רשות המסים | בלעדי

איחוד אגפי מס הכנסה ומע"מ יוצא לדרך: הפיילוט הראשון יחל בחודש ינואר ברעננה

לאחר שנים של עיכובים, המהלך הדרמטי יחל עם פתיחתו של המשרד הראשון, שבו יאוחדו האגפים תחת קורת גג אחת - מה שאמור לאפשר מתן שירות טוב ולהקטין את הבירוקרטיה

ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הפיילוט בדרך למהלך הדרמטי של רשות המסים לאיחוד אגפי מס הכנסה ומע"מ יוצא לדרך: לגלובס נודע כי במהלך ינואר עתיד להיפתח המשרד הראשון שבו יאוחדו תחת קורת גג אחת אגפי מס הכנסה ומע"מ, שהיו מפוצלים במשרדים שונים זה כמה עשורים. מדובר בפיילוט הראשון של רשות המסים בדרך לאיחוד מלא של אגפי מס הכנסה ומע"מ, במטרה לייעל את עבודת הרשות, להוריד בירוקרטיה ולספק תחת קורת גג אחת שירותי מע"מ ומס הכנסה הקשורים לאותו נישום, מבלי שיצטרך להתרוצץ בין משרדים שונים.

בשלב זה מדובר בפתיחת משרד אזורי אחד שבו יעבדו מבקרי מס שהוכשרו בהכשרה מיוחדת לתת מענה כולל לנישום בכל הנוגע למס הכנסה ומע"מ. המשרד יעסיק כ-90 עובדים. בהמשך, המטרה היא לאחד את אגפי מס הכנסה ומע"מ בכל הארץ.

האיחוד יחול על כלל הפעולות בתיקו של נישום בזירות המע"מ ומס ההכנסה: כל פעולות האכיפה, החקירות של חוקרי מס הכנסה ומע"מ, המשא ומתן בנוגע לשומות ועוד ייעשו על ידי אותו צוות ותחת אותו גג. גם שמבחינה רשמית אגפי מס הכנסה ומע"מ ברשות המסים אמורים להיות מאוחדים, בפועל קיימת הפרדה ביניהם - הם ממוקמים במשרדים שונים. קרה לא פעם כי משרדי השומה השונים, מס הכנסה ומע"מ, הוציאו שומות סותרות לנישומים ומנגד הנישומים עצמם יכלו לנצל את ההפרדה כדי לטעון טענות שונות בכל משרד.

הסכם חדש בין האוצר לעובדי הרשות

אז למה האיחוד לא קרה עד כה? האיחוד שימש בעבר כקלף מיקוח במאבקם של עובדי רשות המסים מול האוצר והנהלת הרשות לשיפור תנאי העסקתם. 

העובדים דרשו תוספות שכר והאוצר דרש בתמורה שקט תעשייתי בפרויקט של איחוד מטות במס הכנסה, מע"מ ומקרקעין, שכלל גם איחוד תפקידי מטה של מאות עובדים. עוד דרש האוצר פיילוט איחוד באיזושהי יחידת שטח, למשל פקיד שומה ותחנת מע"מ.

המחלוקת סביב הנושא התמקדה בסעיף שהתווסף להסכם השכר של עובדי הרשות לפני מספר שנים - סעיף לביצוע רפורמה. בראש תכנית הרפורמה, בתמורה להעלאות שכר, עמד איחוד אגפי הרשות - מס הכנסה, מכס, מע"מ, מסי מקרקעין ושע"ם (שירותי עיבוד ממוכנים).

המצב השתנה בדצמבר 2017, לאחר משא ומתן שנמשך כשנה, נחתם הסכם חדש בין האוצר לעובדי רשות המסים, שבמסגרתו הוסכם כי שכרם של העובדים יעלה ב-9%, תוך התייחסות, בין היתר, לתנאי העסקה אשר יחולו על העובדים במסגרת הסכם עבודה חדשני, ככל שיבוצע איחוד של פעילויות אגפי רשות המסים בעתיד. הצדדים התחייבו להמשיך לנהל משא ומתן בדבר ההשלכות של האיחוד והאוצר ורשות המסים הודיעו כי בכוונתם לצאת לפיילוט של משרד חדש מאוחד ברשות, אשר יוקם בעיר שבה אין שירותי מס. הפיילוט הזה קרם עור וגידים, ובשלהי 2019 שכרה רשות המסים משרדים ברעננה לצורך הרצת הפיילוט.

במהלך השנה האחרונה, בצל משבר הקורונה, בוצעו מהלכים שיאפשרו את התחלת הפיילוט. בימים אלה מתבצעים הליכי הגיוס וההכשרה האחרונים, ובהתאם הרשות צפויה להודיע על פתיחת המשרד במהלך ינואר, כאמור.

לדברי עו"ד שלומי אביעד זידר, שותף מתחום המסים במשרד גורניצקי ושות', אם הפיילוט ייושם בתבונה, כך שאדם או צוות של רשות המסים בוחנים בעת ובעונה אחת את כל היבטי המס של הנישום - מדובר על בשורה של ממש. "הפרויקט יאלץ את רשות המסים לדבר בקול אחד, לכל הפחות למול נישום ספציפי. פקיד השומה ותחנת המע"מ שיאוחדו תחת קורת גג אחת יאלצו להציג חזית אחידה ברורה ועקבית של טיעונים".

עו"ד שלומי זידר / צילום: יונתן בלום
 עו"ד שלומי זידר / צילום: יונתן בלום

יחד עם זאת, מסביר עו"ד זידר, "כוח האדם יהווה אתגר משמעותי שכן נציג פקיד השומה שיבוא בנעלי מפקח מס ההכנסה ומבקר החשבונות במע"מ יצטרך להיות בקיא היטב בעולמות התוכן של שומות ההכנסה, הניכויים ומע"מ; עניין שאינו דבר של מה בכך. וכל זאת מבלי לעסוק בבקיאות הנדרשת בפן הפלילי אם יכלל בפיילוט כבר מתחילתו".

עוד לדבריו, "הנישומים, מייצגיהם ובתי המשפט יצטרכו לעמוד על משמר זכויותיהם בהקשר זה. בין היתר, יש לעמוד על כך שסמכויות שהוענקו לצורך גביית מע"מ נוכח טיבו וטבעו הייחודי של המס, לא ישמשו לצורך גביית מס הכנסה שאופיו שונה. כמו כן, בהיבט של המסמכים והמידע הנצברים אודות הנישום ברשות המסים, הציפייה היא שהנישום יוכל לברר ולקבל את כל המידע שנאסף בעניינו: "לא עוד ההתחמקות בקשר לגילוי מסמכים בטענה שהחומרים מצויים בידיו של גורם אחר".

עו"ד זידר מוסיף כי הפיילוט מציב אתגרים גם בהיבט של הנישומים, לדוגמה מבחינת כוח אדם. "נישום לא יוכל 'לזגזג' בין טיעונים שונים למול נציגים שונים של הרשות. הנישום ובאי כוחו יצטרכו להקיף יריעה שלמה של מס, ולהבין את ההשלכות של כל צעד או טיעון ביחס לשומת מס אחת על שומת מס אחרת".