות הבאות, שהיא מפלגה חדשה, אך מעמדה ימנע מהמפלגה להתאחד עם סיעה שכבר קיימת בכנסת הנוכחית, מה שבהחלט עשוי להוות מכשול פוליטי בפני שאשא-ביטון.

בשורה התחתונה: הכרזה על שאשא-ביטון כפורשת אומנם לא תחזיר לליכוד את מימון המפלגות שלה, אך היא כן תגביל את פעילותה הפוליטית.

לקריאה נוספת:

חוות הדעת של היועצת המשפטית של וועדת הכנסת, 24.12.2020

סיכום הדיון באתר הכנסת, 28.12.2020

תחקיר: ארן רונדל