נגיף הקורונה והחיידק הפוליטי – שתי הסיבות לכך שהביקוש לדירות יוכפל בשנים הקרובות

הפסיקו עם תוכניות כמו מע"מ אפס, דיור למשתכן, מחיר למטרה ושאר שמות מפוצצים לתוכניות חסרות משמעות ופשוט תנו למשק לבנות עצמו מחדש, תנו אור ירוק להתחלות בנייה, תנו תקווה לצעירים שעוד רוצים לקנות פה דירות

דירות חדשות/צילום: אייל יצהר
דירות חדשות/צילום: אייל יצהר

על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, סך התחלות הבנייה בשנת 2020 נמוכים משמעותית בהשוואה להיקפי הבנייה בעשור האחרון. למעשה, מאז 2014 לא נרשם קצב התחלות בנייה כל כך נמוך.

את הצניחה החדה בהתחלות הבנייה אפשר להסביר על ידי שתי תופעות הקשורות למשבר הקורונה - האחת מגבלות התנועה והסגר שהובילו לצמצום במספר העובדים בענף הבנייה והסיבה השנייה היא המשבר הכלכלי החריף אשר גרם לחברות הבנייה לחשוב פעמיים לפני שהן מתחילות לבנות.

את העצירה בהתחלות הבנייה אפשר לשייך גם לחיידק הפוליטי שמצטרף לנגיף הקורונה ותוקף גם הוא את ענף הנדל"ן. סירובו של שר האוצר ישראל כץ לחתום על רפורמה בשיווק קרקעות מייצר פקק אימתני שמונע עשרות אלפי התחלות בנייה, מה שמעצים את הביקוש ומזניק את מחירי הקרקעות שמשווקות בכל זאת. התנהלותו התמוהה של כץ, היעדר היציבות הממשלתית ומחלוקת קבועות בין משרד הבינוי למשרד האוצר לא מאפשרים לקבוע כללים למכרזים. וגם אם פלונטר זה ייפתר, רשות מקרקעי ישראל לא יכולה כלל לסגור מכרזים בהיעדר תקציב מדינה ואשרור חוק ההסדרים. אותו תקציב מדינה שרבות עליו שתי המפלגות הגדולות בישראל כאילו הוא עניין של מה בכך ולא דבר מהותי הקובע סדרי עולם.

כל זאת מוביל לעצירה מוחלטת של מכרזים ולהאטה חדה בענף הבנייה למגורים -ממנועי הצמיחה המשמעותיים במשק עם תוצר שנתי של כ־80 מיליארד שקל. עצירה מוחלטת של ענף זה עלולה לרסק סופית את המשק, המצוי גם כך במשבר ענק מאז פברואר האחרון, עת פרץ לעולם נגיף הקורונה.

המסקנה היא אחת - חוסר התפקוד הממשלתי רק יחמיר את הפער בין הביקושים להיצע ואף יכפילו.

אז מה יעשו הזוגות הצעירים?

במקביל, הנתונים מעידים כי השוק עדיין צמא לקרקעות ולדירות חדשות. על פי נתוני הלמ"ס, יזמיות הבנייה המשיכו להוציא היתרי בנייה בקצב שאינו שונה מקצב הוצאת ההיתרים בשנים האחרונות. אך האטה בקצב שיווק הקרקעות עלולה בהחלט להוביל בשנים הקרובות למחסור בהיצע ולעליית מחירים.

הנתונים מראים בצורה די ברורה שהגידול הדמוגרפי במדינה עולה באופן עקבי בשנים האחרונות ושמסתכלים קדימה רואים שהגידול ימשיך. הביקוש בשנים האחרונות מתייצב סביב 55,000 יח"ד חדשות בשנה. כשבודקים את הפער בין הביקוש לבין התחלות הבנייה או לדירות שבגמר בנייה ומגיעות לשוק נראה שיש פער שהולך וגדל. ההערכות מדברות על חוסר של 150-200 אלף דירות בשנה.

אז מה יעשו הזוגות הצעירים בינתיים? מי יודע. את המשבר הזה לא נפגוש בעוד שנה, אלא בעוד 4 ו-5 שנים. שכן, מרגע שהמכרז יוצא לאוויר, יעבור עשור עד שהדייר יקבל מפתח לדירה. עד אז, חברות הנדל"ן יפתחו חור תזרימי ענק והצרכן יחווה עליה דרמטית עוד יותר במחירים.

הצעתי למקבלי ההחלטות היא אחת - הפסיקו עם תוכניות כמו מע"מ אפס, דיור למשתכן, מחיר למטרה ושאר שמות מפוצצים לתוכניות חסרות משמעות ופשוט תנו למשק לבנות עצמו מחדש. תנו אור ירוק להתחלות בנייה. תנו תקווה לצעירים שעוד רוצים לקנות פה דירות. הקלון של משבר הדיור יהיה על שמכם. ושלא כמו לקורונה, לזה לא יהיה חיסון. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אסיה סיירוס, חברת הפיתוח והייזום