בשורה למשפרי דיור: הוארך המועד לאי תשלום מס רכישה גבוה

על רקע הקושי במכירת דירות בתקופת הקורונה אישרה הכנסת להאריך את התקופה של אי תשלום מס הרכישה עבור משפרי דיור שרכשו דירתם עד לפרוץ הקורונה

רכישת דירה / צילום: Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock

מליאת הכנסת אישרה השבוע הארכה שרירותית של פרק הזמן הקצוב לאי תשלום מס רכישה בגין רכישת דירה נוספת. כלומר, כל מי שרכש דירה בפרק הזמן של 18 חודשים לפני חודש מרץ 2020 - מועד פרוץ הקורונה - ייהנה מהארכה אוטומטית של אי תשלום מס הרכישה עד חודש יוני 2021.

באופן כללי, הרציונל של מס רכישה הוא לגבות מס גבוה יותר מאלו שיש להם כמה דירות ואולי כך גם לווסת את מחירי הדירות. מס רכישה הנגבה מכאלו שזו דירתם היחידה נמוך מכאלו שיש להם כמה דירות. מצד שני, יש כאלו שפועלים קודם לרכישת דירה, ורק אחר כך מוכרים את דירתם. אלה מוגדרים ע"י רשות המסים כ"משפרי דיור", ולא כ"משקיעים" ולכן הם נהנים מתשלום מס רכישה מופחת לפרק זמן קצוב של 18 חודשים.

בחודש יולי 2020 הוארך פרק הזמן של 18 החודשים בעוד 7, שלמעשה לא נחשבו במניין החודשים שרשות המסים סופרת. במילים אחרות, התקופה של 18 החודשים הפכה ל- 25 חודשים. ההחלטה החדשה מוסיפה עוד 8 חודשים. כלומר, מי שקנה דירה בתקופה של שנה וחצי לפני פרוץ הקורונה, ולא מכר את דירתו הקודמת, ייהנה מהארכה של אי תשלום מס הרכישה עד תחילת יוני 2021. הרציונל העומד בבסיס ההחלטה הוא שיש לכאורה קושי למכור דירות בתקופת הקורונה ושהארכת מועד אי תשלום מס הרכישה תסייע למשפרי הדיור, ולו גם במעט.

עו"ד קשת סירוטה-לוינר, מנהלת מחלקת מסים במשרד נשיץ ברנדס אמיר: "מדובר בחקיקה סוציאל דמוקרטית, שנועדה להתמודד עם הקשיים הכלכליים שיוצר משבר הקורונה, ולאפשר למשפרי דיור את ההטבה המיסויית הגלומה בשחלוף דירות. מדובר בהחלטה מצוינת של רשות המסים שמיועדת להקל ולהיטיב עם האזרחים. רשות המסים מגלה בעת הקורונה צד אחר, תומך, מעניק ולא רק צד שגובה ונוטל כספים".